Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Isaene: Var inne i jordkällaren igår och hittade svampar som växte ut från stenväggarna. Ingen trädinredning finns, förutom två fristående trähyllor och inga angrepp syns på dessa. Jag har själv sett hussvamp på nära håll och detta ser väl inte precis ut som det, men jag undrar ändå om det kan vara skadligt, eller rent av hussvamp? Vi har själva inte använt jordkällaren då vi
Jonatan79: På bilderna ser det helt normalt ut , alltså enbart rester fem takpapp
Jetkokos: [citat] Länge sen jag höll på med det här, men toleranser för kvistar vid sortering av C14-virke är mycket högre än för C35, så jämförelsen är egentligen inte aktuell — C35 kommer aldrig att braka ihop, inte pga defekter som påverkar hållfastheten i alla fall. Platsbygger man med C14 på detta sätt så får man ta eget ansvar.
morr: Bor i brf byggd i blåbetong. Värdena varierar mycket mellan olika lägenheter men efter installation av ftx-ventilation har alla lägenheter utom 3-4 st radonhalter under gränsvärdet.
Jonatan79: Dax att fixa allt nu, räkna inte med värden! Forumet kommer hjälpa dig , bomba med frågor nu ;)
LenaSuzanna: [citat] Tack! Helt klart ska det göras, bra tips
Alpine19: [citat] Förlåt, menade gasolbrännare. Stack in kniven och det är precis som du säger, poröst. Låter när man sticker igenom det. Fick ut en bit och det är väldigt svårt att säga om det är strängar eller inte, ser mer ut som en dåligt byggd bikupa. Försökte ta 2 fina bilder om du ser något.
jonasr1: Det lär nog stämma. Fast i något skede ska ju det befintliga möglet bort. Tror dock inte att det blir en uppgift för Anticimex. Om jag känner gubben rätt ska han göra allt själv. Men kanske att jag kan få dem att leja bort, så något händer.
Andreas Rissen: Hej, Vi bor i en fristående villa. Vi har väldigt snälla grannar på båda sidor av vår tomt. Den ena grannen har gäster (bokstavligen varje dag) hemma hos sig och det är väldigt mycket skrik och högprat. Jag tycker att det är fel att påpeka detta till honom då han inte gör något fel men det är störande att inte kunna vistas på sin egen altan eller tomt. Om jag tar upp detta med
Capricia: [citat] Jag har nu fått de svar jag efterfrågade i mitt grundinlägg, så är nöjd och tacksam för allas engagemang! (y)
Trollöra: Fick du någon gång klarhet i vad du hade i väggen? Undrar då jag själv hört ljud som ”rumsterande” inuti ytterväggen på min kolonistuga. Rätt hög ljud (hörs både från utsidan och inomhus), men inget spring, pip el kraftsande (rumstrering är bests ord j kan komma på) Hörs, konstig nog, mest dagtid (ca 14-19) när solen steker som mest på väggen…
BirgitS: Ser väl mest ut som någon sorts dubbelfoting: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelfotingar De gillar att rulla ihop sig när de blir oroliga.
Klammerslammer: [citat] Det eller så har jag alltid varit så här utan att veta om det eftersom att jag inte varit ute på sjön i mindre båtar eller kört lift så värst många år.
claym: Lättast är väl att googla upp nåt företag som tar sig an detta och ringa dem för att höra hur prover ska tas och skickas? helst vill man att de kommer ut och gör det själva så slipper du.
somesundaymorning: Det är då och då, jag måste ju göra annat för att få in pengar ^^ kan vara två-tre tillfällen på en vecka men sen inget på tre veckor.
SågspånPappspikEternit: [citat] Kontakta isåfall politikerna i den ansvariga nämnden! De vill, till skillnad från den tjänsteman som kontrollerade din lägenhet, bli omvalda nästa år. De lyssnar säkert gärna på en bekymrad väljare, börja med representanten från det parti du brukar rösta på! Annars: lokaltidningen, gråt ut om din slumvärd som låter hyresgästerna bo i ett mögelhus! Och gå till en
Ewald: Hmm, har det tidigare bott någon med husdjur i huset? Är barnen allergiska mot vissa husdjur? Annars kan det finnas VOCs (volatile organic compounds) i rumsluften. Det finns laboratorier som kan undersöka rumsluften på upp till 67 VOCs.
DonCorleone: [citat] Det är så jag förstått det. Nej, du har helt rätt, jag har ju inte jobbat i det. Och nu har det gått över ett år så inte mycket att göra åt. Ibland börjar man fundera och grubbla på saker och så tycker jag det är kanon att ventilera på forum så man får lite input från andra så att man kan gå vidare i livet och släppa tankarna :)
Stefan1972: Hade ju inte varit nån katastrof om de varit i eternit ändå...............Det är ju bundet i materialet och så länge man inte mal ner det till pulver och sitter och inhalerar det så är det inom det rimliga ändå.
öringen: [citat] Svårt att bedöma storleken på myran av din bild, men hästmyra skulle jag gissa på.
Whitehorse: [citat] Jo jag vet men låter en firma göra det om dom nu har tid, är flera lager mattor osv som är från 60 talet sitter stenhårt. Har rivit vägg nu så dammat rejält kört med grovdamsugare som ståt utanför på det värsta, blåser mycket nu så kör korsdrag. Men själva limmet borde väl inte släppa så mkt fibrer ?
Skåneskutan: Ok tack för svar! Nej, rökare är hon ju inte. Och det blir ju ännu ett starkt argument för att hålla henne borta från det.
hempularen: Det är nog mest om fuktproblem beror på tydliga läckor som här, som det är relativt enkelt att fixa. Om man har fukt som kommer ”diffust” underifrån, ex. Platta på mark från 70 talet. Kan det vara allt från svårt till rivning som gäller.
Pasjostrom: Det skulle kunna vara intorkat blod, kanske någon som blivit styckmördad :surprised: Säg inget till frugan bara :rofl: