Vi har då fått ett lite halvtråkigt fenomen, vår köksfläkt blir full med gröna spyflugor om och om igen.
Inte ett par stycken utan massor..
Vi demonterar, dammsuger och torkar ur fläkten, dammsuger skorstenskanalen som är kliniskt ren alla 8 meter upp.
Men på någon dag så är det likadant igen, vad är det som drar dit dom 8 meter ner kräver ju att det lockar rätt bra tänker jag, finns det något knep annat än att sätta ett nät uppe på skorstenen?
Vilket känns så där med tanke på att det är ett självdragshus och då vi bor skogligt så blir det mycket spindelnät på allt vad galler heter på kort tid.
Vi demonterar, dammsuger och torkar ur fläkten, dammsuger skorstenskanalen som är kliniskt ren alla 8 meter upp.
Men på någon dag så är det likadant igen, vad är det som drar dit dom 8 meter ner kräver ju att det lockar rätt bra tänker jag, finns det något knep annat än att sätta ett nät uppe på skorstenen?
Vilket känns så där med tanke på att det är ett självdragshus och då vi bor skogligt så blir det mycket spindelnät på allt vad galler heter på kort tid.
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Är du säker på att det är flugor och inte någon sorts mal? De borde börja kläckas och svärma nu, och då kan det bli stora mängder. Har du ett foto?
Var massa flugor mot tidigare år.
Men har avtagit sista 3v.
Men har avtagit sista 3v.
Har en härlig invasion av ”ättiksflugor” tror jag de heter. Även de gillar området kring spisen och även fast allt är rengjort och bortplockat så kör de vidare. Gjort en blandning av vinäger/sirap/diskmedel i en skål och det funkar ganska bra men hjälper inte helt, stått en vecka.TorpAnders skrev:
Vi har då fått ett lite halvtråkigt fenomen, vår köksfläkt blir full med gröna spyflugor om och om igen.
Det som trots allt verkar funka är att hänga upp ett flugpapper och sätta en lampa bakom.. och framför ställa den luktblandningen i en flaska. Har räknat till ca 200st på 24h som fastnat, så snart är det vinst!
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vi har precis samma "problem".
Klicka här för att svara