Hej! För några dagar sen hörde vi ljudet i köket mitt i natten. Jag laddar upp en inspelning. Vi har förstått att det är ett skadedjur, förmodligen råtta, eftersom det låter rejält. Vi kan inte fatta hur den har kommit in i huset, finns inga tecken på att den har ätit nån mat, vi hittar ingen bajs. Den verkar finnas nånstans under golvet. Vi har inspekterat hela utsidan av huset, hittar ingenting. Vi kan inte fatta hur den har kommit in? Några tips?
P.S. Vi bor i ett radhus med suterrängplan. Har ringt Anticimex, som kommer på tisdag. Men de vill gärna veta vad råttan kan komma ifrån

• Gilla
Bikacapa och 1 till
  • Laddar…
Det lät ju som en rätt agro råtta det där. Skulle först skriva att även möss kan låta väldigt mycket men det där var ordentligt så jag skulle också gissa på en råtta. De kan komma in genom rätt små utrymmen och bor ni i radhus så kan den ju gått under huset beroende på hur det ser ut med rördragning. Svårt att säga men gissar på att han letar efter en väg vidare om den håller på sådär.

• Gilla
ElinaS
  • Laddar…
Usch, nu lider jag med er. Har varit där och det innebar ren ångest från början till slut.

Vi hörde samma aggressiva knaprande som i videon. Olyckligt nog (för råttan men kanske ändå mest för oss) mötte den till slut sitt öde där. Ljudet upphörde tvärt en dag, men lyckan blev kortvarig för det dröjde inte länge innan det istället började stinka död och helvete i hela huset. Jag var beredd att packa väskan, låsa dörren och aldrig mer återvända, det var så vidrigt.

Efter många om och men visade det sig att den hade kommit in via ett hål i avloppsröret och kunde sedan inte ta sig ut. Tydligen ganska vanligt att de tar sig in så :(

• Gilla
ElinaS
  • Laddar…
Som sagt. Avloppsrör är en stark kandidat.

Vi har just kommit helskinnade ur en sådan situation. Hål i ett avloppsrör i källaren. Råttor (och en mindre mängd avloppsvatten) kom ut under ett uppreglat golv i källaren. De hade tuggat i sig all isolering (hoppas de fick ont i magen av glasull).

Vi har sedan bytt alla rör under källargolvet. Källaren har varit kaos. Nu är iallafall halvan med tvättstuga återställd. Jag håller på med andra halvan..

Råttbekämpningen i källaren tog en dryg vecka. Efter att röret var tätat, 13 råttor gick i fällor. De fanns under golvet i rummet där det trasiga avloppet var. Kändes som man bara ville fly från huset.

• Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
Purre
Mus tar sig igenom 6-7mm och råtta 20mm hål. Det är inte helt lätt att stoppa någon av dom två och så små hål är lätta att missa.

Om det är genom avloppet finns det råttfällor för det, giljotin bland annat. Finns även råttstopp som man sätter på stående rör där man låter röret bli större över en bit så dom inte ska kunna klättra igenom, som jag förstått så är funktionen på dom råttstoppen lite sisådär.

• Gilla
ElinaS
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar. Det verkar att vi har hittat källan. Grannen har lagt massor med fågelmat på tomten och har hittat ett hål i sitt kök, det verkar att råttan försöker att komma in till oss från grannen

• Ledsen
16386
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.