N Nils82 skrev:
Alltså HEPA på konsumentsidan är en sak. Där vill man påstå att sin dammsugare är jättebra mot kvalster å pollen samt att den gör "jätterent". En Volta med HEPA 14 filter är nog en riktig kvalsterdödare.

Men om man som i TS fall vill städa sitt hus och samtiigt undvika att sprida den asbest man tror finns så kan man inte skaffa dammsugare på Jula, K-rauta eller ELON. Då måste man använda en stoftavskiljare av klass H å dessa hittar du inte hos ovan nämda kedjor........även om de har HEPA filter.
Det är liksom två olika saker, det där.
Ja, det är två olika saker och jag förstår inte varför TS skulle behöva en stoftavskiljare.
Det är ju inte så att TS skall suga byggdamm utan TS skall utföra normal städning i hemmet och är orolig för de partiklar som eventuellt finns kvar. Jag skulle aldrig rekommendera något annat än en enkel dammsugare med bra filter till TS.

BigR
S sblixten skrev:
Ja, det är två olika saker och jag förstår inte varför TS skulle behöva en stoftavskiljare.
Det är ju inte så att TS skall suga byggdamm utan TS skall utföra normal städning i hemmet och är orolig för de partiklar som eventuellt finns kvar. Jag skulle aldrig rekommendera något annat än en enkel dammsugare med bra filter till TS.
Ja en bra dammsugare är guld värd, och framförallt byta/rengöra filtret enligt rekommendation för att uppnå effekt. Det är ju inte bara asbestdamm som är skadligt. Storstädning med våttorkning av alla ytor och en bra filtrerad dammsugare borde räcka.

Nu när vi håller på och renoverar blir det en del byggdamm och för att skona familjen från det damm som tar sig förbi avspärrningarna så har jag kompletterat med en rejäl luftrenare med stort HEPA-filter som går för jämnan. Iofs ingen proffsmaskin men ändå Electrolux största modell. Det är ganska läskigt att se mängden skit den fångar upp på det stora filtret bara en månad. Trots regelbunden städning. Jag tycker även det är märkbar skillnad på luftkvaliteten.

Tackar för alla bra svar! Skönt att få svar på frågan istället för kommentarer om min asbestnojja ( känner väl till den :) )

Nilfisken verkar bra. Rimligen borde det räcka med en sån för vanlig städning i hemmet. Misstänker att en proffsdammsugare är både mkt dyrare och klumpigare. Borde inte vara mkt fri asbest i vårt hus även om det har asbestmaterial inbyggt.

Det känns ju dock som att man mer vet vad man får när vi pratar om proffsmodellerna. Håller konsumentmodellerna vad de lovar liksom ?

Redigerat:
S sblixten skrev:
Nej, det är klart att det blir knasigt att använda t ex en dustcontrol till sitt dagliga dammsugande. :)
Jag menade bara att en konsumentdammsugare som, låt säga, är utrustad med ett HEPA 14 filter inte kan hantera så små partiklar som asbest och kvarts.

Man kan likna det med jämförelsen mellan en halvmask, sk. BH, för 29:- eller en Sundström med P3 filter. Båda håller samma filterkvalitet men BH,n filtrerar bort sten och ekorrar.....i bästa fall.

Festool CTH26 är en grymt bra dammsugare (har en själv). Klart overkill för fredagsstädningen men man städar med stil! Dessutom kan man sova gott då den är asbestgodkänd. Sen har du gjort vad du kan, och är det något som potentiellt innehåller asbest typ vittrande kakelfog behöver du inte fundera på det, bara att städa.

Jag tror att man lika gärna kan använda en "vanlig" Festool (CTL26) och bara byta filtret för samma resultat. CTH är lite "krångligare" att byta filter t.ex. då man måste ha verktyg och påsarna har en plastpåse runt sig för säkrare töming och det följer med en stor säck att förvara dammsugaren i (dvs smågrejer anpassade för en säkrare arbetsmiljö som inte påverkar filtreringen OBS! tror jag). Den varnar också om filtret täpps igen (tror även den varnar vid filterhaveri) vet inte om det finns på dom vanliga.

https://www.verktygsproffsen.se/pro...I2yb_3OS_KHMLKk4XLUt_xSOKFcQTEbEaAgfREALw_wcB

Ps.har inte använt den utanför renoveringszonen, men jag antar att den fungerar lysande i bodel också, snygg också :). Ds.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
T
T Provrundan skrev:
Jag tror att man lika gärna kan använda en "vanlig" Festool (CTL26) och bara byta filtret för samma resultat. CTH är lite "krångligare" att byta filter t.ex. då man måste ha verktyg och påsarna har en plastpåse runt sig för säkrare töming och det följer med en stor säck att förvara dammsugaren i (dvs smågrejer anpassade för en säkrare arbetsmiljö som inte påverkar filtreringen OBS! tror jag). Den varnar också om filtret täpps igen (tror även den varnar vid filterhaveri) vet inte om det finns på dom vanliga.
Fick nedan svar av Festool då jag funderat på en CTL26 och dina påståenden stämmer bra. Sedan är det så klart skillnad på vad man ska dammsugaren till, om man ska slipa bort en matta med asbest i eller bara städa allmänt för att minska nivåerna av asbest i huset. Då funkar säkerligen en vanlig hushållsdammsugare med HEPA13-filter lika bra.

"Ja om du sätter i ett H-klassat filter i en L-klassad dammsugare så kommer den uppnå en filtreringsgrad som en H-klassad men … du har ingen övervakning av luftflöde som varnar om filtret är igensatt eller luftflödet understiger 210Mbar.

Detta kan leda till att ev asbest inte sugs upp utan är kvar i den luft du andas in. Dessutom så om du skulle behöva skicka in den på reparation så har du lite problem om den har kontaminerats av tex asbest, du har nämligen inte transportsäcken till den samt dokument för att deklarera asbest. Det följer med en H-klassad dammsugare vid köp. Skulle du skicka in en dammsugare som är använd med asbest och inte deklarera detta samt inte skickar den i transport påsen och detta upptäcks så kan du bli skadeståndsskyldig samt att du har då utsatt oskyldiga människor för hälsofara.

Sen om tex någon från Arbetsmiljöverket skulle kontrollera så är det tyvärr bara en L-klassad maskin i deras ögon du använder oavsett om filtret är H-klass.

Om du är medveten om att där finns asbest så rekommenderar jag att du lägger pengarna på en H-klassad dammsugare. Då har du gjort vad du kan för att minimera risken att du själv och andra utsätts för fara.

Är du inte medveten om där är asbest så skicka in prov för analys. Finns en del firmor som gör det.

Vet du med dig att där inte skall vara asbest men att där kan förekomma mögel, kvartsit eller glasfiber så rekommenderar jag att gå upp till en M-klassad maskin utan AC funktion och sätta in ett HEPA 13 filter eller H-filter. Då har du luftflödesövervakningen och filter som klarar kvartsit, asbest och mögel mm och kan då sova lugnt.

Man kan väl slarvigt säga att en L-klassad dammsugare är som en dammsugare du använder i hemmet men till allt annat än husållsdamm så bör man ha minst M-klass."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.