Jag kikar på ett hus där säljaren nyligen har låtit suga ur torpargrunden och sedan lagt dit grus, plast och avfuktare. Skälet till detta ingrepp är att han försökte sälja i höstas men köpet gick tillbaka pga av "allvarligt fel". Lukten är påtaglig i hela huset utom i grunden - där har jag varit inne!

Min fråga är om någon här har erfarenhet av renoverade tropargrunder och om lukten i huset går bort? Det står inget om mögel i besiktningsprotokollet men jag vill inte bo med sommarstugelukt i mitt permanentboende...

Avjoniserare?

Ozon?

Har du inte direkt erfarenhet så tar jag tacksamt emot tips och tankar om detta ändå!

Redigerat:
Om problemen i krypgrunden verkligen är borta i och med de åtgärder som ägaren har gjort, så borde en luktsaneringsfirma kunna säga om det funkar att få bort lukten i huset med ozon eller på annat vis utan att därmed bleka inredningen och göra plastdetaljer spröda eller andra tråkiga bieffekter.

Fixar man tobaksrök, brandskadade hus och sanering efter folk som haft 36 katter inomhus så fixar man nog källarlukt, men då måste orsaken till den vara borta också.

(Obs - jag har noll egen erfarenhet av detta.)

Det är nog i orsaksletandet man bör skjuta in sig då...

Nu har jag pratat med två ventilationsfirmor och en skadesaneringsfirma och de sa alla samma sak - "du får förmodligen inte bort doften utan att byta innerväggar och eventuellt isolering och delar av bjälklag". På kort sikt så höll de med om att avjonisering, ozonbehandling osv kunde hjälpa men sedan kommer doften nog att komma tillbaka.

Jag struntar i detta hus och siktar på något fräscht.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.