Hittar såna här kryp varannan dag ungefär i min lghet, letat på nätet utan hittat vad det är. 2-3 mm, som ett större sesamfrö (därav kvaliten på bilderna tagna med mobilen) Har svart huvud och bakdel däremellan brun. Tycks har vingar men aldrig sett dom flyga utan flaxar med dom när hamnat på rygg och ska vända sig. Förekommit i soffan och köksgolvet främst (där är clickgolv trä egenlagt så endel springor då jag aldrig lagt sådant tidigare). Bör jag vara orolig? Kan tillägga har 2 inomhuskatter som har fri tillgång till balkongen där de vistas mycket). Vore otroligt tacksam om ngn kan hjälpa mig med identifiering så kan gå vidare med hur bli av med dom små äckliga sakerna.

DSC_2907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_2917.jpg
Skapa konto

Anticimex har bilder på diverse kryp på denna sida. Kanske du kan hitta "ditt" där.

Har letat där men kunde mig inte så någon som ovan med de färgerna. Alla "mina" är svart bak o fram o brun emellan. Dessutom är det ÅNGEST för har verkligen fobi för allt med mer än två ben (ja förutom katter då ju... :cool:).

Ser ut som vivel

Nä, kornviveln har ju både hals och snabel. det har inte denna.

Skicka bilden till Anticimex och fråga, det ingår nästan alltid i hemförsäkringen.

Redigerat:
Hur vet du att det är ett skadedjur:x

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Sätter min 5:a på att du har en harmlös glansbagge framför dig.

Den lever av nektar och pollen och är släkt med rapsbagge vilket klart syns på anatomi och storlek.

Så sov du lugnt vidare.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Har ingen aning egentligen om det är ett skadedjur så frågan är helt berättigad, Torpanders :confused:. Är snarare min "insektsfobi" som tycker alla kryp är skadedjur.

Efter ngra djupa andetag gick jag in och tittade på vivlarna och ser inte ut som dom till min stora glädje + äter inget vitt så har varken ris eller spannmäl hemma (men det kanske inte spelar ngn roll, de kanske kan krypa "genom väggarna" från ngn granne... :x) samt de har dykt upp vinter som sommar året runt.

Tack för svaren! Lite lugnare nu när inte var ngn vivel i alla fall.

Ska kontakta Anticimex idag och kolla om skicka bilderna till dom. Bra tips, tack Anna_H!

Redigerat:
Bilder skickade till Anticimex.

Får se vad de säger.

Återkommer.

Hej!
Är det någon som vet om detta är ett skadedjur? Har hittat den kvällar, och det kommer nya hela tiden..
Vore tacksam för svar. IMAG0344.jpg
Skapa konto

Ser ut som en vanlig nattfjäril

Instämmer ser ut som en nattmal/fjäril.

Är själv livrädd för dom! På nära håll ser dom skräckinjagande ut, mindre variant "fladdermössaliens", typ... Skitäckliga!
Försöker trots det stå ut när får in dom i lägenheten då mina katter älskar jaga dom för att sen käka upp dom (har hör ska vara lite av "delikatess" för katter då det "knakar och sprakar" gott vid förtäring för dom består av en "knäckig" konsistens...?! :confused:).

Får in malen nästan var kväll sommartid efter mörkret fallit. Tycks dras till ljus, lampor och belysning är min egen teori.

HURSOMHELST!
Skulle återkomma med svaret från Anticimex, beklagar det glömts och dröjt (haft bortgång i familjen).

Men men..., nedan ser ni nu svaret iallafall :).

Hej!
Tack för ditt mail.
Insekten på bilderna ser ut att vara en brunpälsänger. Den bruna pälsängern är en nära släkting till den vanliga pälsängern, larverna är snarlika. Den kommer ursprungligen från Afrika. Larverna lever av torra växt- och djurrester. Arten uppträder som skadedjur i frösamlingar, herbarier och insektssamlingar. Den kan även skada ylletyger. I hemmet kan den dock betraktas som en harmlös gäst som lever av tillfälliga rester. De vuxna baggarna är duktiga flygare och man finner dem ofta på fönsterkarmarna. Arten trivs bäst vid 24 grader och brukar kunna städas bort.
Med vänlig hälsning
Maria, Anticimex kundservice

• Gilla
Dammsugare
  • Laddar…
bassetasse skrev:
Instämmer ser ut som en nattmal/fjäril.

Skulle återkomma med svaret från Anticimex, beklagar det glömts och dröjt (haft bortgång i familjen).

Men men..., nedan ser ni nu svaret iallafall .

Hej!
Tack för ditt mail.
Insekten på bilderna ser ut att vara en brunpälsänger. Den bruna pälsängern är en nära släkting till den vanliga pälsängern, larverna är snarlika. Den kommer ursprungligen från Afrika. Larverna lever av torra växt- och djurrester. Arten uppträder som skadedjur i frösamlingar, herbarier och insektssamlingar. Den kan även skada ylletyger. I hemmet kan den dock betraktas som en harmlös gäst som lever av tillfälliga rester. De vuxna baggarna är duktiga flygare och man finner dem ofta på fönsterkarmarna. Arten trivs bäst vid 24 grader och brukar kunna städas bort.
Med vänlig hälsning
Maria, Anticimex kundservice
Tack för att du delade med dig av svaret från Anticimex. De ser precis ut som några små djur jag hittar här hemma emellanåt. Till formen har jag gissat att det är ängrar, men jag tycker inte att färgen stämmer överens med någon av de bilder jag hittar t.ex på Anticimex hemsida, men kanske att de kan variera lite?

Har hittat ett par stycken på fönsterbrädorna och vid ett tillfälle i en blomkruka. Men jag har också hittat dem på mindre trevliga ställen, t.ex i en ren kaffekopp i ett köksskåp och i en byrå i sovrummet(!) Jag försöker verkligen städa ordentligt, men det känns som ett nederlag varje gång man får syn på en!

bagge2.jpg
Skapa konto

Jag har börjat fått samma skalbaggar i min lägenhet. Jag hittar dom också lite här och där. Men värst är när den/dom flyger. Dom är inte stor, så det är inte lätt att hitta igen dom. Hur fick du bort dom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.