Hejsan ärade vänner,
2007 köpte min fader ett hus som är byggt 1922. Huset var i dåligt skick. Mkt arbete krävdes för att renovera huset. Jag vet. Inte en till ångesttråd pga asbest. Min fader renoverade huset intensivt. Jag som ej var intresserad av detta var inte särskilt aktiv i själva arbetet. Jag brukade dock besöka huset sporadiskt. Min bror hjälpte till och snickaren som var med dem brukade övernatta i huset lite till och från i två månader i ett av rummen som fortfarande var intakt . Många år senare, kanske 2015, började jag av en ren slump läsa om asbest och dess negativa påverkan på vår hälsa. Min fader är född i slutet av 50-talet, storrökare i 30 år men lade undan rökandet 2006. Vi har de senaste 10 åren bott i det här huset och nu är jag orolig över att vår okunnighet skapat oss framtida bekymmer. För mig, min fader, min moder, min syster och min broder. Jag har läst en del trådar härinne men har fortfarande några frågor:
Väggar som revs. Hur stor är sannolikheten att dessa innehöll asbest? Vi kan ju inte skicka något till analys längre.. Med väggar menar jag väggar på insidan av huset. Inte fasad etc. Det vet jag var gjort av trä. Själva husstommen består av massivt tjocka "träplankor". De man hittar tex vid järnvägsspår. Hur stor är sannolikheten att det fanns asbest i väggarnas isolering när man rev i huset? Det massiva asbestanvändandet kom igång trots allt i början av 30-talet med en peak under 60-talet?
Min far städade vinden 2013. Han bar ut sågspån som låg där och gamla tidningar. Kan dessa ha varit kontaminerade med asbest?
Vi hade en öppen spis som revs bort och även en skorsten i tegel. Kan det ha funnits asbest i murbruket?
Det fanns plastmattor och heltäckningsmattor som revs bort. Men ingenting slipades säger min fader. Utan på detta lades direkt ett golv. Klinker, Laminat och parkett. Ingenting skruvades eller spikades. Utan de lades å som ett pussel. Kan man vara någorlunda säker på att asbesten har inkapslats?
När det kommer till de nyrenoverade väggarna målades dessa med vanligt färg. Kan asbestdamm har fastnat i färgen på väggarna som kan erodera pga mekinskt påfrestbning när man tex möblerar och trycker möbler mot en vägg? Detta eftersom vi inte våttorkat tak och väggar. Man skall ju våttorka alla ytor.
Vad för typ av asbest användes i heltäckningsmattor, den öppna spisen och skorstenen samt väggarna? Vit, Blår eller Brun? Sannolikheten talar för vit pga att det användes 95% av alla fall.
Jag inser att vi varit exponerade för asbest inledningsvis och att dessa nivåer klingat av de 10 senaste åren pga tex inadning och vädring. När det kommer till städning så är vår dammsugare riktigt kass och vi har haft en vana att först dammsuga dvs sprida allting i luften och sedan våttorka. Jag köpte för en månad sedan två luftrenare tyvärr med HEPA12 som skall bytas ut men jag skall köpa en sådan dammsugare:
https://www.kaercher.com/se/profess...dammhantering/nt-30-1-tact-te-h-11482370.html
Tror ni att detta är en bra Dammsugare mot asbest. Verkar vara H-klass men man vet ju ej vilket märke eller modell som är bäst. Priset är irrelevant. Hälsan är det viktigaste. Har ni några rekommendationer?
Finns även denna men verkar vara dyrare. Möjligen för att den är större?
Bägge verkar vara godkända i Tyskland för att användas mot asbest.
https://www.kaercher.com/se/profess...dammhantering/nt-50-1-tact-te-h-11484370.html
När det kommer till Garaget så byggdes de under 60-70 talet. Sett papper på detta och att de även använt eternit under själva bygget. Dessa skivor är hela och intakta. De är även målade. Bara en skiva som är fuktskadad sedan tidigare och som sticker ut. Läckan är åtgärdad. Vad är bästa praxis här? Funderar på att klistra fast något material över det först, tex av papp eller något för att kapsla in det. Och sedan måla över med färg tillsammans med farsan farsan. slutligen har vi en krypgrund. Där var farsan länge och fixade själv för att förhindra fukten för att förstöra huset. I denna kryrpgrund fanns även rör med isolering. Men det var bara raka rör. Vissa rör skruvade han av med intakt isolering medan andra rev han vårdslöst bort. Finns det även asbest i raka rör? Vad för typ av asbest är detta i så fall? Brun?
