vilken primer använde du?Pen skrev:
När jag köpte mitt hus så anlitade jag en besiktningsman för jordabalksbesiktningen som råkade ha en asbestsaneringsfirma. Han pekade ut allting i mitt hus som troligen innehöll asbest. I två rum pekade han ut golvmattan respektive golvskivorna (för övrigt var det frånluftsventilationen och rörkrökarna). När jag så småningom skulle byta golvmattan så utgick jag helt enkelt från att det var asbest och hanterade golvet därefter. Jag frågade då besiktningsmannen hur man skulle göra och hanterade det sålunda:
- Hermetisk igentejpning av alla skåp i rummet (som tyvärr var ett kök!) samt innerdörrar/passager till rummet (ja, man måste tejpa in sig själv i rummet).
- Helskyddsdräkt och motordriven dammfiltermask.
- Deponering av asbestmaterial.
- Utvädring.
- Primning av undergolvet för att binda kvarvarande rester.
Nu hade jag turen att jag mot alla regler fick hyra dräkten och masken billigt av saneringsfirman - annars hade jag kanske valt att ha vanliga kläder och kasta dem istället samt en passiv mask.
Egentligen inte så svårt. Kanske ska tillägga att golvet var klistrat och att borttagning därmed inte kunde ske utan mekanisk åverkan på golvmattan. Ligger den löst så är väl problemet bara deponin. Men gamla golv är väl oftast klistrade tyvärr.
Pen
Klicka här för att svara