9 194 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Radonhus - hur mycket lägre pris?
Jag har markradon vanligen enklare att åtgärda.
Tätning mot grunden kan räcka i vissa fall, andra alternativ är en fläkt i grunden(om man som jag har krypgrund) samt mer tilluftsventiler för att minska undertrycket inomhus.
Dessa saker fixar man lätt själv för nån tusenlapp.
En kontunuerlig radonmätare (min köpte jag från USA för ca 1500kr) är sedan bra för att snabbt se resultatet av åtgärden.
Tätning mot grunden kan räcka i vissa fall, andra alternativ är en fläkt i grunden(om man som jag har krypgrund) samt mer tilluftsventiler för att minska undertrycket inomhus.
Dessa saker fixar man lätt själv för nån tusenlapp.
En kontunuerlig radonmätare (min köpte jag från USA för ca 1500kr) är sedan bra för att snabbt se resultatet av åtgärden.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Korttidsmätningen är klar och det var 140 i vardagsrummet som ligger längst ner mot marken och 100 på ovanvåningen. Vi har hitintills bara upptäckt vit betong där det finns borrhål i väggen, så det är antagligen markradon.
Men det kanske ändå påverkar priset tänker jag.
Men det kanske ändå påverkar priset tänker jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om jag vore säljare och du försökte pruta med de värdena så skulle jag dumpa dig som köpare. Ett lagt bud ligger såvida man inte upptäcker oväntade fel. Ett Radonvärde som ligger under gränsvärdet är inget fel överhuvudtaget.
Jag tänker på vad andra har haft för inlägg, dvs att en korttidsmätning inte är tillförlitlig, bara en indikation. Vi vet ju inte om värdena stiger till vintern.
L
Loppan: Med de resultaten från korttidsmätningen så finns ingen större anledning att oroa sig. Skulle det funnits ett allvarligt radonproblem så hade värdena varit betydligt högre!
Betänk att osäkerheten visserligen är större på en kortidsmätning, MEN det kan lika gärna slå åt andra hållet, dvs att värdena är LÄGRE vid en långtismätning
Det troliga är att huset är högst normalt och därmed har normal radongasnivå, vilket värdena indikerar.
Betänk att osäkerheten visserligen är större på en kortidsmätning, MEN det kan lika gärna slå åt andra hållet, dvs att värdena är LÄGRE vid en långtismätning
Det troliga är att huset är högst normalt och därmed har normal radongasnivå, vilket värdena indikerar.
Vi köpte ett hus där vi visste att årsmedelvärdet låg runt 600 bq men då ingick det i kalkylen att åtgärda det. I vårt fall kommer radonet både från marken och byggnadsmaterialet. Första insatsen, efter rek från radonsanerare, var att förbättra ventilationen mha ett frånluftsaggregat kopplat till värmepumpen för värmeåtervinning (thermia vent). Tanken var att ventilera ut all radon från huset oavsett om den kom från byggnadsmaterial eller mark. Effekten blev ett mycket bättre klimat inomhus och värmepumpen verkar också gilla det men tyvärr fick det ingen effekt på radonet. Av allt att döma så har den ökade ventilationen sugit in mer radon från marken. Nu har vi kompletterat med en marksug och korttidsmätningen visar att vi ligger nära gränserna nu. Då gjordes mätningen efter eldningssäsong och marksugen gick inte på högsta effekt. Enligt firman ska vi inte behöva fler installationer nu utan om radonet inte försvinner ska det räcka med att justera vår utrustning.
Många radonsanerare lämnar en garanti på att deras lösning har önskad effekt. Det visade det sig att firman vi anlitade inte gjorde (jag trodde det men det var en missuppfattning från min sida). Å andra sidan är firman vi anlitade en rikstäckande firma som är experter på ventilation och sanering och gav ett seriösare intryck än många av de andra vi tog in offert från. Dessutom är vi väldigt nöjda med deras vent-lösning, övriga offererade FTX-lösningar som kostar minst det dubbla och perforerar huset med rör.
Jag hade inte tvekat att köpa ett hus med 600 bq igen om huset ligger i ett attraktivt område, dock hade jag varit nogrannare med garanti från saneringsfirman. Jag har dessutomhört att blåbetong max kan avge 150 bq, resten kommer från marken vilket kan vara värt att tänka på. Förra året dog 500 personer till följd av radon, 450 av dem var rökare. Det kan vara värt att ha i åtanke i din riskbedömning.
Lycka till!
Många radonsanerare lämnar en garanti på att deras lösning har önskad effekt. Det visade det sig att firman vi anlitade inte gjorde (jag trodde det men det var en missuppfattning från min sida). Å andra sidan är firman vi anlitade en rikstäckande firma som är experter på ventilation och sanering och gav ett seriösare intryck än många av de andra vi tog in offert från. Dessutom är vi väldigt nöjda med deras vent-lösning, övriga offererade FTX-lösningar som kostar minst det dubbla och perforerar huset med rör.
Jag hade inte tvekat att köpa ett hus med 600 bq igen om huset ligger i ett attraktivt område, dock hade jag varit nogrannare med garanti från saneringsfirman. Jag har dessutomhört att blåbetong max kan avge 150 bq, resten kommer från marken vilket kan vara värt att tänka på. Förra året dog 500 personer till följd av radon, 450 av dem var rökare. Det kan vara värt att ha i åtanke i din riskbedömning.
Lycka till!
marcusw skrev:
Det är INTE korrekt!
Däremot så kommer riktigt höga värden (över ca 1000Beq) i allmänhet främst från markradon.
Hur mycket enbart radon från byggnadsmaterial kan ge är lite svårt, då det beror på olika faktorer, främst mängden radonavgivande material, vilket fabrikat dessa är av samt bostadens ventilation. Men värden över 1kBeq är i praktiken mycket ovanliga.
Att mäta upp hur mycket blåbetong strålar är gjort på 30 sekunder förutsatt att man har utrustningen. Kanske går att låna/hyra någonstans. Annars är det väl radonutredningskillarna som får ta tag i saken.oskis 123 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden