Hej! Har renoverat mitt badrum och flyttat köket till ett annat rum. I rummet där det gamla köket stod har det nu uppkommit en lukt. Lukten går att vädra ur men kommer åter. Jag har tagit bort ett gammalt kök, det stod även på spånskivor med gamal plastmatta på.
Det är en bostadsrätt i ett hus från cirka 1905 på 3:e våningen.
Plankorna som gamla köket stod på såg skadade ut så jag tog bort dem och kikade under.
Vad gör man nu? Hur vet man om det är mögel som luktar?

• Golvet är upprivet i ett rum där gammalt kök stod, blottande skadade plankor och en öppning i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade träplankor och rester av gammal plastmatta på ett golv, möjlig mögeldammslöjd.
    Skapa konto
  • Skadat trägolv med tecken på mögel och röta, rester av gammal isolering och betong.
    Skapa konto
  • Skadade träplankor och spillror på ett betonggolv där ett gammalt kök tidigare stått i en renoverad bostad.
    Skapa konto
Såg ut att vara rätt mycket vitmögel på andra bilden. Hur ser fuktkvoterna ut i trät? Det borde kunna avslöja ifall det är från en pågående eller gammal vattenskada.

Jag misstänker en gammal skada. Det som stör mest är att det luktar. Området känns inte fuktigt

S SeWs skrev:
Jag misstänker en gammal skada. Det som stör mest är att det luktar. Området känns inte fuktigt
Eftersom det är bostadsrätt bör du inte göra mer, utan kontakta styrelsen som kontaktar sitt försäkringsbolag eller liknande. Du som boende är bara ansvarig för tätskikt, och allt där bakom är föreningens ansvar.

• Gilla
ati
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.