Bor i en hyreslägenhet sedan 6 månader tillbaka och ute på gården har alla hyresgäster ett kallförråd. Jag tycker att det liknar mögel, det ser ut så i alla förråd. Hyresvärden tog hit ocab som tittade och sa att det inte är mögel. Efter det bytte de dörrar på alla förråd.
Detta är de enda förråd vi har och jag förvarar inte kläder där men har ingen annanstans att förvara t.ex julsaker, parasoll, pool, utemöbler, cyklar, verktyg, cykelstol, osv osv. När jag skulle hämta kartongen med julsakerna var den dyngsur och gick sönder av fukt, det låg en julduk där som var blöt och den slängde jag.
Tycker ni man ska lita på att det inte är mögel? Som jag förstår det får man ingen ersättning om sakerna blir mögelskadade. Och vet att det kan sätta sig överallt, även i plast osv. Så blir ju himla trist om det kommer visa sig att det är mögligt till sommaren.
Men kanske någon här kan lugna mig och säga att det ser normalt ut och inte betyder att sakerna dör i kommer bli mögliga. Fläckarna på alla väggar tak osv.
Detta är de enda förråd vi har och jag förvarar inte kläder där men har ingen annanstans att förvara t.ex julsaker, parasoll, pool, utemöbler, cyklar, verktyg, cykelstol, osv osv. När jag skulle hämta kartongen med julsakerna var den dyngsur och gick sönder av fukt, det låg en julduk där som var blöt och den slängde jag.
Tycker ni man ska lita på att det inte är mögel? Som jag förstår det får man ingen ersättning om sakerna blir mögelskadade. Och vet att det kan sätta sig överallt, även i plast osv. Så blir ju himla trist om det kommer visa sig att det är mögligt till sommaren.
Men kanske någon här kan lugna mig och säga att det ser normalt ut och inte betyder att sakerna dör i kommer bli mögliga. Fläckarna på alla väggar tak osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Det är helt normalt.
Mögelsporer finns överallt och så fort det finns rätt förutsättningar kommer det börja växa för att sedan försvinna när förutsättningarna försvinner. Ett kallförråd är just vad det heter och då får helt enkelt skylla sig självt om man förvarar känsliga saker där.
Mögelsporer finns överallt och så fort det finns rätt förutsättningar kommer det börja växa för att sedan försvinna när förutsättningarna försvinner. Ett kallförråd är just vad det heter och då får helt enkelt skylla sig självt om man förvarar känsliga saker där.
Tack för svar! Menar du att det är helt normalt, att det är mögel? Vet inte om jag blev lugnare av ditt svarRickard. skrev:
Men om mögelsporer kan sätta sig på kartonger, plast osv. Var ska man då förvara alla saker som det är tänkt att man ska ha i ett förråd. Om man då har ett uteförråd där det är normalt att det ska växa mögelsporer, var ska man ha sina saker?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Det är helt enkelt upp till dig att lösa vars du kan ha dina saker. Kallförråd är bra till mycket men det som blir eller riskerar att bli förstört där får du helt enkelt lösa på valfritt sätt chansa, slänga, sälja, garderoben eller hyra ett varmförråd är några förslag.J Jennyandersson88 skrev:
Rickard. skrev:
Är du säker? jag tror det är hyreslag på att förrådet ska vara brukbart, så tror inte det är lagligt på så vis att man bara ska kunna förvara saker man inte bryr sig om ifall de möglar. Alltså tror inte det är enligt lag att man måste förvänta sig mögel i långtidsförvarings utrymmet bara för att det är ett kallförråd. Men det kanske är en fråga jag får ta med hyresgästföreningen.Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
I så fall är inte kallförråd över huvud taget en okej lösning och det kanske det inte är men ingen kan styra över temperaturen och fuktigheten utomhus så det finns inte så mycket att göra utan att gå in på någon sorts varmförråd.J JMVA skrev:
Det är inte mögelsporer utan missfärgningar av gammal död tillväxt. Det är helt ofarligt och påverkar inte på något sätt det du förvarar i förrådet.
Klicka här för att svara