1 422 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
lukt och mögel i ladtbilsskåp
Hej. Köpte ett stort ladtbilsskåp förra året för att ha som förråd under en flytt, jag satte upp ett ventilationsgaller bara, det är ett isolerat skåp från kylbil. Med pladtväggar och alu golv. Vi har mycket saker där inne, och är inte där i så ofta, det känns fuktigt, luktar apa och en läderfåtölj och textilier är helt mögliga, nu ska jag rensa ut lite, men fortsätta använda som förråd, hur ska jag bli av med problemet?
Hobbysnickare
· Alvesta
· 48 inlägg
Avfuktare?
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
1 st ventilationsgaller räcker ju inte om det ska bli nån cirkulation - var ska luften komma in?A ankan678 skrev:Hej. Köpte ett stort ladtbilsskåp förra året för att ha som förråd under en flytt, jag satte upp ett ventilationsgaller bara, det är ett isolerat skåp från kylbil. Med pladtväggar och alu golv. Vi har mycket saker där inne, och är inte där i så ofta, det känns fuktigt, luktar apa och en läderfåtölj och textilier är helt mögliga, nu ska jag rensa ut lite, men fortsätta använda som förråd, hur ska jag bli av med problemet?
Ventilation fungerar inte denna årstid, det är för fuktigt ute, avfuktning eller uppvärmning är det enda som fungerar
Ett isolerat skåp är ju väldigt tätt så du får ju snabbt kondens med fukt och mögel som följd.A ankan678 skrev:Hej. Köpte ett stort ladtbilsskåp förra året för att ha som förråd under en flytt, jag satte upp ett ventilationsgaller bara, det är ett isolerat skåp från kylbil. Med pladtväggar och alu golv. Vi har mycket saker där inne, och är inte där i så ofta, det känns fuktigt, luktar apa och en läderfåtölj och textilier är helt mögliga, nu ska jag rensa ut lite, men fortsätta använda som förråd, hur ska jag bli av med problemet?
montera en solarvent i ena änden och en ventil i andra då kommer nog en del av fukten att försvinna.
https://www.solarventi.se/
då får du cirkulation med uppvärmd luft.
Sedan får du ta och tvätta skåpet och det du har därinne med ättika .. då får du bort lukten.
Det är mer fukt i luften på sommaren, men det har egentligen ingen betydelse. Det är när temperaturen sjunker som du får kondens i ditt förråd (detta beror på att kall luft inte kan behålla lika mycket fukt i sig som varm luft) och då blir allting blött.A ankan678 skrev:
Om du ventilerar ordentligt gärna med uppvärmd luft så försvinner fukten och allting torkar upp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden