2 474 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Lukt utanför hus, inte inomhus
Vi funderar på att köpa ett hus. Dock upptäckte jag något när jag tittade på huset dagtid. Runt hela huset luktade det mögel eller kemiskt (vet inte skillnaden). Det var soligt, 10 grader och blött ute. Samma dag fast på kvällen luktade det ingenting, bara på farstubron. Där kändes det som om lukten kom från farstbrons tak. Inomhus är det ingen lukt. På vinden kände jag inte samma lukt, även om besiktningsprotokollet visar på liten mikrobakteriell påväxt. I krypgrunden kände jag jordlukt och ingen mögel/kemisk lukt.
Huset är från 70-talet, har krypgrund och har tryckimpregnerat trä i bjälklaget.
Vad kan vara största sannolikheten för lukten? Mögel? Impregnerade trät? Något annat? Med tanke på att det bara luktar utomhus och olika beroende på tid på dygnet (eller snarare väder kanske).
Huset är från 70-talet, har krypgrund och har tryckimpregnerat trä i bjälklaget.
Vad kan vara största sannolikheten för lukten? Mögel? Impregnerade trät? Något annat? Med tanke på att det bara luktar utomhus och olika beroende på tid på dygnet (eller snarare väder kanske).
Klicka här för att svara