Byggahus.se

Markradon och utblås av radonhaltig luft

1. E
    Medlem Nivå 1
    Jag sitter i styrelsen i en bostadsrätt som har haft höga värden radon i inomhusluften på grund av markradon. Vi i styrelsen har åtgärdat detta genom att täta golvspringor och luftfack, samt låtit en firma installera radonsugar. Vi vet ännu ej om denna åtgärd varit tillräcklig (inväntar svar från provtagning) Men nu börjar vi få in klagomål från de boende om att dom är oroliga över utblåsen till radonsugarna. Vissa utblås är placerade några meter ifrån uteplatser till de boende.

Min fråga är; Hur farligt är detta utblås egentligen? Om man läser på radonguiden.se skriver dom tex.
    Innebär det då att det ändå finns så mycket radon i marken att detta utblås inte gör någon märkbar skillnad? Upplys mig gärna den som vet mer om detta.

2. Humulus
    Medlem Nivå 5
    Kort svar: Ja - det innebär att det i realiteten inte är någon mätbar skillnad i radongaskoncentration några meter från utblåset i förhållande till om utblåset inte fanns alls.
    Man ska också veta att även om det vore en väsentligt högre koncentration, så skulle denna inte utgöra någon nämnvärd ökad hälsorisk. Detta då det i första hand är Radonets sönderfallsprodukter som utgör hälsoproblemet - och då gasen har en halveringstid på flera dygn så har gasen försvunnit väldigt långt bort när radondöttrarna bildas :cool: