Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Wachira Lunuvilage: [citat] what is the company name, is it fixed now ?
rampante: Hakar på och hoppas på svar som man kan lära sig av
Kebabsvarv: [citat] Ingenting egentligen, vet att det finns nån typ av tjära/kork isolering som innehåller pah (sugs upp av huden) och jag nojjar väl mest ifall ungarna får för sig att leka där inne typ.
Hybro: Personligen hade jag satsat mina pengar på ett hus utan problemen du beskriver. Det är ju inte bara pengarna det handlar om. Oro, tankar, och mycket eget arbete. Och så kanske du ska sälja i framtiden. Då dras allt upp igen. Köp dig inte besvär. Leta vidare.
Dowser4711: Det är mer eller mindre en *riktigt* usel spånskiva, utan mer spännande tillsatser än så. Absolut inget brandskydd eller annat som skulle kunna vara kreativa val av kemikalier, utan mestadels billigast möjliga svenska råvaror... Även om tidsperioden var känd för blandade "intressanta" lösningar så har jag inte hört något om just det kring Tretex. Däremot är ju damm aldrig nyttigt
Bjober: [citat] Om det råder de förutsättningar jag nämnde (men det vet bara du) så skulle jag säga att det är fukt inifrån . Men jag skulle också kontrollera så att det inte kommer fukt utifrån också. Det ena felet behöver inte utesluta det andra. Jag hade det beskrivna fenomenet väldigt tydligt i mitt hus för ca 30 år sedan. Ett förrådsrum med yttervägg bestående av ytterst brädor,
M H: Såg nu att baksidan på gipsplattorna hade en logga/text ”Gyproc” i samma orange nyans som fläckarna så jag gissar att det kan vara den som släppt och bildat fläckar på cellplasten? I det andra rummet så var det nämligen inga såna fläckar och gipsplattorna i det rummet hade heller ingen sån text på baksidan.
Stefan1972: Ingen kan ju veta säkert förrän man provat det men sannolikheten säger nog att det troligen inte är nå asbest i det där. Kan inte se varför asbesten skulle göra limmet bättre? Däremot så är ju hela fönsterbrädan i eternit troligen...........
fredrik.johansson: Mätte med radonova förra säsongen. Enplan med källare, totalt 250 kvm. Långtidsmätning med fyra puckar, en i varje barnrum och en i allrum källare. Smidig hantering av puckar och mätvärden. Långtid ger tillförlitligast värden, snabbtester kan vara lämpliga om du har bråttom för att du precis ska köpa eller sälja ett hus. Vi gjorde snabbtest som del av besiktning innan klausulen
hapazard: [citat] Larverna kan bo i en våt och fuktig miljö - typ i sediment och avlagringar i avloppsrören, men för att förpuppa sig migrerar de till en torr och högre belägen plats. Någonstans kan flugor ta sig in uppenbarligen, men eftersom avloppen i ditt hus normal är tomma på vatten kan det ju vara lite varsomhelst, men kanske troligast avluftningen. Om det är ett problem eller inte beror
rubus arcticus: [citat] Jag är nog ganska luktkänslig (10 åriga sonen likaså) och även känslig för smuts (bacillskräck vilket troligen späder på det hela..). Ventilationsdonen (till- och frånluft) är rengjoda/dammsugade/torkade. Köksfläkten var dock i en klass för sig. Den var helt igensatt av fett och gammalt matos. Baserat på mängden fett så hade den nog inte rengjorts eller diskats
Patrik440: Läskig tråd att läsa. Vi har strax över 1600 liter fördelat på tre akvarium i vardagsrummet.. 😳 [bild]
Heltny: Hej forumet! Det har inhandlats ett hus, byggt 68 och platta på mark. Kort efter inflytt började jag riva tapeter i vardagsrummet och när jag lossade listerna spred sig en kemisk lukt. Det luktade i vardagsrummet samt om jag la mig på köksgolvet, jag tänkte fuktskadad tryckt syll. Nu några månader senare är lukten borta i vardagsrummet och kan endast kännas svagt, fast lite mer som
xxargs: Som redan skrivet - de flesta vattenproblem i Sverige är av kemisk natur med olämplig pH, för mycket järn, koppar, kalk, flour och somliga fall radon och ännu mer sällsynt arsenik samt partiklar/humus - sällan att det är ett bakteriell problem med smittsamma bakterier. Kokning löser bara det senare, inte det kemiska (OK, Kalk/hårdheten kan minska lite med kokningen när koldioxid drivs
fribygg: Jag skulle tro att du själv kan bygga en enklare fyrkantig trumma av tryckt virke om du har stump kvar från altanbygge, beg sopkärl på hjul borde vara lämpliga att samla återvinnings mtrl i om du kan transportera dem på nått lämpligt sätt (skåpbil/släpkärra?)
