Hej!
Vi har ett grannhus som kommer bli till salu och vi är lite sugna på att köpa. Mest för tomten, men eventuellt som ett långsiktigt, långsamt renoveringsprojekt. Mannen som bott där de sista fyrtio åren har inte underhållit huset alls. Vid i alla fall ett ställe, en takkupa så är det definitivt länkage i taket.
Jag fick göra en snabb koll i huset och hade med mig en fuktmätare som jag stack in i väggen på några ställen. Dock inte i något konstruktivt, utan i väggar och tak invändigt. Vid väggar fick jag utslag på 12-20 % (när jag mäter hemma i mina egna väggar får jag (0-12%). I innetaket under takkupan fick jag maxutslag.
I rummen på plan ett nedanför rummet med takkuppan är det visuella vattenskador. Jag känner ingen direkt mögellukt, men å andra sidan är det rätt stark cigarettrökslukt så lite svårt att avgöra.
vad kan man tänka sig här? Ska man räkna med att stommen är kass och att det är ordentliga mögelskador (ser det ut som mögel på bilderna?)

• Fuktmätare med maxutslag på en vägg med synliga vattenskador och strimmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare visar hög fuktighet i en vägg med synliga vattenskador.
    Skapa konto
  • Vattenskador och mögeltillväxt på ett innertak och en vägg i ett fuktskadat rum.
    Skapa konto
  • Skadad interiör med fuktfläckar på en vit vägg, skadat golv med brunt mönster och trasiga element, tecken på vattenskador och mögel.
    Skapa konto
Åsa Lund
Svårt att säga utifrån bilderna hur mycket som behöver rivas. Men definitivt det där taket. Där har det trängt in fukt ett bra tag!
Fukten på insidan är symptom på otäthet på utsidan. Och du måste (som du redan verkar inse) åtgärda både och.

Ni ska nog räkna med mögel. Men om det är ett trähus behöver det inte vara så besvärligt att göra ngt åt. Det ser ut som att huset behöver räddas. (Har hört att fukt i gamla tegelhus inte heller behöver vara så besvärligt att hantera men det har jag ingen erfarenhet av. Däremot har jag tagit hand om rejäla vattenskador i träkonstuktioner ett par gånger med gott resultat. Jag tål inte mögel och har en lungsjukdom som gör att jag blir akut dålig när jag utsätt. Det gör att jag vet att det går att sanera med bra resultat. Det är liksom bara att vara inne i ett hus och se hur jag mår. Mycket praktiskt. :rofl:
)
Som vanligt beror det väl på priset och på huruvida det känns viktigt att veta vem som blir granne?

Det är nog mest om fuktproblem beror på tydliga läckor som här, som det är relativt enkelt att fixa.
Om man har fukt som kommer ”diffust” underifrån, ex. Platta på mark från 70 talet. Kan det vara allt från svårt till rivning som gäller.

• Ledsen
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.