1 417 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Analys av inomhusluft
Bor med familjen i en villa byggd -79.
Vi har börjat misstänka att inomhusluften kanske inte är som den borde.
Äldsta barnet får hosta och allergiliknande symptom när han kommer hem. Och föräldrarna känner sig mystiskt trötta hemma.
Har någon förslag på seriösa och proffesionella företag som kan göra en luftanalys?
Tänker mig t.ex. gaskromatograf eller masspektrometer plus en person som har förmågan att tolka resultaten.
Har googlat lite, och tyvärr verkar det finnas en uppsjö oseriösa på området.
Äldsta barnet får hosta och allergiliknande symptom när han kommer hem. Och föräldrarna känner sig mystiskt trötta hemma.
Har någon förslag på seriösa och proffesionella företag som kan göra en luftanalys?
Tänker mig t.ex. gaskromatograf eller masspektrometer plus en person som har förmågan att tolka resultaten.
Har ni kollat att ni har rätt luftflöden ?N Namnet skrev:Bor med familjen i en villa byggd -79.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
Be Anticimex göra det, de anlitar i sin tur Eurofins (om de fortfarande använder dem). Du kan lugnt räkna med att de kommer hitta något, letar man så skall man finna. Det finns allt möjligt i inomhusluft, det betyder dock inte att det är farligt.
Jag har gjort ett sådant prov i en lägenhet efter att jag blivit beskylld för att luften orsakat njurskador/urinvägsinfektion och lite annat hos den boende. Provet kom tillbaka med en hel radda ämnen i luften...
Det visade sig dock att det dammet i lägenheten var målarfärgen i taket som "kritade" av sig. Nåja.
Jag har gjort ett sådant prov i en lägenhet efter att jag blivit beskylld för att luften orsakat njurskador/urinvägsinfektion och lite annat hos den boende. Provet kom tillbaka med en hel radda ämnen i luften...
Det visade sig dock att det dammet i lägenheten var målarfärgen i taket som "kritade" av sig. Nåja.
Hmm, har det tidigare bott någon med husdjur i huset? Är barnen allergiska mot vissa husdjur? Annars kan det finnas VOCs (volatile organic compounds) i rumsluften.
Det finns laboratorier som kan undersöka rumsluften på upp till 67 VOCs.
Det finns laboratorier som kan undersöka rumsluften på upp till 67 VOCs.