Skadad björk med synlig barkavlägsning och spån vid trädstammen nära grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad björk med synlig barkavlägsning och spån vid trädstammen nära grusväg.
Skapa konto
Stora stenar ligger slängda i en lummig grönska, troligen dumpade på tomten.
Skapa konto
Stora stenar ligger slängda i en lummig grönska, troligen dumpade på tomten.
Skapa konto
Ett företag som gräver för fiber har utan mitt tillstånd varit inne på min tomt och skadat en björk, bilder bifogas) Hur mycket ska jag yrka på ersättning (återanskaffningskostnad +olaga intrång) ??
Företaget har även dumpat ca 5 stora stenar på tomten! Vad ska jag begära i ersättning för detta Har ca 2 mil till avfallshantering av dessa och jag måste hyra traktor med lyft och stor vagn? Stora stenar ligger slängda i en lummig grönska, troligen dumpade på tomten.
Skapa konto

• Skadad björkstam med avslitna grenar och blottad insida på grusunderlag.
    Skapa konto
P
K Kjell Bertilsson skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Ett företag som gräver för fiber har utan mitt tillstånd varit inne på min tomt och skadat en björk, bilder bifogas) Hur mycket ska jag yrka på ersättning (återanskaffningskostnad +olaga intrång) ??
Företaget har även dumpat ca 5 stora stenar på tomten! Vad ska jag begära i ersättning för detta Har ca 2 mil till avfallshantering av dessa och jag måste hyra traktor med lyft och stor vagn? [bild]
Den där björken står illa till med den skadan..
Du får högst 1000 kr för den..
stenarna har jag inte en aning om.

• Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
[bild] [bild] [bild] [bild] Ett företag som gräver för fiber har utan mitt tillstånd varit inne på min tomt och skadat en björk, bilder bifogas) Hur mycket ska jag yrka på ersättning (återanskaffningskostnad +olaga intrång) ??
Företaget har även dumpat ca 5 stora stenar på tomten! Vad ska jag begära i ersättning för detta Har ca 2 mil till avfallshantering av dessa och jag måste hyra traktor med lyft och stor vagn? [bild]
Enklast är att kräva att de tar bort stenarna...det är ju stenarna och skadan på trädet som är problemet

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Be dem ta bort stenarna och trädet.
Trädet ser ju ut att stå ju inom vägområdet och är väl bra att ta bort ändå?
Kan inte se att varken trädet eller stenarna är på din tomt, däremot kan det vara på din fastighet.
Är du väghållare själv eller vad är det för sorts väg?

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kan inte se att varken trädet eller stenarna är på din tomt, däremot kan det vara på din fastighet.
Anna_H Anna_H skrev:

skoge skoge skrev:
Enklast är att kräva att de tar bort stenarna...det är ju stenarna och skadan på trädet som är problemet
skoge skoge skrev:
Enklast är att kräva att de tar bort stenarna...det är ju stenarna och skadan på
trädet som är problemet
Företaget finns i Sthlm och har lämnat området. Dom har åsamkat dessa skador på min fastighet och inte fullgjort det dom var ålagda till dom som ville ha fiber. Har hört med skogskunniga som sagt jag ska begära 2.500kr för trädet och 2.000kr för stenarna Måste anlita ekipage med gripklo och det är 2 mil till närmaste avfallsanläggning. Företaget har INTE frågat om lov att beträda min fastighet. mycket allvarligt. Känner mig kränkt !!

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Men ursäkta mig? Ska du leja in ett traktorekipage för att köra några stenar 2 mil till avfallsanläggningen :surprised:?? Mitt tips är att du frågar traktorekipagets ägare, hen är ju förmodligen bonde och/eller skogsbrukare, om hen har någon stenmur, åkerholme eller bottenlöst surhål där hen kan dumpa stenarna. Garanterat närmare än 2 mil!
För lämplig lokal valuta (ett flak öl t ex) kan bonden säkert såga ner och ta bort björken oxå, av bara farten. Sen funderar du på vad du ska plantera för riktigt träd där istället; lind kanske?

• Gilla
  • Haha
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Ska du koppla in dig på fiber själv? Försök Isf få en bättre deal och ta hand om träd och stenarna själv. Stenarna kan kanske ligga kvar och trädet blir fin ved.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Företaget finns i Sthlm och har lämnat området. Dom har åsamkat dessa skador på min fastighet och inte fullgjort det dom var ålagda till dom som ville ha fiber. Har hört med skogskunniga som sagt jag ska begära 2.500kr för trädet och 2.000kr för stenarna Måste anlita ekipage med gripklo och det är 2 mil till närmaste avfallsanläggning. Företaget har INTE frågat om lov att beträda min fastighet. mycket allvarligt. Känner mig kränkt !!
Spelar ingen roll om företaget hör hemma i Kiruna och du i Malmö...de kan kontakta någon lokal entreprenadfirma som tar bort stenarna.

Lycka till att få 2500 för en björk i den grovleken

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Spelar ingen roll om företaget hör hemma i Kiruna och du i Malmö...de kan kontakta någon lokal entreprenadfirma som tar bort stenarna.
En besiktningsman från företaget var där och indpekterade och sa att dom hade rätt att dumpa dom på min fastighet! Jaha sa jag då har jag rätt att dumpa stenar på din fastighet? Fick inget svar på denna fråga!
Jag tror mycket mer på mina skogskunniga än på dig! Det är ett ”halvkriminellt” företag jag har att göra med, har ca 350 anmälningar mot sig i ARN! Tack för ”hjälpen” det var amatörer som utförde jobbet, jag ska inte ha fiber själv, och jag har i mitt tycke fått amatörmässiga svar från er, ingen hjälp alls. Jag ska inte behöva göra nånting när inkräktare har gått in på min fastighet utan lov!

Det är en sak att ha rätt och få rätt! Jag tror de flesta håller med dig men det gäller att välja en smart rimlig väg att lösa problemet…

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men ursäkta mig? Ska du leja in ett traktorekipage för att köra några stenar 2 mil till avfallsanläggningen :surprised:?? Mitt tips är att du frågar traktorekipagets ägare, hen är ju förmodligen bonde och/eller skogsbrukare, om hen har någon stenmur, åkerholme eller bottenlöst surhål där hen kan dumpa stenarna. Garanterat närmare än 2 mil!
För lämplig lokal valuta (ett flak öl t ex) kan bonden säkert såga ner och ta bort björken oxå, av bara farten. Sen funderar du på vad du ska plantera för riktigt träd där istället; lind kanske?
Jag har ingen skyldighet att göra något när det ”halvkriminella” företaget kränkt min fastighet och dom är skyldiga att återställa men gör ingenting och dom ska få betala enligt skadeståndslagen

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kan t o m vara så att de stenar som "dumpats" på din fastighet faktiskt hade sitt ursprung din fastighet, fast de låg under jord före grävningen.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Ja det där måste du polisanmäla omgående

• Haha
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:

Det är inte bara för björken Det är också att olovligen ta sig in på min fastighet, grävning utförd av amatörer, skada trädet och inte underrätta mig! Ska jag bara acceptera det? Känner mig kränkt och att ha rätt till skadestånd! Är du helt på ”banditernas” sida??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.