Hej,
Vi har vunnit en budgivning där priset gick långt över utgångspris pga sin tomt och mycket speciell hus. Nu misstänker vi att det kan vara radon i huset (håller på med en mätning).

Vad jag undrar är om man inte borde kunna pruta ner priset rejält. Frågan är om lika många varit intresserade att köpa om de vetat om att det var radon.

Om vi ska sälja så måste vi ju gå ut med att det är radon som även om det håller sig inom gränsvärdena ju avskräcker folk från att köpa.

Kan man hämta statistik någonstanns?

Loppan

Här omkring störs ingen av radon...

Om det är under gränsen är det inga problem. Markradon finns överallt.

Gränserna flyttas ned hela tiden, jag skulle passa mig...

/A

Personligen tycker jag att det beror på vart radonet kommer ifrån. Kommer det ifrån byggmaterialet (blåbetong) eller är det markradon ni har? Jag kan tycka att ett hus med byggmaterialet som radonkälla bör vara mindre värt än exakt samma hus med markradon. Markradon kan man bli av med med ganska enkla metoder, ofta behövs inte ens radonsug. Radon från byggmaterialet kräver ofta lite mer avancerad ventilation för att lufta bort och strålningen från blåbetong kan variera hejvilt. Alko har dessutom helt rätt i sitt uttalande. Gränserna flyttas ned hela tiden, det är ju på tapeten just nu att sänka till 100 Bq. Något att ta i beaktning om det är byggmaterialet som är boven. Det är det som är svårast att få ned värdena på som sagt.

Sen beror det ju mycket på hur attraktivt huset är i övrigt. De flesta verkar skita fullständigt i lite radon om läget är trevligt och allt annat känns bra. Det budas ganska friskt på "radonhus" också.

Prutning är nog inte att tala om men ni kan ju alltid försöka. Men troligen frågar de väl nästa budgivare på tur och så tackar de och bockar.

Redigerat:
Radon har inte påverkat nån budgivning här omkring heller vad jag har märkt. Går att åtgärda även om det kommer från blåbetong. Man kan ju alltid försöka pruta efter att ha vunnit en budgivning, är det många som gör, å andra sidan behöver ju inte säljaren gå med på nåt sånt. Har ni drivit budgivningen så som du beskriver finns nog andra köpare att vända sig till för köparen.

Skulle aldrig köpa ett hus med med radon i byggmaterialet. Never!
Oavsett pris så skulle jag inte göra det. Det är dessutom stendöt
på säljmarknaden, har jag fått bekräftat från flera mäklare.

Markradon är något helt annat som går att hantera med ventilationslösningar
och tex radonett för vattnet, om du skulle ha egen borrad brunn.

Personligen betraktar jag blåbetongshus som rena rivningobjekten. Dvs
de är värda markpriset minus kostnaden för rivningen. Men det är jag det.

Lycka till!

//JaGus

JaGus skrev:
Skulle aldrig köpa ett hus med med radon i byggmaterialet. Never!
Oavsett pris så skulle jag inte göra det. Det är dessutom stendöt
på säljmarknaden, har jag fått bekräftat från flera mäklare.

Markradon är något helt annat som går att hantera med ventilationslösningar
och tex radonett för vattnet, om du skulle ha egen borrad brunn.

Personligen betraktar jag blåbetongshus som rena rivningobjekten. Dvs
de är värda markpriset minus kostnaden för rivningen. Men det är jag det.

Lycka till!

//JaGus
Du bor inte i nåt storstadsområde va? ;)

Stämmer Jan-Å!:)

JaGus skrev:
Stämmer Jan-Å!:)
Fast i princip kan jag hålla med, fick man välja helt fritt så skulle jag förstås välja ett hus utan radon. Nu är jag partisk i dom här diskussionerna eftersom jag bor i ett radonhus :P
Å andra sidan har vi trots att merparten av radonet kommer från blåbetong årsmedelvärde under 200 bq så det är ju inte omöjligt att åtgärda.
Håller på med en ny mätning som är klar 30/4 efter att vi har gjort en del ombyggnationer som borde påverka värdena positivt.

Fast det verkar som om det finns markradon här också för grannhuset såldes för ett år sen med skyhöga värden i källaren (runt 900 bq) trots att det inte skulle finnas blåbetong i konstruktionen.
Den kåken var då den dyraste hittills i området när den såldes (3,2 mille ca) men det är förstås slaget nu :D

Tack alla, ja det är väl tyvärr så att det står fler på tur. Huset är i Göteborg så det är attraktivt. Men man vill ju inte riskera att inte få igen pengarna om man nu vill sälja om några år och det då är känt att det är radon.

Men det är väl även så att fler och fler köper radonhus då man inser att det finns i stort sett överallt.

Kan det skillja mycket mellan långtids och korttidsmätningar?

Loppan

Finns ju en annan aspekt än den rent ekonomiska också:

"Radon och radondöttrar följer med luften in i luftrör och lungor när vi andas. Lungorna kan därför skadas och lungcancer uppkomma. Ju längre tid du tillbringar i radonhus och ju högre halter du utsätter dig för, desto större är risken. Det tar minst 15 år att utveckla sjukdomen. Rökning i kombination med radonstrålning innebär en ökad hälsorisk. Även familjemedlemmar och andra som utsätts för passiv rökning löper ökad risk att drabbas av lungcancer från radon."

Lungcancer, inte kul...

OMLAJA skrev:
Finns ju en annan aspekt än den rent ekonomiska också:

"Radon och radondöttrar följer med luften in i luftrör och lungor när vi andas. Lungorna kan därför skadas och lungcancer uppkomma. Ju längre tid du tillbringar i radonhus och ju högre halter du utsätter dig för, desto större är risken. Det tar minst 15 år att utveckla sjukdomen. Rökning i kombination med radonstrålning innebär en ökad hälsorisk. Även familjemedlemmar och andra som utsätts för passiv rökning löper ökad risk att drabbas av lungcancer från radon."

Lungcancer, inte kul...
Iofs, men det kan diskuteras fast det har vi redan gjort. Sök på mitt nick eller hellre på "daviden" så hittar Ni mycket info i ämnet.

loppan76 skrev:
Kan det skillja mycket mellan långtids och korttidsmätningar?

Loppan
Japp, har senaste veckan haft 230bq och medelvärde denna vinter 450bq.
På sommaren ligger jag under 100bq.
I mitt fall varierar det kraftigt med utetemperaturen, när det var som kallast låg jag på 750bq i veckomedel.

Långtidsmätningen ska vara avslutad senast 30/4 just för att få med de högsta värdena som är under vinterhalvåret. Om jag minns rätt påverkas värdet av att man normalt inte vädrar i samma utsträckning under den kalla årstiden heller.
Korttidsmätningen ger mest en indikation på OM det finns radon, långtidsmätningen ger mer koll på hur mycket det rör sej om.

Ville Vessla har du markradon eller i byggmaterialet? Är det svårare att åtgärda om det är i byggmaterialet?

Vi har precis avslutat en korttidsmätning och får svar i veckan.

Loppan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.