All material av cellolusa, som mögel gillar. Ser ju nästan nytt ut. Inget problem där enligt mitt tycke.

Ok från fuktkillen och rivningen går vidare. Av allt att döma är den vitmålade masoniten någon form av ålderdomlig diffusionstätning.

Bilden nedan visar lite gult damm mellan två plankor. Det är snustorrt så tror inte det är någon svamp el liknande. Spår av något som bott i taket ett tag kanske?

Renoveringsarbete med synliga träplankor och spridd isolering samt spår av gult damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att komma åt åkte garderobens vägg. Här frestar det ju att riva helt men jag tycker regeln känns lite grov?

• Delvis rivet trätak med synliga plankor och gult damm, samt vägg med garderobsdelar och hyllor.
    Skapa konto
Om du har sk svensk takstol så kan stolpen vara del av takstolen.

Oldboy Oldboy skrev:
Om du har sk svensk takstol så kan stolpen vara del av takstolen.
Ser inte ut att vara svensk takstol, likväl är den väl del av konstruktionen? Arkitektritningar av ett hus med fasader, planlösning och sektioner, noterat som bostadshus i Jönköping.
Skapa konto

Som du säkert ser på övervåningen så är det lite blandat hur och var väggarna slutar. Det har ju hänt en del med huset sedan 1930, tyvärr är bland annat glasverandan borta. Borde kanske försöka hitta någon konsult i Jönköping som kan titta på det. Förvaringen är visserligen inte fel att ha, men jag är ju 190cm lång också. Inte helt smidigt.

Bästa svaret

Det där är vad jag tänkte på. Kanske kallas inte den varianten svensk takstol, kanske är det ramverk, men oavsett så tror jag att de vertikala benen/stolparna är en del av den bärande konstruktionen.
Ja, det behövs ngn som kan mäta/kolla på plats och räkna på takstolslaster.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.