P
Maskintok skrev:
vägföreningen hade godkänt att lägga ner fibern..
Jag antar att du menar vägsamfälligheten.
Och är han då medlem i vägföreningen så ska han ha ersättning för detta..
Njae, det vore nog lite udda att en delägare i en vägsamfällighet ska ha ersättning när vägsamfälligheten upplåter mark i vägområdet för ledningsdragning.

Se inläggen #45 och #47. Så länge inget annat framkommit så tycker jag att vi ska tro på vad Kjell har skrivit.

P
P pmd skrev:
Jag antar att du menar vägsamfälligheten.

Njae, det vore nog lite udda att en delägare i en vägsamfällighet ska ha ersättning när vägsamfälligheten upplåter mark i vägområdet för ledningsdragning.

Se inläggen #45 och #47. Så länge inget annat framkommit så tycker jag att vi ska tro på vad TS har skrivit.
gör så du.
Det gör inte jag.
Och att utbetalning efter andelstalen sker är inget unikt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men om TS nu säger sig vara nöjd med utfallet vad det än nu blivit så räcker väl det?
Och skulle TS ljuga för att få ”rätt” i tråden är väl det upp till honom?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K Kjell Bertilsson skrev:
Det lyckades till slut, jag fick betalt och det jag begärde, bla drygt 2.000kr för björken. En lunch som tack till min vän som är jurist var enda kostnaden förutom några timmars eget arbete. Vet man att man har rätten på sin sida ska man inte ge sig, både för sin egen och andras skull som ev är i liknande situation som jag.
ja det är klart en advokat vet att utrycka sig, jurist kan vi va allihopa. bra att du fick rätt.

K kortis skrev:
ja det är klart en advokat vet att utrycka sig, jurist kan vi va allihopa. bra att du fick rätt.
Jag författade skrivelsen till 98% själv. Min jurist sa att om företaget nekat hade vi till 100% gått vidare! Sånt solklart fall till ersättning ser hon sällan sa hon. Har man lite självaktning låter man inte sig ”hunsas” av amatörer till yrkesutövare, Är stolt att jag lyckats få dom att erkänna att deras tillvägagångssätt är inget jag accepterar. Det ska ingen göra tycker jag!

P pmd skrev:
Menar du att Kjell har försummat sin informationsplikt till tråden?

Jag vet inte heller, precis som du, men Kjell har skrivit att åtminstone en del av summan utgör ersättning för trädet.

Det är tänkbart att resten är ersättning för ett fiberintrång, men det förefaller lite osannolikt i och med att Kjell har meddelat oss att fiberbolaget inte har tillstånd att gräva på hans mark.
Förhoppningsvis kommer Kjell tillbaka till tråden och berättar hur det är.
Jag har yrkat ersättning för skadat träd och att de tar bort stenar och fixar till parkeringsplats! De har avböjt återställan och då har jag begärt ersättning för att återställa(fixa till p-plats och forsla bort stenar) det själv! Har specat ersättning jag begärt och även fått detta nu! Jag är nöjd och är glad att rättvisan vunnit. Förstår inte hur man kan försvara företagets beteende Helt obegripligt för mig!!

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag författade skrivelsen till 98% själv. Min jurist sa att om företaget nekat hade vi till 100% gått vidare! Sånt solklart fall till ersättning ser hon sällan sa hon. Har man lite självaktning låter man inte sig ”hunsas” av amatörer till yrkesutövare, Är stolt att jag lyckats få dom att erkänna att deras tillvägagångssätt är inget jag accepterar. Det ska ingen göra tycker jag!
Det har du alldeles rätt i själv hade jag nog inte orkat för just det, kanske för många strider, man väljer dom nu för tiden, noga:strong:

P
Jag är nöjd och är glad att rättvisan vunnit.
Bra jobbat. Grattis!

Förstår inte hur man kan försvara företagets beteende Helt obegripligt för mig!!
Var skriver någon att de försvarar företaget?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Var skriver någon att de försvarar företaget?
Skulle gissa att när jag ifrågasätter detta så tas det som en försvarande akt för företaget..
vilket jag inte gjort.. jag har ifrågasatt om att ersättningen är för stenar och träd..
Jag anser det mer troligt ersättning för markintrånget med fibern...

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Skulle gissa att när jag ifrågasätter detta så tas det som en försvarande akt för företaget..
vilket jag inte gjort.. jag har ifrågasatt om att ersättningen är för stenar och träd..
Jag anser det mer troligt ersättning för markintrånget med fibern...
Det är svårt att förklara allt. Jag har INTE beställt fiber. Företaget grävde för andra efter gatan som hade beställt fiber. Dom gick olovligen in på min tomt och åsamkade de skador jag nämnt. Min filosofi var att företaget INTE på något sätt ska komma undan, endera genom att de återställer skadorna annars ekonomisk ersättning till mig. Jag lyckades få ersättning efter flera mejlväxlingar. Ville berätta detta för dom som kanske har eller kommer att råka ut för samma som jag. Stå på er!! Jag upplevde delvis att debattörerna här ville att jag skulle "backa" och att de stod på företagets sida i detta ärende. Jag vill ha tillbaka det "Gamla Sverige" när det gäller umgänge och respekt för varandra!! Vill också gärna ha tillbaka programmet PLUS med Sverker Olofsson, ett jättebra program!!
Till sist vill jag nämna att ett elföretag gräver ner kablar i en grannby. De har samlat alla berörda och informerat om var de gräver mm. Så ska det gå till !!

• Gilla
Biggles 1
  • Laddar…
P
Det är svårt att förklara allt. Jag har INTE beställt fiber. Företaget grävde för andra efter gatan som hade beställt fiber. Dom gick olovligen in på min tomt och åsamkade de skador jag nämnt. Min filosofi var att företaget INTE på något sätt ska komma undan, endera genom att de återställer skadorna annars ekonomisk ersättning till mig. Jag lyckades få ersättning efter flera mejlväxlingar. Ville berätta detta för dom som kanske har eller kommer att råka ut för samma som jag. Stå på er!! Jag upplevde delvis att debattörerna här ville att jag skulle "backa" och att de stod på företagets sida i detta ärende. Jag vill ha tillbaka det "Gamla Sverige" när det gäller umgänge och respekt för varandra!! Vill också gärna ha tillbaka programmet PLUS med Sverker Olofsson, ett jättebra program!!
Till sist vill jag nämna att ett elföretag gräver ner kablar i en grannby. De har samlat alla berörda och informerat om var de gräver mm. Så ska det gå till !!
Jo jag har varit med om detta själv..
Och fått ersättning efter markintrånget..
Men att ha förstört vägtrummor mm när detta skedde har inte blivit reglerat ännu..

Jag upplevde delvis att debattörerna här ville att jag skulle "backa" och att de stod på företagets sida i detta ärende.
Jag kan bara svara för mig men jag stod absolut inte på företagets sida men jag trodde du skulle ha svårt att få ersättning och att det helt enkelt inte skulle vara värt besväret. Jag tror att man ibland får välja sina strider.

Med facit i hand valde du uppenbart rätt i detta fall och jag är glad att du fick en ersättning för skadan som du finner rimlig. Fortfarande är jag dock väldigt förvånad att ett företag med "350 anmälningar mot sig i ARN" löste detta på ett snyggt sätt på mindre än två veckor.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.