Keiller
Keiller: Jag vet att jag bumpat en tre år gammal tråd men jag tyckte det var onödigt att skapa en ny och nästintill identisk tråd om man kan lita på Wood's hygrometer. Jag har nyss införskaffat en avfuktare till källaren, en Wood's DSC50FM, och i samma veva köptes två hygrometrar, också de från Wood's. En enkel variant för ca 250:-och en som var dubbelt så dyr. [bild] Som synes visar de
1 svar · 3,0k läst
·
F
fsn: [citat] Det var bra, då fick vi ju rett ut det. Jag var väl mer inne på att set var du som hittade på. Är det nåt annat jag kan hjälpa dig med?
156 svar · 32,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ser mer ut som glasfiber, asbest är ju inte i närheten av den storleken. Skicka på analys är ju tyvärr standardsvaret då man inte kan utesluta från en bild.
1 svar · 1,5k läst
·
T
tergo: gipsen suger åt sig fukten från uteluften ,du ta bort ventilen på insidan och behandla gips kanterna runt hålet med tex med färg eller latex
1 svar · 1,2k läst
·
H
Henrikrso76: Jag kände att detta skulle bli lite för mycket jobb för en amatör att göra själv så jag tog en offert från en erkänd målerifirma i Stockholm. De ville ha 21.000 kr (mitt ROT är slut för i år) och jobbet skulle ta 5 dagar. Vad tror ni om att istället anlita en snickerifirma och låta dem sätta upp ett färdigmålat innertak precis under det befintliga taket? (Jag har mätt upp och
4 svar · 1,1k läst
·
J
josa100: Jag hittade för övrigt inget bakom panelen. Isoleringen var snustorr och ingen död mus.
5 svar · 2,4k läst
·
Q
Qvick1: [citat] Det är tydligen bladlöss av något slag.
5 svar · 1,2k läst
·
J
jespgrun: Hej! Håller på att renovera köket i huset vi nyss fått tillträde till precis rivit ner takpappen/taklisten för att kunna gipsa taket men då kom detta fram… Vad tror ni gammal eller ny skada? Känns inte fuktig men ska ta med fuktmätare imorgon och kolla, badrummet ligger precis ovanför och har knappt blivit använt förutom toabesök under renoveringen. Badrummet är från tidigt 2000
0 svar · 961 läst
·
F
fribygg: [citat] Vindpapp har förutsättningar att hålla mer än 100år, men är lite ömtåligare än modern vindväv just under montaget och innan panelen kommer på.
20 svar · 2,4k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Är där bara en slang dragen till ett ventilationsrör så mäts trycket i kanalröret i förhållande till där mätaren sitter.
3 svar · 1,8k läst
·
prototypen
prototypen: Vilket tryck? Köldbärare? Gastrycket? Radiatorkretsen? Protte
1 svar · 1,1k läst
mrsnhp
mrsnhp: Kolla på brödbagge. Vi hade nåt liknande för många år sedan. De flög runt i köket, så vi började med att leta där och hittade dem på knäckebrödet som låg framme i öppnat paket. Vi slängde det angripna knäckebrödet, såg till att allt annat bröd är i slutna påsar och skaffade en plåtburk för knäcket. Vi har inte sett några fler sedan dess.
4 svar · 2,5k läst
·
S
Surgubbe: [citat] Jag tror det är original från 71 och då visste man ju inte om det.
4 svar · 1,3k läst
B
Banshee: Grannarnas katter hade maktkamp med mina katter och smet in på altanen för att revirmarkera. En stor hankatt sprayade urin på väggarna och dörren. Jag har brädor på altangolvet så kisset rann ner emellan ner på underliggande betong. Det luktade mycket kiss ett tag men nu är lukten helt borta.
8 svar · 3,6k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Om djuraffären har problem med hönskvalster är det väl inte helt otänkbart att de kan följa med hö, halm, spån etc som man köper därifrån.
