983 läst ·
3 svar
983 läst
3 svar
skyddsombud
Hej.
Jag har en fråga som någon kanske vet svaret på.
Jag skall börja jobba som skyddsombud på min arbetsplats.
Jag pluggar heltid men arbetar där varannan helg, vilket jag gjort länge nu.
Min fråga är ang betalning för detta arbete.
Har ni något tips på hur man skall lägga upp jobbet, skall man säga att man vill ha 10 timmar betalt för detta jobb, och sedan så får man utföra jobbet hemma om man vill ?
Har ca 1 timme restid till jobbet och åka in bara för skyddsrond tex 2 timmar är ju helt olönsamt, men kan man ta en klump summa, tex 10 timmar i mpn så är det ju ok.
Hur brukar det gå till egentligen ?
Jag har ju inte direkt någon vanlig arbetstid att ta från och göra detta jobb?
Det skall ju skrivas dokument, ta reda på information etc, blir lite hem jobb så att säga.
Är 10 tim i mån något skam man kan kräva tycker ni ?
Eller hur fungerar det? jag har ingen aning, men vill inte göra allt jobb och ställa upp gratis hela tiden.
Lite tips och råd om detta skulle vara kanon, erfarenheter etc.
Jag har en fråga som någon kanske vet svaret på.
Jag skall börja jobba som skyddsombud på min arbetsplats.
Jag pluggar heltid men arbetar där varannan helg, vilket jag gjort länge nu.
Min fråga är ang betalning för detta arbete.
Har ni något tips på hur man skall lägga upp jobbet, skall man säga att man vill ha 10 timmar betalt för detta jobb, och sedan så får man utföra jobbet hemma om man vill ?
Har ca 1 timme restid till jobbet och åka in bara för skyddsrond tex 2 timmar är ju helt olönsamt, men kan man ta en klump summa, tex 10 timmar i mpn så är det ju ok.
Hur brukar det gå till egentligen ?
Jag har ju inte direkt någon vanlig arbetstid att ta från och göra detta jobb?
Det skall ju skrivas dokument, ta reda på information etc, blir lite hem jobb så att säga.
Är 10 tim i mån något skam man kan kräva tycker ni ?
Eller hur fungerar det? jag har ingen aning, men vill inte göra allt jobb och ställa upp gratis hela tiden.
Lite tips och råd om detta skulle vara kanon, erfarenheter etc.
Vanligtvis tar man tid från det vanliga jobbet för en sysla som denna. Nu är det ju lite annat när man jobbar så lite som du gör. Men detta borde vara något du ska fråga arbetsgivaren hur de har tänkt sig.
Tycker inte att det är en lyckad lösning att ha en som jobbar så pass lite som skyddsombud. Svårt att få överblick över rutiner och hur arbetet utförs när man inte är med i det "dagliga.
Inte något svar på dina frågor men var tvungen att kommentera.
Inte något svar på dina frågor men var tvungen att kommentera.
Är skyddsombud på mitt jobb.
Beror ju lite på hur mycket arbete det medför på din arbetsplats. Vanligen tar det tid från ord arbetstid och vanligen inget som arbgivaren vill betala extra för. Att ha ett skyddsombud som enbart jobbar helger är inget att föredra när skyddsronder utredningar m.m sker på kontorstid.
Skall jag medverka på någon utredning och jag är ledig så brukar den få vänta tills jag är i tjänst igen. Skulle det vara av vikt kan min arbgivare beordra ett möte men extremt sällsynt. Vanligen brukar ju dessa åtaganden( skyddsombud) vara fackombudets uppgift.
hoppas det har gett svar på nåt!
Beror ju lite på hur mycket arbete det medför på din arbetsplats. Vanligen tar det tid från ord arbetstid och vanligen inget som arbgivaren vill betala extra för. Att ha ett skyddsombud som enbart jobbar helger är inget att föredra när skyddsronder utredningar m.m sker på kontorstid.
Skall jag medverka på någon utredning och jag är ledig så brukar den få vänta tills jag är i tjänst igen. Skulle det vara av vikt kan min arbgivare beordra ett möte men extremt sällsynt. Vanligen brukar ju dessa åtaganden( skyddsombud) vara fackombudets uppgift.
hoppas det har gett svar på nåt!
Klicka här för att svara