E
Hej,
Har själv nyligen haft en asbestsanerar hemma, han tog endast bort isoleringen vid böjarna. Det är där asbesten finns, man använde asbesten till att förstärka isoleringen vid dessa områden. (tyvärr billigt material att använda för i tiden) Skall du ta bort alla rör rekommenderar jag dig kapa dem vid någon raksträcka och därefter bära ut hela rör ur källaren, skall då vara riskfritt. Anledningen till att vi tog bort isoleringen vid några böjar va att vi skulle skarva rören vid dess områden.

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Staffans2000
E M&A skrev:
han tog endast bort isoleringen vid böjarna. Det är där asbesten finns
Så är det.

E M&A skrev:
(tyvärr billigt material att använda för i tiden)

Det är även tekniskt sett, ett förträffligt material som kan användas i alla möjliga sammanhang.

• Gilla
brf1911
  • Laddar…
Det är ju gamla järnrör som ändå ska bytas förr eller senare pga rost. => ta ut rör och isolering i ett stycke, kapa rören på en raksträcka eller lossa kopplingar.

Minimal spridning.

Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju gamla järnrör som ändå ska bytas förr eller senare pga rost. => ta ut rör och isolering i ett stycke, kapa rören på en raksträcka eller lossa kopplingar.

Minimal spridning.
Nej!

Första bilden visar värmerör. De behöver aldrig bytas ut.
Andra bilden visar vattenrör. De är av koppar, och behöver även de, aldrig bytas ut.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Har fått mycket bra upplysningar i denna tråd så tack och nu vet jag bättre hur jag ska hantera detta framöver.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej!

Första bilden visar värmerör. De behöver aldrig bytas ut.
Andra bilden visar vattenrör. De är av koppar, och behöver även de, aldrig bytas ut.
Kan du se på rören om det går dricksvatten eller elementvatten däri? Det är skickligt.

Här i huset hade jag förövrigt järn till båda och det var rost i båda (även om jag håller med om att det inte borde vara så).

Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Kan du se på rören om det går dricksvatten eller elementvatten däri? Det är skickligt.
Ja! Det kan jag.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det stämmer som Staffan skriver angående rören. Men när jag ändå frågat så mycket, kan jag få hjälp med en sista bild. Började också fundera på några konstiga skivor som sitter på väggarna i pannrummet och gamla garaget. Mest av nyfikenhet. Jag kan inget om eternit men kan det se ut som på bilden? Det är en va 5 mm skiva. Rätt hård med kunde bryta av en bit med vanlig tång utan problem.

• En ungefär 5 mm tjock skiva där en bit har brutits av, synlig vid ett hörn mellan två vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är Eternitskivor med asbest. Men som du ser är det inget som dammar, så låt dom vara kvar. Själv har jag likadana på min pannrumsdörr. Det var dåtidens brandskydd.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Okej, för pannrummet används som tvättstuga där kläder hänger på tork och garaget med eternitväggarna är sovrum.

Staffans2000
Så länge du inte borrar eller går loss med en slägga på skivorna, frigörs inga fibrer.

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Spännande med eltrådar som går ner i ett Arla-paket.

När du sanerar det utrymmet kolla även så att det inte sitter sönderfrätt asbestpapp på insidan av den fyrkantiga ventilationsluckan som syns i bakgrunden! (Användes ibland som kondensskydd.)
Nu har jag gjort klart saneringen för denna gång. Tog ner all isolering i passagen då det inte var så mycket och sprutade sen hela rummet med vatten (avlopp finns).

Sedan tog jag ner det mest slitna i pannrummet och målade över de övriga. Även har sprutat rent hela rummet och sedan vädrat massor. Känns skönt. Hade en bra mask från Sundström och overall.

Jag kollade bakom luckan. Det var ingen papp där och kanalen var i tegel.

• Gilla
Matte84 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.