Jag är genuint oroad över min och min familjs hälsa. Jag skall hyra två luftpumpar för att mäta asbesthalten i huset och i garaget. Detta kostar en slant, men det är värt det. Vill säkerställa mig att vi efter alla dessa år åtminstone andas in "frisk" luft.
Med tanke på att jag och min familj alltid har otur här i livet hade jag inte varit överraskad över att vi förkortat våra liv med ett par decennier. Sedan är ju sannolikheten att jag dör av något annat säkerligen mkt högre.
Hade varit trevligt med lite svar från folk som har mer erfarenhet av detta än vad jag har. Människor som sanerat själva eller professionellt. Människor som är i samma situation som jag. Tacksam för detta.
Eternitskivan i garaget skickar jag bild på. Son ni ser så finns en liten fläck där färg eroderat. Är detta farligt? Jag skall självfallet täcka över detta.
MVH
Nimpan
2007 köpte min fader ett hus som är byggt 1922. Huset var i dåligt skick. Mkt arbete krävdes för att renovera huset. Jag vet. Inte en till ångesttråd pga asbest. Min fader renoverade huset intensivt. Jag som ej var intresserad av detta var inte särskilt aktiv i själva arbetet. Jag brukade dock besöka huset sporadiskt. Min bror hjälpte till och snickaren som var med dem brukade övernatta i huset lite till och från i två månader i ett av rummen som fortfarande var intakt . Många år senare, kanske 2015, började jag av en ren slump läsa om asbest och dess negativa påverkan på vår hälsa. Min fader är född i slutet av 50-talet, storrökare i 30 år men lade undan rökandet 2006. Vi har de senaste 10 åren bott i det här huset och nu är jag orolig över att vår okunnighet skapat oss framtida bekymmer. För mig, min fader, min moder, min syster och min broder. Jag har läst en del trådar härinne men har fortfarande några frågor:
Väggar som revs. Hur stor är sannolikheten att dessa innehöll asbest? Vi kan ju inte skicka något till analys längre.. Med väggar menar jag väggar på insidan av huset. Inte fasad etc. Det vet jag var gjort av trä. Själva husstommen består av massivt tjocka "träplankor". De man hittar tex vid järnvägsspår. Hur stor är sannolikheten att det fanns asbest i väggarnas isolering när man rev i huset? Det massiva asbestanvändandet kom igång trots allt i början av 30-talet med en peak under 60-talet?
Min far städade vinden 2013. Han bar ut sågspån som låg där och gamla tidningar. Kan dessa ha varit kontaminerade med asbest?
Vi hade en öppen spis som revs bort och även en skorsten i tegel. Kan det ha funnits asbest i murbruket?
Det fanns plastmattor och heltäckningsmattor som revs bort. Men ingenting slipades säger min fader. Utan på detta lades direkt ett golv. Klinker, Laminat och parkett. Ingenting skruvades eller spikades. Utan de lades å som ett pussel. Kan man vara någorlunda säker på att asbesten har inkapslats?
När det kommer till de nyrenoverade väggarna målades dessa med vanligt färg. Kan asbestdamm har fastnat i färgen på väggarna som kan erodera pga mekinskt påfrestbning när man tex möblerar och trycker möbler mot en vägg? Detta eftersom vi inte våttorkat tak och väggar. Man skall ju våttorka alla ytor.
Vad för typ av asbest användes i heltäckningsmattor, den öppna spisen och skorstenen samt väggarna? Vit, Blår eller Brun? Sannolikheten talar för vit pga att det användes 95% av alla fall.
