Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
BirgitS: [citat] Japp, troligen inte någon asbest men helt säker kan man väl inte vara utan att analysera.
tergo: Fråga jourhavande biolog - Naturhistoriska riksmuseet (nrm.se)
Johhhan: [citat] Nej, det är ingen fara alls. Ni kan lugnt flytta in igen. Skönt att det ordade sig!:)
Viktor.J: Hej, Återkoppling, analyserna visade att det är Källarsvamp - Coniophora puteana. Fokus nu är således att försöka sanera denna. - Akuta läckaget är förhoppningsvis åtgärdat - Svampkroppen har tagits bort Planer är vidare att - öppna upp, byta ut virke - Säkerställa "ej fuktigt" inneklimat.
jonasnjonasn: Och som avslutning så har en saneringsfirma kommit hit och städat/sanerat utrymmet där svartlim hittades. Dom har våttorkat dom flesta ytorna och kastat en del saker som var väldigt belagda med byggdamm och som skulle ta för lång tid att torka av. Rummet har varit avskärmat med byggplast som ibland varit lite öppen, så därför bad jag om luftrenare i anslutande hall!
Wallawhoa: [citat] Okej! Nej är det fräscht i övrigt så är det bara att byta ut det som är dåligt. Små prickar gör inget. Dock ska du vara observant om du isolerar ytterliggare eller förändrar ventilationen
Prästen10: Hej alla, Kollat på att köpa en 30-tals kåk 2-plans med inredd källare och hade besiktning idag, huset verkade i riktigt gott skick och ägarna har tagit hand om det bra. Det mindre roliga var att resultatet av borrning i källaren visade på höga halter av fukt. Trägolv i halva källaren med trä-reglade väggar i halva källaren (där trägolvet finns). Alltså betongplatta, träreglar
Stefan1972: [citat] Det man ser på bilderna är bara ytligt och beror som sagt på fukt och att det livnär sig på smutsen från oss. Det går ju att testa vanligt rengöringsmedel också men ättika fungerar i regel bäst. Dosering får man väl prova. Tar man typ 28% matättika och späder det lite så får man väl prova sig fram. Elle dutta det direkt på svamp och torka och skölja. Man behöver ju
Murjo: Tack för svaret! Då låter det som att jag hellre spenderar pengarna som hade gått till undersökning på att fixa till det istället. Bör man försöka öppna upp och byta ut det skadade innertaket (verkar vara gipsskivor)?
Shadedmoon: Jo precis, det är tanken med att fråga om råd så man väljer rätt slags material. Ska dubbelkolla med f-bolag i varje fall. Alltid bra med hängslen och livrem när det gäller försäkringsfrågor. Ger de grönt ljus så kan jag få lite bättre komfort i huset för en liten peng. :-)
Lantis85: [citat] Det har förekommit även i sandspackel, enligt en person jag pratade med igår som arbetar med asbestanalyser. Kanske inte var vanligt förekommande men han hade stött på det vid analys.
hempularen: Saneringsfirma är ingen vits. Mögelsporer finns alltid i alla hus. Problemet är om det uppstår bra tillväxtförhållanden. Och det handlar oftast om en kombination av för hög luftfuktighet (ventilationen), och någon kall yta. På den kalla ytan blir det kondens. Det kan vara mikroskpiskt, inte synas. Men sedan är ju också frågan, är det verkligen mögel? Det kan bli missfärgningar
Henningelvis: [citat] Jag vet inte vad ni borde ha gjort. En vanlig orsak till att det är lyhört är just dåligt med, eller kanske ingen, isolering. Därför tänkte jag att det vorde bra att kolla den befintliga innan man isolerar mer.
Oldboy: [citat] Japp! :) Nu när jag har börjat (den enkla biten) så är resten ditt jobb. :D [citat] Det är vanlig glas- eller stenullsisolering. Inget direkt farligt, men otrevligt att handskas med. [citat] Ja, det behövs så du vet vilka mtrl och tillstånd som är där nere i trossbotten. [citat] Det är nog för höga värden. Om man tänker sig ett tvärsnitt genom trossbotten där hela
husbygget19: Hej! Det är torrt, ah okej kanske ska ta och skjuta fram kyl och frysen och se om det kan vara något sådant som har hänt.
Erikerik1: Tack för alla svar, verkligen! Ja kommer göra som så att jag ska felanmälan till värden och be om besiktning och lämpliga åtgärder. Tänker att jag skriver här igen sen med vad värden kommer fram till och vad resultatet blir. Trevlig helg alla!
mlkjhr: [citat] Ur hälsosynpunkt skulle jag säga att det inte finns någon anledning att vidta några åtgärder. Skulle gränsvärdet sänkas så kan det ju bli aktuellt att göra något innan eventuell försäljning.
Pickadollen: Tack alla för svaren, vi skippade huset pga för tuffa krav med affären från säljaren!
Lotta100: [citat] Tips. Testa huset: https://innemiljoochhalsa.nu/fa-ratt-till-utredning-med-mogeltest/
Stefan1972: Ser mer ut som det varit blött en längre tid nångång i det förgångna. Inget att bry sig i om det är torrt nu.
Renoveringssugen: [citat] Nej, faktiskt inte huset är från 70-talet och det är för fuktigt i grunden. Men enligt besiktningsmannen så fanns ingen fukt i varken vägg eller syll utan bara i grunden. Jag ska kolla igen om några dagar. Men lite konstigt är det ju.
trähandtag: Handduk är ett bra initiativ. Tvärdrag i respektive rum, lite svårt nu denna årstid dock. Fukt som förstört trä kring fönster….
SågspånPappspikEternit: [citat] Har du ingen vän/granne/släkting som har bil och kan skjutsa dig till närmsta ÅVC som tar emot asbest, och sedan till ditt favvo-byggvaruhus för att köpa nya fönsterbrädor när ni ändå är ute och åker?
Per i Hamrånge: Ozon kommer inte lösa ditt problem, som bäst tillfälligt reducera lukt. Som du själv säger handlar det om att ta bort orsaken till att det blivit mögel. Ev sätta in en avfuktare osv.
Lotta100: [citat] Kan det vara mögel i betongen om man tex isolerat med något konstigt i den?
Sommartorparn: Asbest användes som armering i linoleum under en period på 50-60 talet.Tycker dina mattor ser betydligt äldre ut. https://hallahus.se/renovera/interioren/golv/linoleummattor-och-plastgolv/
surris: [citat] Svårt att avgöra om FTX kommer räcka, beror på flödena. Kan vara så att du behöver ha högre flöden än standard hygienflöden.