Vi har ett hus från 1963 där vi i sovrummet började ta ner tapeter med tapetångare. Vår tanke var att ta bort allt gammalt, spackla och måla. Vi kom i slutändan fram (efter råd här på forumet) till att vi istället ska sätta renoveringsgips så lite onödigt arbete det vi hittills har gjort. 😅
Vi har nu kommit fram till att vi tror väggarna är av treetex, bl.a. för att vi såg i annnonsen för ett av grannhusen att de bytt ut detta material i alla väggar. Jag har därför försökt läsa på mer om materialet och varför man byter ut det. Förstår det som att många byter till gips eller OBS. En anledning verkar vara mögel och brandrisk, men jag hittade också att en del byter för att det kan innehålla asbest eller vara brandskyddat med asbest. Nu är jag orolig att vi kan ha hanterat detta helt fel ur hälsosynpunkt. Här är några bilder på hur väggen ser ut både materialet närmst och själva skivan på de ställen det blivit märken. Är detta något vi bör undersöka närmare gällande asbest? Bör vi liksom grannen byta ut materialet helt istället för att bada sätta renoveringsgips? Är materialet på bilden något annat än gammal tapet som vi trott?
Vi har nu kommit fram till att vi tror väggarna är av treetex, bl.a. för att vi såg i annnonsen för ett av grannhusen att de bytt ut detta material i alla väggar. Jag har därför försökt läsa på mer om materialet och varför man byter ut det. Förstår det som att många byter till gips eller OBS. En anledning verkar vara mögel och brandrisk, men jag hittade också att en del byter för att det kan innehålla asbest eller vara brandskyddat med asbest. Nu är jag orolig att vi kan ha hanterat detta helt fel ur hälsosynpunkt. Här är några bilder på hur väggen ser ut både materialet närmst och själva skivan på de ställen det blivit märken. Är detta något vi bör undersöka närmare gällande asbest? Bör vi liksom grannen byta ut materialet helt istället för att bada sätta renoveringsgips? Är materialet på bilden något annat än gammal tapet som vi trott?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag har inte hört att Treetex skulle innehålla asbest. Asbest är brandskyddande medan Treetex är motsatsen, det brinner bra. Vilket är en anledning till att en del byter ut det mot gips. När man ville ha brandskyddande väggar, t.ex. i pannrum, så hade man eternitplattor på väggarna. Gällde i alla fall under början av 60-talet.
Både gips och OSB kan mögla så det är inte därför man byter.
Både gips och OSB kan mögla så det är inte därför man byter.
Treetex är pressade träfibrer, som men mjukt. Gör inte en fluga förnär.
En ännu mjukare variant är träfiberisolering.
Det isolerar, dämpar buller. Innehåller inget ohälsosamt eller giftigt.
Kan både ta upp fukt och avge fukt, alltså bra i väggarna i gamla hus som inte är ångtäta.
Treetex är så mjukt att du kan krafsa i det med fingernageln. Jag undrar om du inte har masonite. (Även det pressat trä, men lite hårdare).
Treetex finns fortfarande att köpa, som mjuk board eller liknande.
Skruva renoveringsgips på det men låt det vara, då har du lite extra isolering.
En ännu mjukare variant är träfiberisolering.
Det isolerar, dämpar buller. Innehåller inget ohälsosamt eller giftigt.
Kan både ta upp fukt och avge fukt, alltså bra i väggarna i gamla hus som inte är ångtäta.
Treetex är så mjukt att du kan krafsa i det med fingernageln. Jag undrar om du inte har masonite. (Även det pressat trä, men lite hårdare).
Treetex finns fortfarande att köpa, som mjuk board eller liknande.
Skruva renoveringsgips på det men låt det vara, då har du lite extra isolering.
Tack alla för svaren! Låter ju väldigt bra om det inte stämde. Då är det antagligen bara gamla tapeter vi tagit ner? Jag vet själv inte hur asbest ser ut men ser ju inte helt lika ut på de bilder jag lyckas googla fram.
Ni alla verkar tro att det är masonitskivor och inte treetex och det kanske stämmer! Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra utifrån bilder. en släkting som kan lite mer än mig om sånt här kallade materialet ”pressad papp” och var ganska säker på att det inte var masonit. Tror det var för att det inte har någon hård yta som första lager.
Ni alla verkar tro att det är masonitskivor och inte treetex och det kanske stämmer! Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra utifrån bilder. en släkting som kan lite mer än mig om sånt här kallade materialet ”pressad papp” och var ganska säker på att det inte var masonit. Tror det var för att det inte har någon hård yta som första lager.
Klicka här för att svara



