Hej,
Ska lägga om golvet i köket och upptäckte nyligen att det är någon skåra i golvet som har två metallväggar och i mellan dessa ser det ut att vara någon form av papp eller möjligtvis asbest?
Väldigt skumt dock, för det ligger väldigt nära toppen av golvet så att säga och eftersom det är en bostadsrätt jag lever i så borde ju detta rimligtvis ha åtgärdats. I sådana fall. Denna skåra med innehåll var bara täckt med en metall-list innan.
Vet någon vad det kan vara i skåran? Vad är skåran till för? Ska ringa styrelsen imorgon och fråga, men är inte säkert att de vet heller..
Aldrig sett något liknande förut. Den är strax över 1 cm bred och går längs golvet och sepererar köket i två delar.
Ska lägga om golvet i köket och upptäckte nyligen att det är någon skåra i golvet som har två metallväggar och i mellan dessa ser det ut att vara någon form av papp eller möjligtvis asbest?
Väldigt skumt dock, för det ligger väldigt nära toppen av golvet så att säga och eftersom det är en bostadsrätt jag lever i så borde ju detta rimligtvis ha åtgärdats. I sådana fall. Denna skåra med innehåll var bara täckt med en metall-list innan.
Vet någon vad det kan vara i skåran? Vad är skåran till för? Ska ringa styrelsen imorgon och fråga, men är inte säkert att de vet heller..
Aldrig sett något liknande förut. Den är strax över 1 cm bred och går längs golvet och sepererar köket i två delar.
Redigerat:
Inte 17 är det där asbest.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jo nuförtiden är det asbest i allt konstigt.............skickar man det på analys så hittar de garanterat nån miljondels ppm fibrer i det där också och då är det ju asbest i och ska saneras..........
Hehe, jag tolkar det som att det inte är asbest.
Inte lätt att veta när man är oerfaren!
Inte lätt att veta när man är oerfaren!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Vilket år på 70-talet? Det kan mycket väl vara asbesthaltiga rester av tidigare golvmatta, men går inte att veta säkert utan att skicka på analys, och det behövs ju bara om du har tänkt riva i det.
Täck du över skåran med nya golvet och sov sen sött om nätterna. Även om det mot förmodan är någon rest av en asbesthaltig tidigare golvbeklädnad så är det bara när man börjar riva i det som det yr omkring. (Vilket man iofs gör när man går omkring på det.) Täcker du över det med laminatgolv så utgör det ingen fara.
Vad det där är för list är omöjligt att se på bilden. Min första tanke är att det är någon slags skena för skjutdörrar. Kan det stämma?
Asbest användes emellanåt förr som underlag till plastmattor, så visst, din misstanke är inte helt ogrundad. Vet du om där har legat plastmatta innan?
Vad det där är för list är omöjligt att se på bilden. Min första tanke är att det är någon slags skena för skjutdörrar. Kan det stämma?
Asbest användes emellanåt förr som underlag till plastmattor, så visst, din misstanke är inte helt ogrundad. Vet du om där har legat plastmatta innan?
Magnus E K skrev:
Vet inte, men det ligger ingen golvmatta där nu i alla fall så om det har funnits en så är den borta sen länge.
Klicka här för att svara