P
Anonymiserad 703452: Jag har börjat intressera mig för Geopolymer efter att ha tittat på ett hus med lutande golv, sprickor i väggar, fasad och golv. Det jag inte blir klok på är hur bra Geopolymer faktiskt är. Jag hittar typ ingen information förutom från företagen själva vilket jag har lägre tilltro till. Det enda jag hittar är nyhetsartiklar från SVT som gör mig minst sagt bekymrad.
0 svar · 728 läst
Rabbithole
Rabbithole: Om det är et reellt problem, flytta så snabbt du kan. Det finns krav på ljudnivå från väg till bostäder, är det inom den nivån och i avtalet mot byggbolaget inget står är det nog lönlöst.
5 svar · 1,7k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Kartan är en bra första indikation, men sedan kan det variera *väldigt* lokalt. Själv har vi, utan åtgärd legat kring (det nuvarande) gränsvärdet i alla år. Grannen som har sitt hus 20m bort hade extrema värden som de tillsist fick ordning på med hjälp av en radonsug.
4 svar · 1,9k läst
·
P
Peter321: Tråkig situation. Kan ni inte bara acceptera byggarens förslag att de gör en ljudmätning och att du betalar om den trots allt blir godkänd? Med kravet att du då förstås vill få ut protokollet och all annan information som rör mätningen. Om det då skulle bli godkänt så kan du ju ifrågasätta det på olika sätt eller prata med firman som gjort testet om hur det kommer sig att andra
1 svar · 704 läst
H
H3dman: [citat] Tack för svar, är det en gissning? ☺️
2 svar · 907 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det där ser inte alls ut som asbest. Under mattor kunde asbest finnas i lim (under typ 50-60 talet), det där ser mest ut som ngt fluff som isolerar (ngn typ av filt?). Men använd iaf andningsmask när du tar bort det, vädra och städa ordentligt, det är säkert inget man vill andas in ändå, inte minst lär det ligga 40 års skit i det :)
1 svar · 1,4k läst
·
L
Lucas Bergkvist1: [citat] Vet inte en om ska låta den vara kvar eller ta ner den :/
10 svar · 1,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Läs #31
35 svar · 2,6k läst
F
fribygg: [citat] Lort, värme och fukt. Där det är rent, kallt och torrt brukar inte mögel trivas..
6 svar · 672 läst
pacman42
pacman42: [citat] Jag tror du fick med åäö i länken, troligen en fetaure i din webbläsare
11 svar · 5,9k läst
·
Violina
Violina: [citat] Japp.. vi vart precis igår och hämtade massa gamla lastbilsdelar hos min far igår.. Var många lådor märkta "varning asbest"..
17 svar · 3,8k läst
blackarrow
blackarrow: Det ser ut som typisk tjärpapp med mineralull. Att det då dessutom skulle finnas asbest under är osannolikt.
29 svar · 4,7k läst
·
H
Hammareochspik24: Det vore bra.
2 svar · 914 läst
·
Höghus
Höghus: Kanske lite råttgift? https://www.ebay.de/itm/276548814963 /Höghus
11 svar · 7,3k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Rengöring och/eller byte av filtren 2 ggr/år, rengöring av växlaren vid behov och rengöring av fläktarna kanske vart 5:e år, så borde allt fungera som tänkt. Min anläggning startade 1978 och jag har bara bytt fläkt p.g.a lagerfel totalt 2 ggr.
9 svar · 3,2k läst
D
Dilato: [citat] Det fanns ju ingen asbest i limmet enligt analysen 🤔 Börja slipa är absolut sämsta, det frigör eventuell asbest som det farligaste, damm. Bättre i så fall att måla över det med vilken skitfärg som helst som binder eventuella fibrer så sitter dom fast och kommer inte att skada någon någonsin.
9 svar · 3,0k läst
·
L
Little_Jimmy: Slutsats från oss: handlar om färg. Använde samma reglar och byggde in. Inga problem so far 👍
4 svar · 1,4k läst
·
spikplanka
spikplanka: Bara ett kort (varnings)tips jag såg.. husmorstipset.se: Klorin och ättika och andra rengöringsmedel du inte ska blanda - (2024-08-30) Klorin + Ättika/vinäger/toalettrengöring = giftiga klorgaser Väteperoxid + Vinäger = giftiga gaser
0 svar · 885 läst
M
Melina1981: [citat] Fukttektikern sa att det inte visar fukt men att väggen inte ska se ut så. Snickarna som var här sa att ja det är en fuktskada. (Dey regnade in genom fönsterkarmen i sommras).
7 svar · 1,1k läst
·
H
OVK
Henrikrso76: Stort tack för upplysta svar på mina frågor och goda tips!
19 svar · 1,8k läst
A
Abies koreana: Fladdermöss kanske?
2 svar · 512 läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Det är förstås en bra poäng. [citat] Saken är väl ett hus där man kan sova tryggt utan att behöva vakna till blåljus.
35 svar · 2,3k läst
·
Centano
Centano: Vet inget om skadligheten men tjära är ju si så där... Men om det nu är pappen som luktar så byt ut den där ni kommer åt.
3 svar · 714 läst
Isakare
Isakare: [citat] Samma med mina HH, kändes jättesköna i butiken, men det är nått som gör att skaver både här i där. Var nöjd med mitt tidigare par från ARBETSSKOR, både i grepp och komfort, bäst var att de både har snören och dragkedja på sidan, de är inte utslitna som skor, sulan är mjuk och har mönster kvar, skinnet fint, men jag har slitit ut inredningen så de är inte varma
6 svar · 813 läst
spikplanka
spikplanka: Ozon skall visst vara väldigt aggressivt på gummimaterial i t.ex packingar mm. Kan vara något material som startat en reaktion som fortgår.
3 svar · 2,9k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det står att golvet är fritt från mjukgörare, alltså ftalater, här: https://www.byggmax.se/designgolv-neo-2-0-mystery-stone-gr%C3%A5-p656046 Men det är ju fortfarande en plastprodukt (olja?) så som jag förstår texten där. Sen är det väl rätt nytt med vinylgolv som inte innehåller PVC så inget vet ju än om golvet innehåller något annat som visar sig vara skadligt på
12 svar · 2,8k läst
L
LantbrukarN: Borrad brunn så läker eran brunn in ytvatten ner i brunnen, den behöver tätas E-Coli kommer från avföring, avloppsvatten elelr bajs rån djur. Koliforma bakterier finns i jorden och kan komma därifrån, eller från avföring
1 svar · 546 läst
returen
returen: [citat] Vi har inte sagt någonting!
11 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Precis som du är inne på så är det ventilationen som behöver förbättras. Självdrag fungerar inte bra utanför eldningssäsong och då måste man vädra mycket (sova för öppet fönster etc.). När man byter oljepanna till bergvärme så slutar självdraget att fungera bra även under uppvärmningssäsongen. FTX är bra även om det påverkar uppvärmningskostnaden väldigt lite. Det är
1 svar · 886 läst
LouiceH
LouiceH: Tack snälla, det hjälpte och mögletlukten försvann!
2 svar · 999 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.