Jag inser att vi varit exponerade för asbest inledningsvis och att dessa nivåer klingat av de 10 senaste åren pga tex inadning och vädring. När det kommer till städning så är vår dammsugare riktigt kass och vi har haft en vana att först dammsuga dvs sprida allting i luften och sedan våttorka. Jag köpte för en månad sedan två luftrenare tyvärr med HEPA12 som skall bytas ut men jag skall köpa en sådan dammsugare:
https://www.kaercher.com/se/profess...dammhantering/nt-30-1-tact-te-h-11482370.html
Tror ni att detta är en bra Dammsugare mot asbest. Verkar vara H-klass men man vet ju ej vilket märke eller modell som är bäst. Priset är irrelevant. Hälsan är det viktigaste. Har ni några rekommendationer?
Finns även denna men verkar vara dyrare. Möjligen för att den är större?
Bägge verkar vara godkända i Tyskland för att användas mot asbest.
https://www.kaercher.com/se/profess...dammhantering/nt-50-1-tact-te-h-11484370.html
När det kommer till Garaget så byggdes de under 60-70 talet. Sett papper på detta och att de även använt eternit under själva bygget. Dessa skivor är hela och intakta. De är även målade. Bara en skiva som är fuktskadad sedan tidigare och som sticker ut. Läckan är åtgärdad. Vad är bästa praxis här? Funderar på att klistra fast något material över det först, tex av papp eller något för att kapsla in det. Och sedan måla över med färg tillsammans med farsan farsan. slutligen har vi en krypgrund. Där var farsan länge och fixade själv för att förhindra fukten för att förstöra huset. I denna kryrpgrund fanns även rör med isolering. Men det var bara raka rör. Vissa rör skruvade han av med intakt isolering medan andra rev han vårdslöst bort. Finns det även asbest i raka rör? Vad för typ av asbest är detta i så fall? Brun?
Jag är genuint oroad över min och min familjs hälsa. Jag skall hyra två luftpumpar för att mäta asbesthalten i huset och i garaget. Detta kostar en slant, men det är värt det. Vill säkerställa mig att vi efter alla dessa år åtminstone andas in "frisk" luft.
Med tanke på att jag och min familj alltid har otur här i livet hade jag inte varit överraskad över att vi förkortat våra liv med ett par decennier. Sedan är ju sannolikheten att jag dör av något annat säkerligen mkt högre.
Hade varit trevligt med lite svar från folk som har mer erfarenhet av detta än vad jag har. Människor som sanerat själva eller professionellt. Människor som är i samma situation som jag. Tacksam för detta.
Eternitskivan i garaget skickar jag bild på. Son ni ser så finns en liten fläck där färg eroderat. Är detta farligt? Jag skall självfallet täcka över detta.
MVH
Nimpan
Redigerat:
Tror du oroar dig i onödan. Asbest fanns främst i ventilationskanaler, fasader och takpannor. Det är inte farligt i fast form men inte bra om man exponeras för dammet, t.ex om man borrar i det. Finns annat i hus som är farligt också såsom mögel, radon mm.
Oj. Du får nog lugna ner dig lite. Så farligt är det inte. Förmodligen fanns det knappt någonasbest alls, det var främst i ventilationskanaler och isolering för rör-böjar, samt i eterniten då. Men det är i de lilla perspektivet inte farligt. Hyr inte någon luftmätare utan njut istället av ert hus.
Som jag förstår det var det mest de som "yrkesmässigt" jobbade med asbest dagligen där man kunnat påvisa signifikanta risker. Tex mekaniker som servade bromsar på tåg, industrier där man använde asbest osv.
Om ni eventuellt rev runt i asbest i ett hus vid något enstaka tillfälle så är det knappast någon större fara. Det absolut mesta av det damm som eventuellt rördes upp då har säkerligen ventilerats bort vid det här laget. Så visst kan du dammsuga noga nu men det lär knappast göra någon större skillnad.
Att flera i er familj "har otur här i livet" är knappast något som vetenskapligt har med saken att göra.
Att du känner dig orolig när du hör/läser om asbest är helt naturligt men jag skulle säga att du inte behöver oroa dig utifrån det du beskriver ovan.