13 svar · 14,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Det där fixar du lätt med lite färg om du vill snygga till det. Men rent praktiskt behöver du inte göra någonting, allra minst med fogarna för där är det en ren skada att börja pilla. Staffans
3 svar · 4,1k läst
·
flying_c
flying_c: Bin var en bra gissning, det ledde mig vidare till humlor. För något år sen var det ett enormt surrande av humlor som gärna ville bo på ett annat ställe i huset. Jag hittar liknande bilder på humlebon. Vi säger case closed och nöjer oss med att det är ett gammalt bi- eller humlebo. Det ger mig mer nattro än om det skulle varit något som äter hus eller människor. Tack för
6 svar · 3,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag rekommenderar att man frågar jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html När det svar kommer så skriv det här.
11 svar · 20,4k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] om väggarna är av Sten så kommer ljudet studsa en del. Du verkar ha gjort många enkla lösningar för att dämpa ekot. Nästa steg är väl att hänga upp något på väggen som hindrar ekot att fortplanta sig. Jag hade nog väntat ett tag med det, kanske är det så att ni stör er på detta nu ? kan lätt bli så när man precis flyttat in.
1 svar · 2,4k läst
·
Langhardddd
Langhardddd: [citat] det ligger ju lite i de, men samtidigt så skulle fukten lämna murstocken och kondensera mot plåten, rinna ned och träffa underlagspappen. Vissa menar att det är dumt att plåta in skorstenen om man eldar mycket, detta för att värmen som eldningen ger skulle kunna orsaka kondens som i sin tur kan frostspränga murstocken. Jag eldar ibland för mysfaktorn och gjorde ändå
16 svar · 5,9k läst
·
Myrstacken
Myrstacken: Finns inga giftiga spindlar för människor i sverige så du behöver inte oroa dig.
4 svar · 1,6k läst
·
M
MayaP: Badrummet kommer att renoveras (mattorna ska bort) under nästa år så jag uppdaterar tråden med utfallet.
26 svar · 4,5k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Det är inte utan att en blir lite nyfiken, var sitter midjan på huset? Gärna bild med en pedagogisk pil eller ring :D?
3 svar · 874 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Vad skulle nyttan med det kunna vara?
34 svar · 6,8k läst
·
hamhamham
hamhamham: Det tar ett tag för dem att utvecklas till baggar så det kan vara rester från angreppet hos dig, krävs ju bara att ett fåtal klarat sig så börjar livscykeln om igen. Se till att rengöra i alla skrymslen och vrår, under lister etc. Men det är ju alltid bra att höra med grannen/brf så att en gemensam insats kan göras.
5 svar · 7,0k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Jag får en misstanke att hunden bara blir utsläppt på balkongen. Å det är illa nog för en hund. Är det dessutom fullt med avföring. Ts, hur luktar det från hennes lgh. Risken är att det inte bara är ett skit problem. Det både jag och wildeside oroar oss för är att det finns risk att det är hundar som lider. Är det länsstyrelsen som har koll på detta? Även om du känner
8 svar · 3,4k läst
H
henlin431: [citat] Hej! Svarar på ett gammalt inlägg då jag troligtvis är en av få som haft 2 st av dessa enheter i några år nu. En av dessa gick precis sönder (började bete sig konstigt och synkar inte och startar om sig själv okontrollerat) En av dessa öppnades upp och det var fingeravtryck på hela kretskortet sen produktion. Det bör man känna till innan man köper enheten. Fingeravtrycken
6 svar · 4,3k läst
D
daer01: Tog ur isoleringen körde avfuktare i ca 3 veckor samt besprutade berörda områden med Jape Mögelfri 2 ggr. Efter detta var en bekants svärfar, vilken jobbar med bl.a. mögelsanering, där och kikade. Han tyckte att jag inte hade något att oroa mig för från första början men att allt såg bra ut och att jag kunde isolera och slå på skivor utan problem. //D
2 svar · 2,9k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Klorin blir bra. Riktiga medel är bortplockade från hyllan sen en tid. Men namnet finns kvar. Så ta vanlig klorin.
11 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.