shieldfire
shieldfire: Tror mig ha lokaliserat den värsta skadan. Halva taket förefaller vara torrt, men där det är värsta skadat är det illa.
6 svar · 1,1k läst
·
F
Fjonken: [citat] Ja jag hade nog den fläkten i mitt Förra kök, den gick isf på konstant grundflöde. Men jag kompletterade med sensor i badrummet så den startade automatiskt vi ökning av fukt vid ex dusch. Ja eller min ventilationskille som installerade allt
5 svar · 1,2k läst
·
X
xxargs: När jag växte upp på lantbruk så hade vi konstant 8-10 katter i ladugården (det självreglerade sig, men det var alltid tråkigt när någon av den inte längre dök upp och man gick igenom förråd och bodar där man misstänkte att någon katt kanske har blivit inlåst) och det enda de fick i mat var på ett stort fat typ ett par liter mjölk morron och kväll i samband med mjölkning och
12 svar · 2,8k läst
·
S
stenna: utblåset blir definitivt störigt i nära uteplatsen
1 svar · 1,3k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Här behövs förtydliganden. Det är väl inte fråga om "smitta", utan föroreningar i marken? Om du tittar i din länsstyrelses EBH-karta (använd sökfunktionen på lansstyrelsen.se), vad står det om din fastighet? Riskklass? Är det gjort någon förstudie på marken och dess föroreningar, eller är det enbart en teoretisk misstanke om att det kan finnas föroreningar eftersom det har
3 svar · 951 läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Då kan du vara lugn vad gäller asbest, bra att ha tillgång till facit i form av ritningar. Lycka till!
4 svar · 897 läst
S
Screed: [citat] Ser ut att stämma väldigt bra! Gräsklippare med mulch så jag låter det ligga kvar på gräsmattan för näringens skull. Får nog överväga det med andra ord. Tack!
8 svar · 1,2k läst
·
X
xxargs: Generella rekommendationerna är under 70% Rh (antagligen för att ha marginal för de flesta temperatursituationer), men de faktiska fuktkvoterna är väl det som egentligen bestämmer om det är risk för påbörjan av angrepp och där fins det en regel att byggnadvirke skall hålla sig under 20% för att inte risker mikrobiologisk aktivitet. så 21% är lite på fel sida men också beroende
12 svar · 2,6k läst
·
O
ollo: [citat] Jag tror jag får plats i andra änden där jag har en fördelare som jag har gått på.
10 svar · 1,1k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: Då har jag lärt mig något nytt! Det finns mindre farlig asbest. Men vet man bara asbest så är det lika bra och köra som om det vore den farliga. Hur farligt asbest är verkar kunna variera. Läste något extremfall där hon fick asbestos trots att hon aldrig utsats för asbest. Sen har vi de som jobbade i kläder brandsäkra med asbest samt rökte. Jag är övertygad om att dessa kläder
10 svar · 4,6k läst
E
Anonymiserad 239657: Miljö och hälsa står alltid vid sidan om vid det gröna arbetet. Ju kortare människan lever ju mindre påverkan. Så förgifta folk är väl ett steg i "gröna" arbetet ..... Men vi har andra fall av rejäla utsläpp och miljöförstörelse i vårt land.
3 svar · 1,2k läst
H
HSEMNG: [citat] Kommunerna i Sverige har lite olika checklistor, en del inga als. Jag fann checklista från Göteborgs kommun väl användbar.
2 svar · 967 läst
·
H
hedde: [citat] Har en äldre högtryckstvätt där det följde med en rens/spolslang. Kanske skall testa med den då för att få rent hela vägen så att säga.
18 svar · 2,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: Så länge det bara är rent trädgårdsavfall, bonden inte har något mot det och det inte finns någon risk för brandspridning skulle jag inte bry mig om det. Sen om det är "lagligt" eller inte tänker jag inte uttala mig tvärsäkert om, någon kan säkert få till det enligt en eller annan paragraf, lagen är inte skriven för att följas tvådimensionellt till sista kommatecknet. Ansvarig
2 svar · 1,6k läst
·
D
datja: [citat] Eftersom det finns förutsättningar för uppkomst av svartmögel i silikonfogen kommer det återkomma svartmögel där om ni tar bort det. Karva bort befintlig vit fog och tryck dit en svart fog istället. Då slipper ni notera möglet. Träfläcken hade jag slipat sen oljat hela skivan med linolja (vilket gärna upprepas årligen).