Om ni eventuellt rev runt i asbest i ett hus vid något enstaka tillfälle så är det knappast någon större fara. Det absolut mesta av det damm som eventuellt rördes upp då har säkerligen ventilerats bort vid det här laget. Så visst kan du dammsuga noga nu men det lär knappast göra någon större skillnad.
Att flera i er familj "har otur här i livet" är knappast något som vetenskapligt har med saken att göra.
Att du känner dig orolig när du hör/läser om asbest är helt naturligt men jag skulle säga att du inte behöver oroa dig utifrån det du beskriver ovan.
Tack för de vänliga svaren. Jag uppskattar det ❤️. Jag tänker att syftet med luftpumparna är att säkerställa mig att luften hemma åtminstone inte är Fortsatt kontaminerat. Men samtidigt förstår jag att det kanske bara är onödigt med tanke på att det mesta vid det här laget har försvunnit ändå som ni skriver. Det jag går och oroar mig mest över är alltså asbest i väggarna som vi rev ner. Jag antar väl att vid avlägsnandet av mattor både heltäckningsmattor och plastmattor så är det en stor sannolikhet att dessa hade limmats fast med svartlim. Då detta var väldigt vanligt. Dock kommer man ju aldrig veta. Det är just ovissheten som är jobbig. Men vad tror ni just om väggarna. Vissa väggar revs ner. Andra väggar tömdes på innehåll och ersattes med fräsch isolering samt gipsskivor på etc. Kan man utgå från att det även fanns massa asbest i väggarna? Det var ju trots allt det som dammade mest. Vad tror ni om de raka rören i krypgrunden och kutterspånen som farsan rensade i vinden tillsammans med tidningspapper i vinden? Kan dessa ha haft asbest i sig. Det fanns enbart detta uppe i vinden. Inget annat. Inget revs bort där.
Sedan kollar jag in denna luftrenaren:
https://www.coway.se/airmega-ap1515g/
Den har Hepa-filter 13. Och HEPA-filter 13 skall vara väldigt effektivt mot just små partiklar som asbest då dessa tydligen pga sin storlek inte rör sig förutsägbart:
https://smartairfilters.com/en/blog/what-is-pm0-3-why-important/
Sedan kollar jag in denna luftrenaren:
https://www.coway.se/airmega-ap1515g/
Den har Hepa-filter 13. Och HEPA-filter 13 skall vara väldigt effektivt mot just små partiklar som asbest då dessa tydligen pga sin storlek inte rör sig förutsägbart:
https://smartairfilters.com/en/blog/what-is-pm0-3-why-important/
Det finns inget livsfarligt ämne i dina väggar. Och om det gör de så spelar det ingen roll för det blåser inte omkring.
Att bo mitt inne i en storstad eller jämte en tungt trafikerad väg är betydligt farligare.
Att bo mitt inne i en storstad eller jämte en tungt trafikerad väg är betydligt farligare.
Redigerat av moderator:
Inge asbest i väggar av trä eller isoleringen. Inte heller vindens isolering. Tro mig, jag har vart i din sits trots att jag jobbar inom bygg/fastighet. Tar ofta asbestprover i jobbet och har en bra vän som är högsta chef på en saneringfirma. I 9 fall av 10 så säger han att svartlim inte innehåller asbest, då det var något som man tillsatte på plats. Inga prover av luften kommer att ge utslag, pengar i sjön. Inte ens när dom samma dag tar luftprover då någon råkat slipa eller riva i Svartlim med asbest ger luftprover något utslag då det är så hårt bundet i limmet. Tro mig. Ni kan vara helt säkra.
