Hej!

I vårt tegelhus från 53 hittade vi detta i isoleringen i ett utav rummen. Huset är 1,5 plans med källare. Detta är på entrévåningen ovanför källaren.

Det som syns på bilden är torrt. Varför vi undrar är för att vi letar efter en lukt som träder sig fram i kläder när vi lämnar bostaden.

Någon som vet vad detta är?

• 66EFB263-9B1F-46FE-AE8F-348FB94DE8D9.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som resterna av ett getingbo, eller boet från något annat djur som bygger celler / puppor.
Om det är torrt och fint skulle jag bara ta bort resterna av boet och låta resten vara.

Anders243 Anders243 skrev:
Det ser ju ut som resterna av ett getingbo, eller boet från något annat djur som bygger celler / puppor.
Om det är torrt och fint skulle jag bara ta bort resterna av boet och låta resten vara.
Tack för svar! Ja vi börjar mer och mer tro att det inte är mögel då lukten kvarstår! I detta rum har vi också sett att det finns tryckimpregnerad syll (Klorfenol). Se bild nedan. Kanske är det detta som luktar?!

• Tryckimpregnerad syll synlig under en träbjälke i ett rum med betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet ej vad det är på bilden.
Men äldre stenull (isoleringen) ger en lukt som mest märks när man inte varit hemma på ett tag.
Hade precis samma i ett hus från -66 isolerat med stenull.
Bodde där i 16 år, men hittade aldrig nått fel, typ mögel, fukt eller liknande.

Isakare Isakare skrev:
Vet ej vad det är på bilden.
Men äldre stenull (isoleringen) ger en lukt som mest märks när man inte varit hemma på ett tag.
Hade precis samma i ett hus från -66 isolerat med stenull.
Bodde där i 16 år, men hittade aldrig nått fel, typ mögel, fukt eller liknande.
tack för svar! Satte sig lukten i kläderna?

M Malinlinnea10 skrev:
tack för svar! Satte sig lukten i kläderna?
Nej, det vill jag inte säga, vi märkte det bara när man kom hem efter typ en veckas semester.
Men jag bodde tillfälligt för några år sen i ett hus med mögel i en vägg, det satte sig i kläder och tyg jag hade i ett skåp mot väggen. Gick inte ens att tvätta bort, fick slänga allt i skåpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.