Modernt färdigblandat dyrt tapetklister efter ett år i hinken jämfört med traditionellt billigt som lagrats många år i kartongen.
Allt blir inte bättre med mer kemikalier. Frågan är var man gör av denna mögelcocktail. Riskavfall?
En vit hink med märket Fiona fylld med gammalt mögelangripet tapetklister bredvid en kartong med traditionellt tapetklister från Casco på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du lämnar in den som Farligt avfall på närmaste ÅVC. Det skulle du även ha gjort utan mögel.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du lämnar in den som Farligt avfall på närmaste ÅVC. Det skulle du även ha gjort utan mögel.
Och det traditionella klistret hade man kunnat koka saftsoppa på. :)

Samma med kvistlack, E904, som ersatts med polyvinylalkohol. Bra för miljön? Nej.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Och det traditionella klistret hade man kunnat koka saftsoppa på. :)
Om det traditionella klisterpulvret hade blandats med vatten i en burk och fått stå efter en tapetseringsomgång hade det också möglat, om du inte valt att koka saftsoppa på det istället för att tapetsera.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag hade varit mer bekymrad om det INTE hade möglat, för då hade det innehållit något mögeldödande.
Nu möglade det precis som förväntat i en öppnad burk med något vatteninnhållande.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om det traditionella klisterpulvret hade blandats med vatten i en burk och fått stå efter en tapetseringsomgång hade det också möglat, om du inte valt att koka saftsoppa på det istället för att tapetsera.
Har faktiskt aldrig varit med om att stärkelseklistret möglar. Det torkar bara tills det återstår en torr kaka. Borde jag vara orolig? ;)

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag hade varit mer bekymrad om det INTE hade möglat, för då hade det innehållit något mögeldödande.
Nu möglade det precis som förväntat i en öppnad burk med något vatteninnhållande.
Om jag inte minns fel innehåller det färdigblandade just antimögelmedel.
Se längst ned på bilden.
Texten på produkten beskriver appliceringsmetoder, säkerhetsåtgärder och innehåll av biocidprodukter som BIT och CMIT/MIT (3:1) för att förebygga mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart underkänd biocid verkan på det där! Ring tillverkaren och klaga: "Vad är det för lågkvalitets-gift i erat usla tapetklister egentligen?!"

• Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.