Tack så mkt min vän. Jag uppskattar att du tar dig tiden och delar med dig av din erfarenhet. Jag känner mig mkt lugnare nu . Det var min största farhåga. Just rivning och renovering av väggarna och städningen av vinden. Att asbest tillsattes på plats vid användandet av svartlim visste jag inte. Vilket är ännu mer lugnade. Garaget med Eternittaket är jag Inte orolig för. Vi har inte pillat där alls. Farsan har bara gjort ett hål i en tegelvägg och en trävägg och iom att man inge använder asbest där känns det tryggt. Vad tror du om rören i krypgrunden dock? Kan det ha varit asbestisolering i dessa. Det var raka rör och inte rörböj?N Nummer18 skrev:Inge asbest i väggar av trä eller isoleringen. Inte heller vindens isolering. Tro mig, jag har vart i din sits trots att jag jobbar inom bygg/fastighet. Tar ofta asbestprover i jobbet och har en bra vän som är högsta chef på en saneringfirma. I 9 fall av 10 så säger han att svartlim inte innehåller asbest, då det var något som man tillsatte på plats. Inga prover av luften kommer att ge utslag, pengar i sjön. Inte ens när dom samma dag tar luftprover då någon råkat slipa eller riva i Svartlim med asbest ger luftprover något utslag då det är så hårt bundet i limmet. Tro mig. Ni kan vara helt säkra.
Jag har bestämt mig för att skippa luftproverna. Det har gått 10 år och det är förmodligen lönlöst. Men jag tänker att en bra dammsugare i H-klass kan ändå vara bra för städning av hemmet. Damm. Mögelsporer etc. Jag skall även köpa luftrenaren med HEPA-13 för att få en bättre inomhusluft som har samma effekt som h-klass dammsugaren. Mer kan jag inte göra. Om det nu finns små mängder kvar så tar dessa två hand om det. Och är det så att vi har exponerats så finns det inte mkt att göra. Bara att leva med det. Men ditt meddelande och din erfarenhet har fått mig att känna mig mkt mer bekväm
C CarlC89 skrev:Du behöver söka vård. Psykisk vård. Det finns inget livsfarligt ämne i dina väggar. Och om det gör de så spelar det ingen roll för det blåser inte omkring.
Att bo mitt inne i en storstad eller jämte en tungt trafikerad väg är betydligt farligare. Lugna ner dig nu och lägg av med dessa psykotiska tankarna.
Ursäkta, men jag tycker det är respektlöst att skriva att TS behöver psykisk vård för sina psykotiska tankar.
Det hen behöver är information kring något som oroar hen. Vi är alla känsliga och oroliga för olika saker, och information och fakta kan lugna ner oro och ovisshet en hel del, en idiotförklaring har snarare motsatt verkan.
Tyvärr har jag inget bra svar gällande din asbestfråga, det är inte mitt specialområde.
Redigerat:
Det är inte alla som är rädda för asbest.
Husdrömmar: Eternitpalats i Västra Klappe med begagnat byggmaterial, länk
Gert Wingårdh gillar verkligen eternitfasader och tänker övertala Uffe att behålla den.
De säljer sitt eternithus från Husdrömmar, länk
3.3 miljoner budat på ett ”asbesthus”. Vet inte vad priset slutade på.
Asbesten finns ju i plattorna bunden med cement. Smittar inte, strålar inte.
Husdrömmar: Eternitpalats i Västra Klappe med begagnat byggmaterial, länk
Gert Wingårdh gillar verkligen eternitfasader och tänker övertala Uffe att behålla den.
De säljer sitt eternithus från Husdrömmar, länk
3.3 miljoner budat på ett ”asbesthus”. Vet inte vad priset slutade på.
Asbesten finns ju i plattorna bunden med cement. Smittar inte, strålar inte.
I genomsnitt andas vi in tio asbestfibrer i minuten. Så skall du vara riktigt säker, är det bäst att hålla sig inne och inte gå ut i den friska luftenN Nimpan skrev:Tack så mkt min vän. Jag uppskattar att du tar dig tiden och delar med dig av din erfarenhet. Jag känner mig mkt lugnare nu . Det var min största farhåga. Just rivning och renovering av väggarna och städningen av vinden. Att asbest tillsattes på plats vid användandet av svartlim visste jag inte. Vilket är ännu mer lugnade. Garaget med Eternittaket är jag Inte orolig för. Vi har inte pillat där alls. Farsan har bara gjort ett hål i en tegelvägg och en trävägg och iom att man inge använder asbest där känns det tryggt. Vad tror du om rören i krypgrunden dock? Kan det ha varit asbestisolering i dessa. Det var raka rör och inte rörböj?
