Hej. Köpte ett stort ladtbilsskåp förra året för att ha som förråd under en flytt, jag satte upp ett ventilationsgaller bara, det är ett isolerat skåp från kylbil. Med pladtväggar och alu golv. Vi har mycket saker där inne, och är inte där i så ofta, det känns fuktigt, luktar apa och en läderfåtölj och textilier är helt mögliga, nu ska jag rensa ut lite, men fortsätta använda som förråd, hur ska jag bli av med problemet?

Avfuktare?

Du behöver öka ventilationen på nått sätt......
Kanske med en solcellsdriven fläkt?

Okej. Tak, får se om jag kan sätta upp nån mer ventil då, gärna med fläkt

Om jag sätter soldriven fläkt, eller elfläkt med timmer vet jsg inte, ska fläkten dra ut luft eller ta in luft?

A ankan678 skrev:
Hej. Köpte ett stort ladtbilsskåp förra året för att ha som förråd under en flytt, jag satte upp ett ventilationsgaller bara, det är ett isolerat skåp från kylbil. Med pladtväggar och alu golv. Vi har mycket saker där inne, och är inte där i så ofta, det känns fuktigt, luktar apa och en läderfåtölj och textilier är helt mögliga, nu ska jag rensa ut lite, men fortsätta använda som förråd, hur ska jag bli av med problemet?
1 st ventilationsgaller räcker ju inte om det ska bli nån cirkulation - var ska luften komma in?

Jag kommer inte ihåg storleken på skåpet, men är runt 2,5x7,0 och 4m hög. Funderar på att sätta 2 ventilationer på vardera långsida, ska jag sätta dom lika högt? Det som sitter nu, sitter ca 2m upp.

Ventilation fungerar inte denna årstid, det är för fuktigt ute, avfuktning eller uppvärmning är det enda som fungerar

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Okej. Jag har hört att det är fuktigare luft på sommaren...

Cheesen
A ankan678 skrev:
Ett isolerat skåp är ju väldigt tätt så du får ju snabbt kondens med fukt och mögel som följd.
montera en solarvent i ena änden och en ventil i andra då kommer nog en del av fukten att försvinna.
https://www.solarventi.se/
då får du cirkulation med uppvärmd luft.

Sedan får du ta och tvätta skåpet och det du har därinne med ättika .. då får du bort lukten.

Cheesen
A ankan678 skrev:
Okej. Jag har hört att det är fuktigare luft på sommaren...
Det är mer fukt i luften på sommaren, men det har egentligen ingen betydelse. Det är när temperaturen sjunker som du får kondens i ditt förråd (detta beror på att kall luft inte kan behålla lika mycket fukt i sig som varm luft) och då blir allting blött.
Om du ventilerar ordentligt gärna med uppvärmd luft så försvinner fukten och allting torkar upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.