Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
ricebridge: Kalk. Mögel brukar vara mer ludet. Testa att skura bort med Klorin.
jonaserik: [citat] Betongrör i mark, gammla avloppsrör. Är bara betong med kanske armering i, men jag har inte sett armering i sådana. Ingen asbets vad jag vet.
jonaserik: Solitärbin. Aluminumfönster kanske fabrikat Elifönster och varit upp etidigare på BH, här https://www.byggahus.se/forum/threads/getingar-som-aeter-upp-foenster.214286/
Kamoja: Misstänker att vi fått husbock, något gnager i väggen. Ingen mus då ljudet är på samma ställe hela tiden. Ringde till Anticimex för råd men fick bara svaret att vi skulle kolla efter spilling eller ingångshål mm. De kunde inte skicka ut någon om vi inte visste vilket skadedjur det är... (?)Men det är på andra våningen så någon spillning hittas inte. Googlar på husbock och
Sommarställe: [citat] Tack för svar. Här kommer en bättre bild. Också va där myror också ja.
erik5678: Hej, Tänkte sätta hålsågen i några undertaksplattor men då slog det mig att jag känner igen typen av platta från offentliga byggnader uppförda under 60/70-talet och började då fundera på om det verkligen är en så bra idé. Det var ju inte ovanligt att det var asbest i undertak på den tiden. Min fundering är om någon känner igen dessa plattor och vet med säkerhet att de
GrönaL: Vet inte hur det annars är att låta den sitta kvar och bygga in den i en låda. Den hamnar 2m från badkar och 50cm från handfat.
Dowser4711: När det gäller val av luftrenare så skulle jag rekommendera dig att kolla här: https://astmaoallergiforbundet.se/tips-kopa-luftrenare/ De har en rätt bra lista på vettiga luftrenare: https://astmaoallergiforbundet.se/content/uploads/2023/08/Jamforelse_luftrenare_20230831.pdf
ROINE Hellström: [citat] En normal familj. 2 vuxna och 2 barn. Generar cirka 10 liter vatten i ångform per vecka bara genom att bo i huset. En halv luftomsättning per timme är Boverkets minikrav. Det skall alla bostäder ha. Eller 0,35l/s per kvadratyta.
KRSB1: [citat] Tack för svaret!
Stefan1972: Att andas in normal luft i en större stad är sannolikt betydligt farligare..........bara för att sätta proportioner på saken.
Kardan79: [citat] Låter väldigt rimligt. Syll i någon form lär det finnas. Det hus jag och sambon köpte föra ca ett år sedan var lite speciellt. Ytterväggarna vilade på golvkonstruktionen. Direkt på plattan hade det reglats upp ett undergolv (45x195). Ytterväggarna vilade på golvbjälklagen, som då i princip fick agera syll. Var ett helvete att byta undergolv, och skapa riktiga syllar...
Sara Lindahl: [citat] Hej! Vi fick samma tips från vår besiktningsman. Är det inte troligt att problemet kommer tillbaks igen med tanke på att man inte åtgärdar orsaken till angreppet?
husfrid: [citat] Tack för lugnande svar. Vi är inte i källaren dagligen eftersom det är ett fritidshus men i alla fall en gång i månaden.
goerana: [citat] Hej! knappast, lite mycket väl generaliserat, har inget sådant på vår vind hela tacket byggt med luckor //Goerana
Maroshka: [citat] Nej jag blev bara nervös när en tidigare hyresgäst här i annan lägenhet med samma typ av fläckar sagt att hon hade mögel. Och vill kolla upp det nu innan köpet blir av nu inom kort. Fläckarna har inte blivit bättre eller sämre under de tre åren jag bott här, så det är kanske ett bra tecken. Jag misstänker att det är fukt utifrån pga att det blir ett avbrott med dessa
tyomka: [citat] Utryckte mig kanske lite fel. Oftast besiktningsman som gör besiktningen ställer frågor om det förekommer blåbetong samt om några mätningar har utförts. Det är väl här som jag menar att man ska upplysa om saken. Men det är inte alltid som folk vet själva om att de har blåbetong i huset. Men det hittar oftast besiktningsmanen ändå. Men vad gäller radon generellt så
xxargs: ren Natriumklorid suger inte fukt alls - det är Kalciumklorid som är hygroskopiskt. Att Saltsäckar mm. bör förvaras torrt beror på att dessa ha spår av kalciumklorid, magnesiumklorid mm. i sin blandning som drar fukt och kan göra att det klumpar vid fuktig luft - egentligen samma sak med bordssalt --- Torrbollen kan vara användbart i utrymmen som har mycket liten luftväxling över tiden
granbysagab: Prova med ångtvätt, het ånga som rengör och tillför inte så mycket vatten som med högryckspruta
sepani: Jag tror på denna metoden men funderar hur bäst göra stöden … [bild]
andreas_987: [citat] Tänker man kan ju tvätta bort det som är där idag och skulle det komma tillbaka så får man väl ta ut en byggare som kan kolla lite mer på det. Och så klart ha koll om det blir värre. Det är i samma höjd som vi har fönstret men ca 2 meter ifrån det.
mrsnhp: Mögel är en sorts svamp och sporer är dess ”fröer” som sprids genom luften. Om det finns mögelsvamp kvar i träet men träet är torrt kan möglet inte växa och producera sporer. Det du vill göra är alltså två saker, dels se till att det inte finns gamla sporer kvar på ytan och dels se till att det inte bildas nya. Om du tror att det finns något kvar på ytan kan du tvätta av den
Rickard.: Kaliumhydroxid är sannolikt inte alls bra för takpapp men det viktiga är väl vilken koncentration det handlar om. Jag har svårt att tro att tralltvätten är stark nog att göra någon åverkan på pappen och är man lite orolig så kan du nog bara skölja rikligt efteråt.
paralun: [citat] Jo men spelar ingen roll eftersom du hittade två gamla antika spjäll. Sen med stor sannolikhet så behöver du en grovdammsugare när du öppnat upp. Av egen erfarenhet så brukar det vara massvis med skorstensmurbruk/små tegelbitar som rasat ner. Du måste även testa självdraget och enklast med en tändare så ser man direkt att det suger.