P
paralun: [citat] Jo men spelar ingen roll eftersom du hittade två gamla antika spjäll. Sen med stor sannolikhet så behöver du en grovdammsugare när du öppnat upp. Av egen erfarenhet så brukar det vara massvis med skorstensmurbruk/små tegelbitar som rasat ner. Du måste även testa självdraget och enklast med en tändare så ser man direkt att det suger.
15 svar · 1,9k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Tror inte det efter vad som syns på bilderna. Det stickiga på grönröret kan vara glasfiber. Testa att elda på en tuss. Om det smälter är det glas. Det bruna ser ut som nöthår. Det ser inte så gammalt ut även om det har rostat. Är det gråvit papp eller gipsaktigt material runt böjar och korsningar kan det vara asbest men det syns inte sådant på bilderna.
1 svar · 1,5k läst
·
T
tyomka: Vad har du för bjälklag (blindbotten)? Lättbetong eller trä? Att lägga ut plasten på marken är ofta en bra åtgärd men sällan tillräcklig. Alla nya hus med krypgrund som byggs idag har en avfuktare av den anledningen att man lärt sig att utan avfuktare blir det problem. Har du lättbetong så räcker det oftast med att plasta marken. Har du trä i blindbotten skulle jag rekommendera
3 svar · 1,1k läst
M
MrDizzy: använd riktig ansiktsmask med kombofilter för både gaser o partiklar. Du vill inte andas in den där skiten
2 svar · 582 läst
·
T
tyomka: Avföring från insekter! Absolut ingen mögel
4 svar · 1,5k läst
·
B
bjulla: [citat] Nejdå ingen lösull på takfoten.
5 svar · 910 läst
·
Anna_H
Anna_H: Jag hade bara sagt det rakt ut: "Jag är väldigt känslig för vissa dofter och jag har märkt att det luktar mögel av dina kläder ibland, har du kollat upp om ni har fuktproblem i huset?"
36 svar · 18,0k läst
J
JohnAnchor: Hej! Jag ställer mig lite undrande när jag ser människor som är beredda att betala fler miljoner för hus som ligger vid en motorväg, en sjö som uppenbart är förgiftad av närliggande jordbruk/industrier, som är granne med ett stenbrott osv... Hur orkar man bo så? Har man inte en vision om att bo på en plats som man inte blir sjuk av när man flyttar till hus? Hur resonerar ni kring
0 svar · 708 läst
M_Lind
M_Lind: [citat] Ja, exakt tanken har slagit mig och svärfar hade en firma som gjorde detsamma. Masoniten ser ut att vara spikad i träplank och mattan är limmad på masoniten.
14 svar · 2,3k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Alltså, möglet försvinner inte av sig själv. Allt mögelskadat material måste tas bort! Sedan kan man dränera för att förebygga uppkomst att nytt mögel. Men dränering är ingen mirakelåtgärd, det kan finnas andra anledningar till fukt, så utan att veta mer om huset, vad ni har gjort för att lokalisera problemet och vilka åtgärder ni har vidtagit, så är det svårt att ge några
2 svar · 1,7k läst
R
Rrulle: [citat] Vad kan vi göra för att kontrollera det? Förstår att det är svårt att svara på, men kan det eventuellt räcka med en rejäl städning, avfuktare och fläkt? Sedan få igång vedpannan för ytterligare tork. Det är vad en insatt firma (nämner inget företagsnamn) sa att vi borde börja med iallafall, då det eventuellt kan lösa problemet.
2 svar · 1,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Nytt hus som i sprillans nybyggt, eller nytt som i precis flyttat till ett befintligt (gammalt) hus som ni aldrig bott i tidigare? Problemet med hus är att det finns så många olika saker som kan ge problem. Dessutom behöver det inte nödvändigtvis vara själva huset. Det kan vara miljön runtom, eller inredningen/möbler etc. Under -80 och -90-talet grasserade "sjuka hus" som gjorde
26 svar · 7,5k läst
13th Marine
13th Marine: Jag ser dessvärre inget annat på bilderna, gissar på att min telefon misslyckas med att återge färgerna ordentligt.
