Tjena!
Är mitt uppe i en lägenhetsrenovering och är i tankarna på byta fönsterbänkar i samtliga rum.

Problemet är bara att jag tror de är eternitplattor :/
Är de någon som har lite mer koll på detta?
Mvh Jonathan Närbild på grå misstänkt eternitplatta använd som fönsterbänk med synliga fläckar och märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av grå misstänkt eternitplatta som används som fönsterbänk i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle tro att det är marmor. Påminner om Gropptorpsmarmor vilket är vanligt i Sverige. Men visst asbest kan väl inte uteslutas.

• Gilla
Hankmoody
  • Laddar…
Rickard.
Kolla och se om du kan hitta nån märkning på undersidan. Har sett nån variant eternit med tydlig märkning.

• Gilla
Hankmoody
  • Laddar…

Bästa svaret

Magnus E K
Ja, ser definitivt ut som "massiv" eternit. Hade sådana i min gamla lägenhet, två redan bortmonterade (sparade hela i källarförrådet) när jag flyttade in. Vilket tyder på att de kan gå att demontera utan att ha sönder (dvs på ett ofarligt sätt). Jag lät mina kvarvarande sitta kvar men målade dem vita så jag slapp tänka på eternit när jag såg dem.

• Gilla
Hankmoody
  • Laddar…
Tack för snabba svar :) Blir till att måla dom vita istället

H Hankmoody skrev:
Tack för snabba svar :) Blir till att måla dom vita istället
Bra plan.
Annars hade du blivit tvungen att informera alla grannar inom 500m radie innan du plockar bort dem, för att undvika lynchning ;)

• Haha
Rickard.
  • Laddar…
När är lägenheten byggd?

Magnus E K
Gissar på 1965-1975.

Hade den varit byggd säg 1950 är det mycket mer troligt att det hade varit äkta sten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.