10 353 läst · 33 svar
10k läst
33 svar
Lukt i rum endast vid sol! (Lång historia men kortfattad)
Husägare
· Stockholm
· 103 inlägg
Det här låter väldigt likt hur det var hos mig. Lukt som kom och gick. Ibland ganska lite, ibland klart mer. Hade man ett fönster öppet på en annan våning och det blev ett visst tryck i huset så kunde doften öka eller minska. Det närmasta föremålet jag kan jämföra i lukt är en bruk-blandningshink i svart plast, luktar rätt lika doften vi hade. Åt urin-hållet, men inte fullt jämförbart med mänskligt sådant.
I mitt fall var det råttor som hade bosatt sig i golvet och gjort ett utrymme till sin toalett. Kan du på något sätt utesluta att något sådant pågår i hörnet under golvet? Har någon hört några ljud som skulle kunna härledas till ovälkommet besök, utöver de möss du hittat? Lyckades du lista ut hur de tagit sig in?
I mitt fall var det råttor som hade bosatt sig i golvet och gjort ett utrymme till sin toalett. Kan du på något sätt utesluta att något sådant pågår i hörnet under golvet? Har någon hört några ljud som skulle kunna härledas till ovälkommet besök, utöver de möss du hittat? Lyckades du lista ut hur de tagit sig in?
G GammaltSomNytt skrev:Det här låter väldigt likt hur det var hos mig. Lukt som kom och gick. Ibland ganska lite, ibland klart mer. Hade man ett fönster öppet på en annan våning och det blev ett visst tryck i huset så kunde doften öka eller minska. Det närmasta föremålet jag kan jämföra i lukt är en bruk-blandningshink i svart plast, luktar rätt lika doften vi hade. Åt urin-hållet, men inte fullt jämförbart med mänskligt sådant.
Ingenting jag kan utesluta möss finns det, råttor vet jag inte om vi har! ... Vad gjorde ni åt saken ? Ja min tjej och våran katt har hört möss hemma dom går i bjälklaget på övervåningen, hur dom kommer in är jag dock osäkert på haha!
Husägare
· Stockholm
· 103 inlägg
Har varit en lång strid att först bli kvitt dem. Nu senaste veckorna har jag börjat riva golv i både kök och vardagsrum för att komma åt all råttskit de lagt lager på lager...
Har lite mer detaljer i denna tråd;
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-pa-golvbjaelklag-pa-villa-fran-1905.377160/
Men det är en rätt svår lukt att beskriva. Definitivt åt urin-hållet, men ändå inte helt. I mitt fall var det kombinerat med isolering av allt från jord, träbitar, torv och annat skräp från när de byggde huset för 100+ år sedan.
Har lite mer detaljer i denna tråd;
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-pa-golvbjaelklag-pa-villa-fran-1905.377160/
Men det är en rätt svår lukt att beskriva. Definitivt åt urin-hållet, men ändå inte helt. I mitt fall var det kombinerat med isolering av allt från jord, träbitar, torv och annat skräp från när de byggde huset för 100+ år sedan.
Hittade du vart lukten kom ifrån?