32 svar · 10,1k läst
·
Larsa
Larsa: Parketten verkar ju knappt gå under golvlisten så försök ta bort den och inspektera? Är det en lägenhet med betongbjälklag (med anledning att värmerören går i golvlisten)? I så fall hade jag inte oroat mig…
3 svar · 1,2k läst
·
yonna
yonna: Det tror jag bestämt också. Jag hade alltså sällskap igår kväll - men det kunde lika gärna varit en RÅTTA 😬. Hoppas den hittat ut nu ...🤔
2 svar · 1,5k läst
·
E
etompau: Inte omöjligt att gummidämparna kan minska vibrationer och ljud mot tak och din granne. Kostar ju inte så många kronor för en test. Annars klipp till några bitar från en gummimatta och montera mellan fläkt och tak.
1 svar · 1,3k läst
J
JonssonF: [citat] Huset har klarat sig fint, har dock rivit ur hela torpargrunden och gjutit en platta med golvvärme istället, inte pga myrorna mer av andra skäl :)
6 svar · 7,7k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Klart underkänd biocid verkan på det där! Ring tillverkaren och klaga: "Vad är det för lågkvalitets-gift i erat usla tapetklister egentligen?!"
7 svar · 1,8k läst
·
E
Emanuel01: Köpte en från Trotec.com har funkat i över 7 år nu i alla fall. Kosta 1000kr då. https://se.trotec.com/shop/avfuktare/avfuktare-foer-hemmet.html
9 svar · 2,4k läst
E
emjeysimone: Gissningsvis blånadsvamp från att virket förvarats länge på Sågbacken. Matarvalsarna kan göra djupa skador på virket och sen om de ligger länge i fukt och värme kan svamp tränga djupt in och missfärga virket. Har det avstannat är det inte farligt, men estetiskt obehagligt. Se t.ex
7 svar · 2,1k läst
·
slaskman
slaskman: Ser ut glasull, det värsta som kan hända är att det kliar !
4 svar · 5,4k läst
·
tveksamt
tveksamt: Enklast är väl att beställa hem ett par mätpuckar för radon och sätta upp själv? https://www.google.com/search?q=snabbm%C3%A4tning+radon
1 svar · 1,4k läst
R
Robin Larsson5: [citat] Vet inte men det är ett gammalt hus. Det är en hyresrätt. Ingen golvvärme.
6 svar · 2,0k läst
·
4774
4774: [citat] Det är någ det, för samtliga katter jag har haft lyckan att dela mitt liv med har aldrig betet sig så och än mindre klämt ut sådana korvar. Tycker det ser ovanligt ljust ut oxå så om du vet vems katt det är så gå dit och berätta vad dennes katt gör och visa bildbeviset så att ingen oklarhet uppstår och kom överens om hur gå tillväga på bästa sätt för dig, katten och
41 svar · 13,5k läst
·
H
HusHelp: Tack alla för svaren! Låter ju väldigt bra om det inte stämde. Då är det antagligen bara gamla tapeter vi tagit ner? Jag vet själv inte hur asbest ser ut men ser ju inte helt lika ut på de bilder jag lyckas googla fram. Ni alla verkar tro att det är masonitskivor och inte treetex och det kanske stämmer! Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra utifrån bilder. en släkting som kan
4 svar · 2,8k läst
·
N
Nifa: [citat] Hej, Tack för återkoppling! Ok - det är så klart svårt att avgöra exakt vilken sorts mögel det är, speciellt på bilder. Min plan med detta påverkade område är att göra rent med rengöringsmedel och därefter hålla lite koll och se så inte tillväxten kommer tillbaka. Tapeten/målarfärgen bryr jag mig inte så mycket om som tur vad. Jepp, så är det dessvärre. Min plan i
2 svar · 2,0k läst
·
Joukore
Joukore: [citat] Tack on svaret. I bilden finns inga invasiva arter i sig, det är bara en bild om platsen. i kanalen, om man vill tränga in, finns. nästan va som helst.
2 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.