4 415 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Asbest i kakelfix trots ej originalkök?
Jag är inte förvånande att bli ifrågasatt och som jag skrev, det är helt okay, vi har alla olika trösklar och åsikter om grejer.
Bor man nära labbet så kan man få svar inom någon dag, bor man en bit ifrån så kan man få räkna med närmare en vecka. Rent ekonomiskt brukar priset ligga på under en 1000 lapp så inga pengar att prata om.
Ett svar kan påverka hur man tänker efterstäda, vad man gör med kläderna som man använde o.s.v Många säger att eh de e bara till att eftertorka, det är inte så enkelt att eftertorka en hel lägenhet alltid, särskilt inte om man har mycket prylar och möbler\soffor. I vissa fall kan det vara bättre att hyra en dammsugare som klarar av att suga asbest.
Om man stått o rivet i det mycket så hade jag personligen velat veta om man(mot förmodan) skulle åka på problem senare i livet. Många gånger är det svårt att diagnostisera, särskilt om man inte har något direkt att gå på. Vet man att man silpat i asbest så kan det vara värdefullt att förmedla till läkarna.
Vad jag förstår så är inte jobbet färdigt än, man behöver slipa väggen ytterligare, det hade jag inte gjort utan att veta att den är asbest fri.
Men som sagt, det är upp till var och avgöra vad som krävs för att stilla sitt sinne.
Bor man nära labbet så kan man få svar inom någon dag, bor man en bit ifrån så kan man få räkna med närmare en vecka. Rent ekonomiskt brukar priset ligga på under en 1000 lapp så inga pengar att prata om.
Ett svar kan påverka hur man tänker efterstäda, vad man gör med kläderna som man använde o.s.v Många säger att eh de e bara till att eftertorka, det är inte så enkelt att eftertorka en hel lägenhet alltid, särskilt inte om man har mycket prylar och möbler\soffor. I vissa fall kan det vara bättre att hyra en dammsugare som klarar av att suga asbest.
Om man stått o rivet i det mycket så hade jag personligen velat veta om man(mot förmodan) skulle åka på problem senare i livet. Många gånger är det svårt att diagnostisera, särskilt om man inte har något direkt att gå på. Vet man att man silpat i asbest så kan det vara värdefullt att förmedla till läkarna.
Vad jag förstår så är inte jobbet färdigt än, man behöver slipa väggen ytterligare, det hade jag inte gjort utan att veta att den är asbest fri.
Men som sagt, det är upp till var och avgöra vad som krävs för att stilla sitt sinne.
Tack för input. Jag ska fundera på om jag ska skicka på analys, men tänker oavsett behandla resten av arbetet med försiktighet och utgå från att det varit asbest. Och du har uppfattat rätt, jag måste tyvärr fortsätta spackla och slipa väggen, dock slutar detta arbete ca 10 cm ovanför på den nedre delen där det tidigare suttit asbest, det partiet kommer inte att slipas mer (jag vet hur originalköken är och på vilken höjd det tidigare asbestkaklet suttit.) Men det är klart, det kanske virvlar upp asbestdamm ändå då det är såpass nära.I Ironside skrev:Jag är inte förvånande att bli ifrågasatt och som jag skrev, det är helt okay, vi har alla olika trösklar och åsikter om grejer.
Avvaktar svar från den tidigare hyresgästen om asbestsanering gjorts vid deras renovering och tar ett beslut om analys efter det!
Fick nu information om att de förra ägarna hade genomfört en egen asbestsanering, där de slipat ner originalfixet med maskin. Eftersom det inte är en professionell sanering som gjorts kommer jag ändå att åta försiktighetsåtgärder i resten av arbetet, men iochmed att de gjort ett riktigt grundarbete med slip och att jag endast använt mejsel för att hugga bort bitar så känns det lite bättre i själen åtminstone.
Klicka här för att svara