. Har fått svarta småkryp på fönsterbrädan, har sprutat radar med det kommer fram nya hela tiden. Svårt att se var de kommer ifrån. De är ca 2 mm lång, Finns typ några större som är 4-5mm också. De är på norra fönstret på vår stuga vid havet. Vad gör man för att få bort dom? är dom skadliga.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jourhavande biolog brukar kunna svara på den här typen av frågor: [länk]
Tack för tipset. Vi har sprutat runt fönstret med ättika och de kommer fram men verka dö efter ett tag

Kan det verkligen vara bin. De verkar dö efter ett tag man har sprutat med ättika. Skickar några bilder till

• Träyta med små svarta insekter nära fönstrets list, invasionsproblem, behov av skadedjursbekämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två döda insekter på ett trägolv, en större än den andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bengt 65 skrev:
Kan det verkligen vara bin. De verkar dö efter ett tag man har sprutat med ättika. Skickar några bilder till
Tyckte det såg ut som de hade midja och vingar på videon men det där ser ju snarare ut som små skalbaggar. Du får nog ta bättre bilder helt enkelt.

D
Varför dödar du innan du vet vad det är?

Känns ju orimligt, kan ju försöka få ut dom istället.

Jeanette Stålstedt Jeanette Stålstedt skrev:
Barkborrar? [länk] Mvh Jeanette
Hej
Jag var inne på det också. Jag ringde Anticimex men de var inte intresserad av att se närmare på dom, de ansåg att de inte skulle angripa nåt. Det var bara att blåsa bort dom tyckte dom, men hur länge då. Jag vill inte ha dom överhuvudtaget i en stuga vid köksfönstret.
Tar emot tips vad man göra mer än att blåsa bort dom

BirgitS
Eftersom barkborrarna kläcks på våren så har väl snart alla kläcks och då blir det inga fler barkborrar på fönsterbrädan.

Som Anticimex skriver så brukar de följa med ved in. Finns andra skalbaggar som gör det också. Det är normalt att man får in olika sorters kryp i hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.