T
Tubie: [citat] Fick nedan svar av Festool då jag funderat på en CTL26 och dina påståenden stämmer bra. Sedan är det så klart skillnad på vad man ska dammsugaren till, om man ska slipa bort en matta med asbest i eller bara städa allmänt för att minska nivåerna av asbest i huset. Då funkar säkerligen en vanlig hushållsdammsugare med HEPA13-filter lika bra. "Ja om du sätter i ett H-klassat
20 svar · 12,1k läst
N
Nummer18: Vart vill du komma med detta? I teorin så frigörs asbest i tex lim vid bearbetning. Men i verkligheten är dessa så hårt bundna att mängden ej är mätbar. Detta pga av mängden lim som den är bunden i. Jag negligerat inte asbest, men att bearbeta lim är långt ifrån det värsta angreppet av asbest som du kan utföra.
26 svar · 6,8k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Snygg uppdatering :-)
8 svar · 2,1k läst
·
S
Srixon: Österberg 125 IRE som exempel kompletterat med en transformator. Radonsug bygger på att skapa ett undertryck under betongplatta så att radon inte kommer in i boendemiljö.
3 svar · 1,7k läst
S
Srixon: Kan även bero på undertryck från undervåning.
13 svar · 3,4k läst
useless
useless: Just på det stället verkar det inte vara någon asbest, men det kan finnas på andra ställen. Vanligtvis i böjar och vid avstick.
1 svar · 2,1k läst
·
B
BSOD: Glasull?
1 svar · 841 läst
·
Oldboy
Oldboy: Det är ändå inte att rekommendera. Fuktig luft och kallvindar (höloft i detta fall) är ingen bra kombination. Det leder garanterat till mögel på loftet. Det är därför det finns en rutten gammal ventilationstrumma... För att undvika mögel på loftet. Trumman får ta smällen. Det brukar dock ta mååånga år innan själva trumman är så dålig att den måste bytas. Är ändå mkt
10 svar · 4,4k läst
·
J
JockeHX: [citat] Hehe, problem som löser sig själva är de bästa problemen :rofl:
29 svar · 6,6k läst
·
N
Niklas.A: …. Frågan är väl mest vad tusan det är jag har i bjälklaget:)
7 svar · 4,7k läst
N
Niklas.A: Enligt uppgift ska koksaska bilda svavelsyra i kontakt med fukt/vatten och ganska snabbt börja fräta på intilliggande delar. Testade att stoppa ner en sån här porös sten i en metallbunke med vatten. Hände inte ett skit mer än att det bubblade lite när luftbubblorna i stenen fylldes med vatten. Luktar/sticker inget och metallbunken ser ut som förut. Ingen värmeutveckling. Så koksaska
15 svar · 9,7k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Det viktigaste är att säkra att det inte blir nya översvämningar. Du har rätt typ av trossbottenskiva så den behöver inte bytas ut. Möglet kommer att torka ut vartefter. Om du känner av lukt invändigt så kan du sanera ytskiktet. Trossbottenskivan tål vattenbegjutning länge och är tät så det är inga problem. Kolla på https://www.lfs-web.se/produkt-kategori/saneringsvatska för
10 svar · 5,3k läst
·
U
Ursidae: Fjärilsmyggor ska gilla gamla golvbrunnar, larverna lever på gucket däri. Gör ingen skada annars. Rengör, slå på hett vatten ibland så lär de försvinna.
3 svar · 1,6k läst
·
S
stugan_i_skogen: Lägg upp nån bild?
15 svar · 3,3k läst
M
Mon1: Har liknande problem. Väldigt överensstämmande beskrivning.
51 svar · 20,8k läst
BirgitS
BirgitS: Jag föreslår att du frågar jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
1 svar · 2,4k läst
·
J
Jannebozz: [citat] ja kanske, skulle dock vilja ha något ”passivt” En tanke var nån typ av elektroniskt spjäll som inte släpper igenom ett skit innan man drar igång fläkten. Men om det är mer metallen som leder ner kylan så kommer det ju inte hjälpa ett skit…
11 svar · 3,1k läst
·
LenaSuzanna
LenaSuzanna: [citat] Lyfter tråden för att höra hur du gick vidare och om värdena sjönk. Sitter själv i sitsen att behöva undersöka varifrån markradonet kommer o därefter se hur det åtgärdas. Har du några tips o erfarenheter du vill dela då tar jag tacksamt emot
5 svar · 2,7k läst
Perrolf
Perrolf: [citat] ca 40 m.
9 svar · 853 läst
Perrolf
9 svar · 853 läst
Isakare
Isakare: [citat] Nej, det vill jag inte säga, vi märkte det bara när man kom hem efter typ en veckas semester. Men jag bodde tillfälligt för några år sen i ett hus med mögel i en vägg, det satte sig i kläder och tyg jag hade i ett skåp mot väggen. Gick inte ens att tvätta bort, fick slänga allt i skåpet.
5 svar · 1,9k läst
·
R
runningdream: Vet inte... Hur vet jag det? just nu verkar det vara undertryck , enormt korsdrag när ytterdörren öppnas. 30 grader minus ute, kanske de beror på det. Ska bli spännande när ventilations killen kommer.... begriper inte hur det kan bli is på sockeln ute... Aldrig hänt, men något har ju hänt
7 svar · 966 läst
·
R
runningdream: [citat] Ojdå... Kommer hit en ventilationskille och avlopps kille också, hoppas de kan finna ut felet. Tack igen!
9 svar · 10,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] I så fall är inte kallförråd över huvud taget en okej lösning och det kanske det inte är men ingen kan styra över temperaturen och fuktigheten utomhus så det finns inte så mycket att göra utan att gå in på någon sorts varmförråd. Det är inte mögelsporer utan missfärgningar av gammal död tillväxt. Det är helt ofarligt och påverkar inte på något sätt det du
6 svar · 4,3k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: Var inte så mycket drag här så jag passar på att skicka en länk jag undersökte när jag var på jakt. https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/rekommenderade-produkter/ Sök efter luftrenare. Men man får väl ha i åtanke att det är främst allergener de har fokus på när de sätter sina rekommendationer. En luftrenare ska dock vara en hyggligt okomplicerad pjäs.
3 svar · 2,2k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Håller med Jonatan om at en besiktning och en besiktningsklausul är att absolut föredra. Men jag kan snabba upp processen lite :) - Besiktningsmannen och besiktningen kommer med 99% säkerhet säga att flera punkter är bristfälliga och att en fördjupat undersökning behövs. Det är inte säkert att ni hinner göra det innan tidsfristen för klausulen löper ut. - Det kommer aldrig
8 svar · 2,0k läst
·
E
Emanuel01: Mina asbeströr satt inte fast i skarvarna, jag kunde bara dra isär dem. De hade en dedikerad kontainer på tippen jag fick slänga i.
7 svar · 2,3k läst
imported_Benno
imported_Benno: Det ser ut som glasull. Lite genomskinliga fibrer kan det vara. Om man eldar på glasull smälter det. Asbest glöder bara men påverkas inte annars.
3 svar · 2,0k läst
·
A
alvsborgsbron: Tack för välkomnandet! Huset står på en upphöjd grund och det finns ingen källare. Missfärgningen finns bara vid den här platsen, inte längs hela väggen. Hörnet av rummet är vid husknuten, ja. Bifogar bild på hur fasaden ser ut. Har ringat in ungefärliga platsen för missfärgningen. Min bästa gissning är att luftdraget kommer från ”springan” mellan tegelstenarna på
2 svar · 1,6k läst
·
Dib81
Dib81: [citat] Hahaha, vi tänkte så :D
14 svar · 1,2k läst
G
Gatherya: Hallå! Jag söker tips på totalentreprenörer för miljöhus och andra återvinningsanläggningar i Skåne/Malmö? Jag känner till Sansac!
0 svar · 660 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.