Hej,

Hur röksanerar man ett hus som har haft en rökare boende där i 20 år?
Vad gör man?
Hur mycket kostar det?

Någon som har erfarenhet av detta?

//JG

Man tvättar "tvättbara" ytor med nåt bra rengöringsmedel och sedan ozonbehandlar man hela huset. Jag har inhandlat ett ozonaggregat för några månader sen för att jag tyckte att det luktade konstigt under huset. Har nu hunnit behandla en krypgrund, två hus där man lämnat pannor på spisen och gått på hockeymatch resp långpromenad och en bil som var inrökt av två storrökare. Bilen behandlades vid tre tillfällen och har nu varit luktfri i ett antal veckor.

Men man vill ju göra så att all lukt försvinner för alltid...
Måste man riva ner alla tapeter mm?

Man börjar med att tvätta alla ytor som kan målas med målartvätt. Sedan målar du allt som kan målas, väggar, tak och snickerirer med en bra oljegrund. Förslagvis Jotuns Heftgrund.

Finns även spärrfärger som är vattenbaserade, enligt färgaffären så är oljegrunden bättre.

Ozonbehandlingen är otroligt effektiv. Överallt där syret kan tränga in så blir luktpartiklarna oxiderade. Sen kan man behöva flera behandlingar med lite tidsmellanrum för att klara svåra föroreningar. Jag tror inte att det är så lyckat att försöka tapetsera eller måla över problemen utan att först ha neutraliserat eller tagit bort all förorening.

men det går att få bort all lukt?

Vid brandskador och kanske också tobaksröksskador så blir det en fet beläggning över alla ytor vid kraftiga föroreningar. Om man enbart kör ozon/aktivt syre så kan oxideringen kanske bara nå ytan på föroreningen. I såna fall kan lukten komma tillbaka efter en tid när underliggande lager av rökbeläggningen "svettas" ut. I de allvarligare fallen måste det till en kombination av ytrengöring och upprepade ozonbehandlingar. Nästa steg kan då vara en ommålning och nya tapeter. I det läget kan man också för säkerhets skull använda den "luktspärrsfärg" som målarna brukar använda i såna här fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.