3 svar · 1,7k läst
·
bbcvbvbcb
bbcvbvbcb: [citat] Asbest var inte alls vanligt i färger enligt folk som jobbar med labbanalyser av asbestmaterial. Jag vet inte vilken utbildning du gick, men sprid inte falska påståenden.
8 svar · 13,2k läst
J
justmakemyday: Kanske lite sent ute, men det ser ut som tjära/asfalt. Du bör nog slipa det där innan du putsar på det. Putsen ska inte vidhäfta särskilt bra annars.
1 svar · 2,3k läst
·
S
Smed242: Den första är en fjädermygga (Chironomidae), den andra en dansfluga (Empididae). Du blir inte av med dem med mindre än att riva huset och utrota alla djur.
4 svar · 2,0k läst
·
J
jliljeha: När vi lagt nya golv har vi lagt kiselgur i springan mellan vägg och golv innan socklarna spikats på plats. Det är inte giftigt men silverfisk, myror etc torkar ut och dör om de får det på sig. Innan såg vi silverfisk nån gång ibland men nu är det mycket sällan. Tyvärr är det ju väldigt vanligt i nybyggda hus verkar det som även om det är rätt harmlöst.
3 svar · 2,3k läst
D
d.ma: Hejsan. Jag har samma problem,, hittar inte heller materialet . Har varit kontakt med Wostman, enda de säger är att de inte längre säljer Control-P kalciumgranulat , men får ingen hänvisning var hitta ersättare. Någon som hittat en lösning,,? tror det måste vara flera som drabbats av detta.
1 svar · 902 läst
·
T
TuVu: [citat] Mysteriet är löst. Lägenheten ovanför min har stått tom i nästa ett år. Nu har ett par flyttat in och det är slut på droppande.
5 svar · 1,1k läst
Snigla
Snigla: Snön uppefrån kan ni inte göra något åt.. men som andra nämnt är SNÖRASSKYDD nog en bra sak för er 👍 kommer kanske inte hjälpa allt oljud (från snön när den ev rör sig) men bra mycket! Det är ett ”normalt” ljud när man bor i hus (dvs ni har inget fel på er hus) och beroende på vad ni har för tak.. kan det ”mattas av” lite när taket blir äldre och skitigare/får
32 svar · 7,7k läst
N
neo11: 😀, bor ni ihop?
6 svar · 1,7k läst
·
N
C
Cadeex: [citat] Tack! Ska beställa det!
10 svar · 2,0k läst
·
T
tyomka: Inomhusmiljöutredning! Jag skulle rekommendera att genomföra en sådant om det kommit så långt att du börjat utveckla några symptom. Generellt kan man säga att så här: - Källare ska inte nyttjas som boyta, dvs man ska inte vistas för länge och speciellt inte sova. - Inred källare? Riv allt organiskt material på väggar och golv och återställ till betong-/putsyta - Och absolut den
29 svar · 6,7k läst
A
aka_the_barf: [citat] Stämmer men på sommaren funkar självdrag dåligt så att ha öppna fönster för korsdrag är rätt vanligt på sommaren. Kan säkert bero på fler anledningar
14 svar · 2,1k läst
ROINE Hellström
ROINE Hellström: Det som är viktig är att du har bra ventilation samtidigt som du värmer källare. Annars får du ett ångtryck som stiger upp i fastigheten. Det kan skapa mer mögelproblem. 50% räcker för att torka ut. Det kommer att ta lång tid för att få bort vatten ur betongen. Man kan invända infravärme mot betong för att snabba på processen. Fukt i material sitter fast.
7 svar · 1,6k läst
·
T
TheGame: bara slå in nått där mellan trappsteget och plattan borde det lossna.
4 svar · 991 läst
·
T
tergo: det vita är glasull , var försiktig där kan vara glasskärvor i
1 svar · 1,6k läst
·
Snigla
Snigla: Som tråden antyder.. fann igår missfärgning på väggen bakom en tavla. Första tanken är såklart mögel (det man ser är ju det svarta..).. andra tanken var trycksvärta från tavlan.. Båda är inte självklara... och jag funderar på hur man ska gå vidare med att "luska ut" vad det faktiskt är! Har inte sett något innan (men har heller inte lyft omkring på tavlorna), Har inte stuckit
0 svar · 1,4k läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Testa du, jag vet inte. Jag hade inte snålat iaf.
35 svar · 39,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.