Byggahus.se

Asbest i nattlim, inandning

1. L
    Medlem · Västra Götaland · 1 062 inlägg

Lane

Medlem
    Vi har hus från 72 och limmade plastmattor. Det jag funderar på är hur stor risken är att andas in asbest när man river plastmattor överhuvudtaget. Det dammar ju inte, som när man river fix, fog, isolering mm. När man tar ned eternitplattor ska det ju vara ofarligt så länge de är hela, dvs inget damm. Borde inte asbestfibrerna i mattlimmet sitta fast i klistret. De bör ha väldigt svårt att frigöras om man lossar mattan med typ en spackel och drar loss mattan, dvd ingen mekanisk åverkan alls? Eller?

• Laddar…
  2. H
    Anonym

henke_benke

Anonym
    det blir ju mekanisk påverkan när du drar i mattan.
    sen ska du ha bort limmet. då kommer det också partiklar.

3. L

Lane

Medlem
    Jag menade mer i form av slipning som ger små partiklar. Att klistret dammar när man rycker loss det menar du? Känns som väldigt väldigt små mängder som kan lossa
    Nej klistret måste inte bort i vårt fall, vi ska lägga golv igen.

4. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 943 inlägg

anders07

Medlem
    Asbestfibrer är ju mikroskopiskt små så det lär flyga omkring ett helt gäng när du drar bort mattan, OM det är svartlim.
    Det finns andra mörka lim som inte innehåller asbest.

De asbestfibrer som virvlar upp kommer att flyga omkring i huset i flera veckor.
    Nu skulle jag personligen inte vara så nervös för asbest där men jag skulle inte ta in barnen förrän jag vädrat och våttorkat allt flera gånger om...

5. H
    Anonym

henke_benke

Anonym
    lim skall alltid bort. då det kan börja lukta.
    det är den lilla mängd som man andas in

6. L

Lane

Medlem
    Ja visst kan en liten mängd vara farlig men det beror ju på var gränsvärden ligger. För asbest hittar jag i afs att gränsvärdet är 0,1 fiber/ml. Det är då beräknat på 8h exponering.
    Jag hittar också en rapport från malmö att man har rivit ett kaklat badrum (150 cm högt kakel) asbest fanns i fix och fog i vägg men ej i golv. Man byggde en luftsluss med undertryck, i denna mättes en halt på 0,7 f/ml upp. Man slipade och bilade. Det benämns hög halt (rimligt då det är klart över gränsvärdet). Utanför slussen mäts en halt upp om 0,07 f/ml. Den nämns som förhöjd. Den är under gränsvärdet. Genom antaganden räknar de fram att boende i huset ej bör vistas i halt över 0,01 f/ml mer än en månad. Bakgrundshalten i Sverige verkar ligga på upp till 0,006 f/ml beroende på vår berggrund.

Så om ett riktigt rejält dammigt jobb ger 0,7 och utanför saneringsområdet där man troligtvis då inte upplever det som dammigt ligger det på 0,07 och gränsen för boende ligger på 0,01 vart hamnar en uppdragen plastmatta på denna skala?

Det beror såklart på mängden asbets i limmet också, någon som skickat iväg prover och fått en sån siffra? Vilken viktsprocent det är av asbest i mattlim?

Eller någon som hittat mätningar under sanering av mattlim?

7. L

Lane

Medlem
    Det är inte svartlim. Men jag ser på flera sidor att det inte behöver vara svart utan kan vara gult.
    Svartlim verkar ha en rent djävulsk fästförmåga av vad jag förstod av en snabb googling . Sånt är inte vårt gula lim. Golvet sitter knappt fast så vi behöver inte slita för att få loss det. Bara att dra så följer det med

Kan det vara ett bra tecken?
    Golvet blir inte heller kladdigt utan spånskivan är helt ok att gå på direkt.

8. A
    Medlem · Bohuslän · 208 inlägg

academia

Medlem
    Det går inte att resonera sig fram till om det är asbest i lim ellet matta (asbest kan även finnas i själva mattan) baserat på vad ögat ser. Skicka ett prov av lim o matta för analys innan du gör något.
    Det kommer att frigöras asbest när man tar bort matta/lim (om de är asbesthaltiga), och nivån av asbest i luften kommer då att bli förhöjd. Det ska alltid undvikas, oavsett om vad den exakta koncentration asbest i luften blir

• Laddar…
  9. L
    Medlem · 1 151 inlägg
    Som Academia säger. Skicka prov. Och betänk som sagt att limmet må vara asbestfritt - medan mattan i sig kan vara asbestarmerad. Det är värt att lägga några hundringar på att få veta vad du har att göra med. Lägg gärna upp en bild här på mattan!

• Laddar…
  10. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 943 inlägg

anders07

Medlem
    Precis som academia skriver så är det bäst att kontrollera först. Jag har en villa från 1977 där det var plastmatta i källar/sutterängdelen av huset som hade en svart "kärna" och var limmad med ett gult lim.
    Varken matta eller lim hade asbest i sig här men jag skulle inte börja riva innan jag hade kollat!

Det dammade och luktade rejält när jag drog bort mattan här. Det fanns en massa betongdamm, söndersmulad matta och annat härligt under som virvlade upp trots att jag försökte vara försiktig. Vissa platser fick jag skrapa/knacka bort där det satt fast hårdare och det dammar också rejält.

11. L

Lane

Medlem
    Jag har efter googlande insett att plastgolvet i källaren var asbest. Det var hårda fyrkantiga plattor. Dock låg de så löst eftersom limmet släppt att de i princip bara var att plocka upp. De var ju hårda också så inget man bröt sönder direkt. Och gjort är gjort. Får hoppas det bara var plattorna och inte limmet.
    Sanna grå som är på bild här
    http://ekobyggportalen.se/sjuka-hus-byggifter/asbest/

Mattan uppe är mjuk, kommer bild snart

• Laddar…
  12. L

Lane

Medlem
    Det är två lager matta, den översta, fejkträt, är inlagd på 80 talet så det är den undre jag undrar över.
    Bild på hela biten så man kan orientera sig
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0983.JPG

Det är alltså den grå som sticker fram. Närbild
    DSC_0982.JPG

Från sidan

DSC_0987.JPG

Den har ett lite hårdare övre skikt och sen ett mjukare skumskikt under. Skiljer sig inte jättemycket i uppbyggnad från 80-tals mattan. Det vita är alltså fejkträ-mattan

Limmet
    DSC_0980.JPG

Detta är alltså mattbiten underifrån. Det syns inte så mkt för den är som sagt väldigt löst limmad

Redigerat 6 jan 2018 21:51
  13. H
    Anonym

henke_benke

Anonym
    är det den där mattan du är orolig över?

14. L

Lane

Medlem
    Orolig är att ta i, men den undre av mattorna är alltså från huset byggdes. Inte trämönstret utan den grå man skymtar under. De är omöjliga att separera så det är det som finns.

15. L

Lane

Medlem
    Bild på den andra. Den sitter fortfarande kvar så var svår att fota men ser ut såhär
    DSC_0988.JPG

Försökte ta en bild från sidan men det var svårt. Men den verkar uppbyggd som den i förra inlägget. Ett grått skumskikt med en hårdare yta. Den grå randen är alltså där ytskikt gått sönder. Det bruna är spångolv och det gula är nog lite play doh lera :)
    DSC_0991.JPG

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.