A
AndersS: Det lilla är inget att vara orolig för. Däremot kontrollera om det kan läcka in vatten och leta sig till fläcken i skarven, ser ut som något sådant.
2 svar · 1,9k läst
·
T
TheGame: [citat] Låter otroligt och konstigt att du fick städa själv.
8 svar · 1,3k läst
yonna
yonna: [citat] Jag har surfat lite - det närmaste jag kommit till är trepunkterad skräpmal men det behövs ett proffs för identifikation. Återkom gärna när du vet!
2 svar · 2,7k läst
·
D
Duggregnet: Stort tack för svar!
3 svar · 1,1k läst
·
Husrekondare
Husrekondare: [QUOTE="Husrekond Silikatfärg inomhus, med reagerar alkalisk och fungerar därför desinficerande och hämmar svamp och mögel.
18 svar · 3,5k läst
·
S
Sackaros: Det är inte getingar? De brukar ju tugga på trä på vår/försommar för att bygga bo med. Brukar se ut lite så, men hos oss äter de utomhus.
3 svar · 2,7k läst
·
D
Drburr: Det ser ut som ett för grunt liggande armeringsjärn på sista bilden. Alltså rost som rinner. Kommer att fortsätta att spränga loss lite flisor från taket där.
1 svar · 982 läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Bra bild. Det syns framförallt på undersidan eftersom de är gjutna i en form. Dessutom ser de ofta för felfria ut. Onaturliga, helt enkelt. Eftersom asbesten användes som armering, har jag mycket svårt att tro, att asbestskivor kan spricka så som din gjort. Tat lugnt. Tag en Toy! Staffans
12 svar · 9,3k läst
·
F
faf: Tycker inte bålgetingen jag råkade trampa på stack värre än vanlig geting. Vi har haft bo i ett träd i närheten av uteplatsen utan att någonsin se mer än en individ åt gången på uteplatsen eller vid huset. Vanliga getingar är typ obefintliga hos oss nu för tiden tack vare bålgetingarna. Tycker de är fantastiska djur som inte är det minsta efterhängsna. Värnar dem precis som
31 svar · 8,8k läst
·
C
CD93: [citat] Stort tack, bekräftat att denna menyn fungerar även på en PDX400 från 2020!
5 svar · 6,6k läst
C
Cerb: Ser ju lite ut som någon form av änger.
1 svar · 2,1k läst
·
K
kettu: Har du en kompressor och vill göra nåt åt träet, pröv sök på sodablästring. Ytan blir väll som ny, och du kan lätt följa med om det är nått börja växa. Har inte prövat sodablästring själv, men ser bra ut.
10 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Mögel kräver fukt för att leva så är det torrt så dör det. Det är nog bäst att vänta tills träet har torkat ut ordentligt innan du målar det. Klorin dödar också mögel och är dessutom blekande.
1 svar · 2,7k läst
·
Robpot
Robpot: Det är precis som du säger
6 svar · 5,0k läst
·
B
Beetleboy: Man borde känt lukten om det ligger en död råtta någonstans där inne kan jag tycka. Det luktar ju rätt ordentligt illa. Utanför däremot skulle ju katten kunna ha dumpat ett lik utan att vi märkt något...
3 svar · 2,6k läst
·
BiFuel
BiFuel: [citat] Det har det
15 svar · 22,7k läst
·
S
SueCia: Du gjorde en medveten gambling när du köpte ett hus som du visste var angripet. Det blev en nitlott, hur kan du på något vis ens tro att någon annan ska ta ansvar för ditt spelande?
7 svar · 2,3k läst
·
E
Esmo: [citat] Okej tack för svar Ja det är en bra fråga. Det är en industriell byggnad jag bor i med betongtak, vet inte om det är trä eller metall som håller tak/golv på plats. Men, oavsett vad som lär det inte må så bra idag. Antagligen har det läckt och droppat under en längre tid, men nu lyckades läckan bli så stor att vi märkte den
5 svar · 2,3k läst
D
daniel_nordlund: Vi har ju en del kunder som använt ozonsanering för liknande. Inte så mycket för att möglet skall sprida sig men för att möblerna skall slippa lukta mögel. Att sanera hårda möbler utan stoppning går rätt enkelt med ozon. Dock när det är stoppade möbler så kan lukten sitta kvar ett tag. Men det försvinner ju av sig själv för eller senare eller så kan man återsanera för att
15 svar · 16,5k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: För att förtydliga så är det trådliknande som sticker ut frans från glasfiberväven på väggen.
2 svar · 3,5k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Enkelt. Gör en beräkning på hur många inandningar ni gjort sedan exponeringen. Gör därefter lika många utandningar, så blir den totala summan, noll.:D Man skall inte joxa till det. Staffans P.s. Asbesthysterin är ett resultat av internets förbannelse. Inte av erfarenhet.
3 svar · 2,3k läst
·
H
heimlaga: Du sparar väl plåtarna. Gammal takplåt är både praktiskt och miljövänligt att täcka över virke och ved med. Presenningar håller kvar fukten så ingenting torkar och så blåser de sönder och blir plastsmulor.
41 svar · 32,7k läst
G
Gaxxan: [citat] Har haft den själv i två säsonger.. FUNKAR RIKTIGT BRA! Dock så luktar den som faaaaaann!
20 svar · 36,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: https://www.proffsmagasinet.se/maskintillbehor-forbrukning/kemteknik/lim/bygglim/essve-bygg-skivlim-vit-300ml-1530614?channable=00a9e8736b75003135333036313449&VAT=1&gclid=CjwKCAjwtpGGBhBJEiwAyRZX2g_1nwEqRzyoO6zkWsBmZiErwhnqDX-9SCdYEi_qPo3oi6QLMz937hoC-vkQAvD_BwE
13 svar · 4,1k läst
S
Sofofie: Hej, Vi har precis flyttat in i ett radhus byggt -49, med inredd källare. Sedan vi flyttade in har jag varit täppt i näsan. Det kan vara nydebuterad pollenallergi men jag är orolig att det finns mögel i huset. tycker det finns en märklig doft i kök och tvättstuga (min man tycker att jag överdriver). Det finns inga anmärkningar från besiktningen. Fuktmätningar gjordes under
0 svar · 543 läst
S
sjoelund: [citat] EAP300 har utgått. Mitt tips är att kolla på hur dyra nya filter är och hur ofta de rekommenderas att bytas. Electrolux vill jag minnas rekommenderar byte ganska ofta (men inte lika ofta som Xiami, etc). Pure A9 verkar inte skriva hur länge filtren håller (men att de är "smarta" = du kommer få en lampa att byta ut filtren för en tusenlapp ett par gånger om året om jag tror
26 svar · 8,6k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Följ @Staffans2000 råd. Återkom när du testat.
6 svar · 3,0k läst
·
N
Nyfiknast: Rent krasst så innebär det ingen fara för hälsan att vistats eller bo på det avståndet från en kraftledning av den storleken. Styrkan avtar i kvadrat dessutom så på 65m är det inte ens mätbart. Knappt ens att det är något värde att tala om ens precis under ledningen. Bor själv "nära" en 400kv så har läst mycket om strålning/risker/långtidseffekter och det som är mest
4 svar · 3,9k läst
·
Staffsan
Staffsan: [citat] Jag testade att elda en tråd av det och den smälte, om än lite långsamt! Så glsdiber då? Tack för hjälpen!
4 svar · 4,0k läst
·
kashieda
kashieda: Tack, ser mycket rimligt ut.
2 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.