Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Dilato: [citat] Från tillverkaren Boracol® produkterna är inte längre tillåtna för privat användning. Oavsett om det gäller träskadeinsekter som husbock, trämask och andra trägnagande insekter, eller du behöver sanera och/eller förebygga mot mögel, röta och svamp vid fuktskada – Kontakta yrkesman i din närhet för hjälp med Boracol-behandling.
RoTe: Asbestpaniken slår all annan panik. Är nog läge att inrätta någon form av myndighet för detta... Kanske med ett 1141X nummer dit man kan ringa.
Melina1981: [citat] Låg ett mörkt klickgolv på det här golvet så vi såg inte hur omfattande det var, förens idag.
mrsnhp: [citat] Vad är det för golv/vägg som ska rivas? Asbest kan förekomma i bl.a. mattlim, kakelfog och fix. Om det t.ex. är ett badrum kan man ta loss lite bitar och skicka på snabbanalys, men svar samma dag är nog svårt att få. Det är dock långt ifrån säkert att allt som byggdes före 1982 innehåller asbest, och allt som är ljust och smuligt är inte asbest. Det kan vara helt vanligt
Dilato: https://www.byggahus.se/ozonrening-for-bra-for-att-vara-sant
Isakare: Nä, du är inte ensam om utslag. Jag är i princip helt okänslig för allt, har inga allergier eller liknande. 1986 hjälpte jag en kompis att ösa ut lösull (stenull) på vinden, satan vad sjuk jag blev, hela kroppen blev rödflammig och svällde upp, fick influensa symtom och feber. Kompisen, ja typ det kliar lite i näsan. Glasull ger inte samma problem. Jag kan knappt gå upp på min egen
sofresh: Nej, jag hittade aldrig vart lukten kom ifrån. Jag kände lukten första gången idag den 30-07-2024 en svag doft och det har gått ett par år sen jag skrev detta inlägg. Jag testade det mesta men förgäves gick inte att tvinga fram lukten på något sätt. Jag tror att när man har konstiga lukter så är jag nästan säker på att det handlar om byggmaterial/djur/insekter. I mitt fall så
Demmpa: Själva imkanalen (som ej syns på bilderna) kan vara eternitkanaler (asbest), det spräckliga kan vara galvad plåt, kan eventuellt vara eternitplatta. Eternit/asbest är inte farligt förrän det bearbetas/hanteras.
FlagganT: [citat] Det låter rimligt. Räcker det att tvätta av grejerna eller vad tror du? Jag har redan tagit ner grejerna och tvättat dem med ättika och diskmedel. Totalt handlar det om fyra resväskor, en leksaksbil som barn kan sitta på och ett litet plasthandtag. Jag tror de legat där sen efter vi flyttade in. Hittade t ex inget på en cykelsadel till barn som inte legat där lika länge.
Pen: [citat] Oj, det var så längesen. Jag minns inte alls, men det är nog inte så kinkigt. Det mesta binder nog bra.
Oldboy: Det är befogat att ogilla nydoft på det mesta idag. Överallt och i nästintill alla produkter, och då inte minst byggmtrl används massor av syntetiska ämnen. Framförallt limmer, plaster, färger och olika gifter för att hämma mögel mm. Det är bara att titta i säkerhetsdatabladen så framgår det vilken massa ohälsosam skit som ofta ingår. Av säkerhetsdatabladen framgår också att
trenchcoat: [citat] Ok, det är ju bra att någon har besiktigat men jag hade i ditt läge anlitat någon själv. Kan vara skönt att få protokoll på nuläget.
Nilo aref: [citat] Tack för alla svar. Vi har nu beställt och ska mäta under rätt säsong.
mrsnhp: Vi har ett loft med träpanel på väggar och tak, och nu har jag vid ett par tillfällen upptäckt någon form av smul intill väggen precis nedanför glipan mellan två väggpaneler på innerväggen. Är det någon som har sett något liknande eller har någon teori om vad det kan vara? Jag ser inget särskilt när jag lyser med ficklampa in i springan. Det är horisontellt virke bakom och ser
PHolten: Tusen tack för svaret. Det var precis den här information jag behövde. Bättre ventilation i huset ser ut att bli min nästa investering. 🙂
Bertil Enberg: Hej Ville ha ”guten ordnung” på hygrometerdata & grafik på PCn så det blev TFA Dostman (3 fjärrgivare RF/temp + logger) för 1400:- hos LFS. Kört 5 månader, busenkelt, helnöjd. https://www.lfs-web.se/produkt/tfa-klimatlogger-hygrometer/ Amazonen kan va ett snålalt. om du står ut med tysk manual. Med vänlig hälsning, Skoxberra
BirgitS: [citat] Den här tråden ser ut att vara skapad innan det kom innan några svar i den andra.
Gott1: [citat] Lägg upp bilder. I första hand bör det ju vara köpcentrumet uppgift att åtgärda men ser de i sin statistik 0 omkomna så tolkas det som att lekplatsen är ofarlig så då blir ju frågan för en högre instans. Vet du med dig att lekplatsen är farlig eller det är en känsla du har? Ibland finns skyltar att föräldrarna måste ha uppsikt, detta är någon form av friskrivning.
kedjehus1973: [citat] Ja det går. Skulle tagit ur lådorna, dammsugit alla vrår, skenor, ytor osv. och sedan torkat av allt utanpå och inuti ordentlig med en fuktig trasa.
peveko: [citat] Tack, det låter absolut rimligt! Visst både spacklades och slipades det, även om det är drygt ett år sen nu. Väldigt lugnande om din teori stämmer!
Fåglar: [citat] John Wheelers födelse∞dag idag, ska du inte gratta bara skratta ;)
Tim Bjärv: Tack för svar! Detta räcker förhoppningsvis för att lugna nerverna på henne. [citat] Hade jag också för mig! Låter orimligt att det skulle vara någon sorts asbestberikad mineralull med "lösa" asbestfibrer.
HusHelp: Hehe nä tur det. 😅 Jag tänkte mer för att bedöma vad det är, om det är mögel eller salt eller vad det kan vara? Med tanke på hur det betedde sig när jag blötade det tänker jag nu att det kanske är limm till golvet?
FredrikAlg: [citat] Ok gott då ska det ju vara ofarligt att försiktigt skrapa bort.
shieldfire: Tror mig ha lokaliserat den värsta skadan. Halva taket förefaller vara torrt, men där det är värsta skadat är det illa.