3 023 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Brukar ni få "sjöben" efter liftkörning?
Jag kör liftar av olika slag dagligen dags just nu och får sjöben direkt. Det innebär alltså att jag upplever att marken gungar när jag kommer ner på fasta backen. Det håller i sig i flera dagar och eftersom jag kör lift med jämna mellanrum under veckan så gungar marken jämt. Bomlift är värst. Jag har bara jobbat med lift i en par veckor. Nu till frågan, finns det fler som upplevt något liknande? Om så, går det över?
Inte för att jag kör lift så ofta.K Klammerslammer skrev:Jag kör liftar av olika slag dagligen dags just nu och får sjöben direkt. Det innebär alltså att jag upplever att marken gungar när jag kommer ner på fasta backen. Det håller i sig i flera dagar och eftersom jag kör lift med jämna mellanrum under veckan så gungar marken jämt. Bomlift är värst. Jag har bara jobbat med lift i en par veckor. Nu till frågan, finns det fler som upplevt något liknande? Om så, går det över?
Men när jag varit ute på sjön o seglat en längre tid så gungar det när jag går iland. Ibland så mycket att jag nästan går snett, men då har det också varit bra sjö.
Hjärnan kompenserar ju situationer hela tiden. Den vänjer sig, eller kompenserar, att det gungar hela tiden o ställer då in sig på det. När man sedan kommer iland igen (eller sänker liften o går av) så måste hjärnan ställa om igen o kompensera att det INTE gungar.
Helt normalt.
För mig tar det olika lång tid för det att gå över, men max ett par timmar tänker jag.
Jag tycker det är en go känsla på något vis.
Men det är nog för att jag gillar att vara på sjön.
Ja, jag har samma även efter att ha varit på sjön och tycker det är lite mysigt. Men det är ju inte lika mysigt efter att ha stått i en lift och jobbat. Och så verkar jag ha ovanligt (?) långvarig effekt efteråt. Det gungar just nu och jag har inte varit uppe i liften på ett knappt dygn.K knipo skrev:
Kan det vara så att det gungar mer intensivt i liften jämfört med på sjön?K Klammerslammer skrev:
Du måste jobba mer med att hålla balansen i liften än i båten?
Som jag skrev så är det mer långvarigt för mig på land om det varit hårdare sjö än om det varit en skön solig dag med lugn segling.
Det råkar inte vara så att du har problem med höjder?
Har aldrig haft det bekymret trots frekvent användande av liftar på jobbet under många år. Nu har det som mest blivit några dagar i följd sen varit utan lift i någon vecka sen upp igen.
Du kanske har fått problem med balansnerven eller liknande
Men däremot har jag blivit lite höjdrädd på äldre dagar. Gillar inte att passera 20 meter med lift längre. Men att klättra omkring på saker på 30-40meters höjd går bra. Det är bra konstigt
Du kanske har fått problem med balansnerven eller liknande
Men däremot har jag blivit lite höjdrädd på äldre dagar. Gillar inte att passera 20 meter med lift längre. Men att klättra omkring på saker på 30-40meters höjd går bra. Det är bra konstigt
Svårt att säga. Jag får sånt där gung när det nästan är slät sjö. Liften vinlar ju till så fort jag rör mig i den men det gör ju även en liten båt.K knipo skrev:
Klicka här för att svara