Micke95: [citat] Nej den skulle nog inte tvättas i maskin. Pulver kanske var dåligt förklarat men det var ungefär som att man hällt i 2dl vit sand i tvättmaskinen efter att tvätten var klar. Tyckte det kändes konstigt då det står att korgen ska vara gjord av bomull och polyester, och ville därför höra om någon hade en idé om vad det kunde vara. Kanske finns något material som är vanligt
Anonymiserad 618974: Kan du borra några hål in till väggisoleringen och undersöka om den är blöt? Den riktiga fulingen är väl en hålsåg och ett doslock men kanske går att göra bakom en golvlist istället. Annars finns en seriös firma som heter Ocab som säkert (killgissning) kan erbjuda konsultation.
svebbe: Det är väldigt svårt att ge ett exakt svar utifrån bilderna men utifrån bild 4 där man ser kuber i träet och myceller så skulle jag säga att det är typiskt hussvamp. Nu ska du inte känna att ett är världens undergång. Det finns även olika varianter av hussvamp och det går att stoppa. Jag har råkat ut för det i ett timmerhus där torpargrunden var angripen. Hussvamp är beroende
Robin Å: Flera år senare. Fick du svar på dina frågor? Är i samma sits och undrar när jag kan koppla ur avfuktaren. Mäter med en enkel fuktmätare med två piggar som man för in i material. På området som var värst drabbat fick jag nu 14,5% fuktighet efter jag tömt en tanken en del gånger på avfuktaren. När är jag klar och kan börja reparera?
Oldboy: Ser ut som sten- eller glasull med vindskyddspapp. Helt harmlöst, bortsett från att man bör minimera inandning av dammet som uppstår vid hantering. Gäller oavsett ålder på den typen av isolering. Glas- och stenullsdamm är otrevligt men inte direkt hälsovådligt, till skillnad då från asbestfiberdamm.
Vicman@: Tack snälla för engagemang och ja, nej det blir inget köp men hade känts bra för miljön om det hade fungerat. Ta hand om Er // Victor
kontrollerar: [citat] Hej! Det har gott lång tid nu... Men få man fråga hur det gick?
plåtrickard: Varför bor du kvar efter 10år..?? Byt hyresvärd..
Stefan1972: sen får man ju komma ihåg att det är ju inget man utrotar på det viset. Står möbeln lite fuktigt och luftväxlingen inte är optimal så får man ju dylik påväxt igen av de sporer som finns i luften omkring oss 24/7
Ananazpajen: Vi funderar på att skaffa ny robotdammsugare med kamera, AI och tömnings station. Vi har en Roborock S5Max som fungerar relativt bra men där alla leksaker och skor måste ställas undan. Samt missar den mycket i hörn och trösklar. Den har ätit både skosnören och titt som tätt hittar den en bortglömd leksak under köksön som förstör hela städningen så den får göras om. Med 2
Erna113: [citat] Tack så mycket för tipsen! Känner inte någon speciell lukt i utrymmet även om vi varit borta ett tag. Andreas
Jonatan79: [citat] Det ska stå i bygglovet och Kontrollplanen.