Jag har bestämt mig för att skippa luftproverna. Det har gått 10 år och det är förmodligen lönlöst. Men jag tänker att en bra dammsugare i H-klass kan ändå vara bra för städning av hemmet. Damm. Mögelsporer etc. Jag skall även köpa luftrenaren med HEPA-13 för att få en bättre inomhusluft som har samma effekt som h-klass dammsugaren. Mer kan jag inte göra. Om det nu finns små mängder kvar så tar dessa två hand om det. Och är det så att vi har exponerats så finns det inte mkt att göra. Bara att leva med det. Men ditt meddelande och din erfarenhet har fått mig att känna mig mkt mer bekväm
Staffan
Om du är orolig för dålig luft bör du istället för vanlig dammsugare installera centraldammsugare, det blir väldigt mycket bättre innemiljö av en sådan, och allt som passerar filtret blåser den bara ut i utomhusluften.N Nimpan skrev:Tack så mkt min vän. Jag uppskattar att du tar dig tiden och delar med dig av din erfarenhet. Jag känner mig mkt lugnare nu . Det var min största farhåga. Just rivning och renovering av väggarna och städningen av vinden. Att asbest tillsattes på plats vid användandet av svartlim visste jag inte. Vilket är ännu mer lugnade. Garaget med Eternittaket är jag Inte orolig för. Vi har inte pillat där alls. Farsan har bara gjort ett hål i en tegelvägg och en trävägg och iom att man inge använder asbest där känns det tryggt. Vad tror du om rören i krypgrunden dock? Kan det ha varit asbestisolering i dessa. Det var raka rör och inte rörböj?
Dyrare än en vanlig dammsugare men ger ett mycket bättre resultat.
Och ang asbest sällar jag mig till övriga, du har absolut ingenting att oroa dig för, i princip allting annat du gör är farligare. Inte minst det vi äter med allt skit vi stoppar i oss...
Staffan2000 skrev:
Jag är medveten om detta Staffan. Jag är Inte orolig för Bakgrundsnivåerna som finns i luften vi andas in Varje dag. Detta går inte att undvika utan att leva. Jag är enbart orolig för en stor exponering under en kort tid som vi kanske har utsatts för. Nu har en erfaren herre som jobbar inom byggbranchen svarat här i tråden och jag har lugnat ner mig en aning. Det viktiga är att vara försiktig i framtiden ty det förflutna kan inte påverkas längre
Redigerat:
Jag har funderat på möjligheten över en centraldammsugare. Det är den bästa lösningen tycker jag. Men däremot Såsom jag har förstått det innebär installationen att man måste borra och göra hål i väggarna. Vilket är något jag vill undvika. Vill ej röra upp damm i onödan. Nu har en erfaren herre här i tråden skrivit att asbest inte användes som isolering i väggarna, vilket är bra. Men vill ändå inte gå igenom den processen Med att göra hål i väggarna och skapa onödig oro.mikethebik skrev:
Om du är orolig för dålig luft bör du istället för vanlig dammsugare installera centraldammsugare, det blir väldigt mycket bättre innemiljö av en sådan, och allt som passerar filtret blåser den bara ut i utomhusluften.
Och ang asbest sällar jag mig till övriga, du har absolut ingenting att oroa dig för, i princip allting annat du gör är farligare. Inte minst det vi äter med allt skit vi stoppar i oss...
Jag har nu beställt en dammsugare i H-klass och en luftrenare medHEPA-13 filter. Blev en dyr affär men en bra investering i framtida hälsa åtminstone
Jag har även köpt papper av något slag som skall limmas över det lätt skadade eternitInnertaket och sedan målas över med färg. Får göra detta ge om att öppna garagedörren och använda mig av FFP3 mask bara för att vara på den säkra sidan. Trots att det inte skall slipas, borras eller rivas.mikethebik skrev:
Om du är orolig för dålig luft bör du istället för vanlig dammsugare installera centraldammsugare, det blir väldigt mycket bättre innemiljö av en sådan, och allt som passerar filtret blåser den bara ut i utomhusluften.