10 552 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Gjort lufttest av mögel, meningsfullt?
Jag bor i ett radhus (2,5? 1,5? 2 våningar med snedtak + inredd vind) av trä och bestämde mig av olika anledningar för att beställa ett test som man mäter mögelsporer i luften med.
Jag beställde följande test: https://mögel-test.se/product/lufttest/
Efter att ha mätt i tre olika rum enligt tillverkarens instruktioner så fick jag resultat som innebär att det finns för mycket mögel i luften (6-8 svampkolonier i varje petriskål).
Min fråga är nu: är sådana här test meningsfulla? Kan jag lita på resultatet? I så fall känns det ju som att jag omedelbart måste vidta åtgärder eller lämna huset.
Jag beställde följande test: https://mögel-test.se/product/lufttest/
Efter att ha mätt i tre olika rum enligt tillverkarens instruktioner så fick jag resultat som innebär att det finns för mycket mögel i luften (6-8 svampkolonier i varje petriskål).
Min fråga är nu: är sådana här test meningsfulla? Kan jag lita på resultatet? I så fall känns det ju som att jag omedelbart måste vidta åtgärder eller lämna huset.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
vad får du om du mäter ute då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det är nog fel årstid för att mäta mögelförekomsten. I Stockholm är det låga till måttliga halter av mögelsporer i utomhusluften nu och det har ju regnat mycket mer i andra delar av landet.C Cordings skrev:Jag bor i ett radhus (2,5? 1,5? 2 våningar med snedtak + inredd vind) av trä och bestämde mig av olika anledningar för att beställa ett test som man mäter mögelsporer i luften med.
Jag beställde följande test: [länk]
Efter att ha mätt i tre olika rum enligt tillverkarens instruktioner så fick jag resultat som innebär att det finns för mycket mögel i luften (6-8 svampkolonier i varje petriskål).
Min fråga är nu: är sådana här test meningsfulla? Kan jag lita på resultatet? I så fall känns det ju som att jag omedelbart måste vidta åtgärder eller lämna huset.
Botaniska Analysgruppen har en bra text om dessa typer av mögeltester. https://botaniskanalys.se/mykologi/se-upp-for-oseriosa-mogeltest/
Jag skulle vilja tipsa om att ringa företaget och höra vilka slutsatser man vågar ta. Det är ett enkelt test men svårt att tolka om man har ett resultat mellan "några kolonier" och "överfull platta". Jag kollade precis mina anteckningar från två år tillbaka. AGX Lab skrev då att 0-4 kolonier var normalt, 5-7 lite mer än normalt och 8-12 högt och +13 mycket högt. Om det är mycket sporer utomhus (som kommer in via ventilation) så kanske antalet 6-8 är rätt ok? Som en intressekoll dvs. Om någon mår dåligt eller misstänker fuktproblematik så finns det bättre test.
Klicka här för att svara