Hej,
Jag och sambon var på visning i April för det huset vi nu bor i och när vi tittade på garaget så kan vi inte minnas att det var någon avvikande doft där inne. Besiktningsprotokollet säger att fuktprocenten låg på 12% i syllen och ingen avvikande lukt kändes. Garaget byggdes på 70-talet så det är oisolerad platta på mark. Plattan gjöts först, sedan restes väggarna som bekläddes med Asfaboard under den liggande fasaden och gips inuti garaget. Sedan gjöt man golvet ca 5cm direkt mot gipset.
När vi flyttade in för två veckor sedan var hela familjen förkylda och kunde inte känna dofter men den senaste veckan står det klart att det är en väldigt tydlig jord- och mögelliknande doft i garaget. Så pass mycket att det knappt går att vara där inne om man inte öppnar upp dörrar och fönster för att vädra ur.
Jag rev bort golvlisten från väggen i norr-läge och såg vad jag tror kan vara svartmögel som luktade en hel del. Jag kapade upp väggen och mätte fukten i syllen som ligger på 20% men jag kan inte se någon röta men det luktar väldigt mycket.
Dolda fel försäkring finns men vad jag kunnat läsa mig till så får man "räkna med" sådant här?
Hjälp!
Jag och sambon var på visning i April för det huset vi nu bor i och när vi tittade på garaget så kan vi inte minnas att det var någon avvikande doft där inne. Besiktningsprotokollet säger att fuktprocenten låg på 12% i syllen och ingen avvikande lukt kändes. Garaget byggdes på 70-talet så det är oisolerad platta på mark. Plattan gjöts först, sedan restes väggarna som bekläddes med Asfaboard under den liggande fasaden och gips inuti garaget. Sedan gjöt man golvet ca 5cm direkt mot gipset.
När vi flyttade in för två veckor sedan var hela familjen förkylda och kunde inte känna dofter men den senaste veckan står det klart att det är en väldigt tydlig jord- och mögelliknande doft i garaget. Så pass mycket att det knappt går att vara där inne om man inte öppnar upp dörrar och fönster för att vädra ur.
Jag rev bort golvlisten från väggen i norr-läge och såg vad jag tror kan vara svartmögel som luktade en hel del. Jag kapade upp väggen och mätte fukten i syllen som ligger på 20% men jag kan inte se någon röta men det luktar väldigt mycket.
Dolda fel försäkring finns men vad jag kunnat läsa mig till så får man "räkna med" sådant här?
Hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi tittade igenom så gott vi kunde, stora delar av garaget var belamrat med säljarens friluftsgrejer. Vårat gamla hus är byggt -74 så jag försökte känna om det var lukt från syllarna vid besiktning av detta garage.Jonatan79 skrev:
Garaget blev genomgånget av Anticimex och enligt vad jag läst och tolkat så innefattas garaget av denna försäkring
Då är det gonatt. Ni har undersökningsplikt och under de förutsättningar du beskriver är det tyvärr väntat. Denna tråd får bli en upplysning för köpare hur viktigt det är att köpa egen besiktning eller köpa in sig på säljarens.
Fast är det verkligen ett dolt fel bör väl doldafelförsäkringen fungera?
Mina föräldrars granne har jobbat på Anticimex i över 20 år med just sådant här. Han åkte faktiskt 17 mil enkelresa för att kolla på garaget och protokollet och kunde konstatera en hel del brister i besiktningen. Han hade även med sig samma utrustning som Anticimex använder sig av.blackarrow skrev:
Ett par punkter jag kan minnas att han påpekade:
* Provhålet i väggen togs på en plats där ytterpanelen/grunden ej blir utsatt för väder och vind då vårat inglasade uterum är byggt mot garaget just där.
* Fjällpanelen ligger för nära marken och är dessutom spikad dikt an mot Asfaboarden utan luftspalt.
* Fall mot grunden längs hela norrsidan där vatten ansamlas.
* Blankt protokoll men med brister och lukt en mer erfaren besiktningsman inte hade missat.
Hans uppfattning var att detta kunde anses vara dolt fel men att chansen att få detta fixat på försäkringen var ca 25% samt att det antagligen skulle vara smidigare och billigare att åtgärda felen själv med tanke på att jag hade behövt ta in en tredje part som ger sitt utlåtande. Detta hade kostat mig ca 10k till att börja med för att starta processen.
Inget av det du räknar upp där är väl ”dolt”? Fall, panel osv går ju att inspektera.D Dros skrev:Mina föräldrars granne har jobbat på Anticimex i över 20 år med just sådant här. Han åkte faktiskt 17 mil enkelresa för att kolla på garaget och protokollet och kunde konstatera en hel del brister i besiktningen. Han hade även med sig samma utrustning som Anticimex använder sig av.
Ett par punkter jag kan minnas att han påpekade:
* Provhålet i väggen togs på en plats där ytterpanelen/grunden ej blir utsatt för väder och vind då vårat inglasade uterum är byggt mot garaget just där.
* Fjällpanelen ligger för nära marken och är dessutom spikad dikt an mot Asfaboarden utan luftspalt.
* Fall mot grunden längs hela norrsidan där vatten ansamlas.
* Blankt protokoll men med brister och lukt en mer erfaren besiktningsman inte hade missat.
Hans uppfattning var att detta kunde anses vara dolt fel men att chansen att få detta fixat på försäkringen var ca 25% samt att det antagligen skulle vara smidigare och billigare att åtgärda felen själv med tanke på att jag hade behövt ta in en tredje part som ger sitt utlåtande. Detta hade kostat mig ca 10k till att börja med för att starta processen.
Man får skilja på dolt fel och felaktighet i besiktningen här. Dessa saker är inte dolda fel, TS föräldrars granne kunde ju lätt hitta dem.
Men felen kan ju tänkas vara fel i besiktningen. Det är ju också sådana fall som fått dold-fel-försäkringar att betala ut enligt rapporter i trådar här.
Men felen kan ju tänkas vara fel i besiktningen. Det är ju också sådana fall som fått dold-fel-försäkringar att betala ut enligt rapporter i trådar här.
Jag har accepterat dessa fel och har planerat att åtgärda syllarna, den fuktiga asfaboarden och fjällpanelen i sommar.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara
