7 964 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Finns ingen energideklaration
Jo, det ska finnas en energideklaration.
Men å andra sidan säger den inte mycket, bygger inte på några andra fakta än gamla räkningar, lite raljant uttryckt.
50-talshus...är kåken en "normal" villa, räkna med 3-4 kubik olja eller 25-40 000 kilowattimmar...en kombipanna från 1976 kan du inte räkna med att kunna elda ved i annat än som nödbrasa för att inte frysa fast i golvet vid strömavbrott.
Men å andra sidan säger den inte mycket, bygger inte på några andra fakta än gamla räkningar, lite raljant uttryckt.
50-talshus...är kåken en "normal" villa, räkna med 3-4 kubik olja eller 25-40 000 kilowattimmar...en kombipanna från 1976 kan du inte räkna med att kunna elda ved i annat än som nödbrasa för att inte frysa fast i golvet vid strömavbrott.
Säljaren är skyldig att tillhandahålla en energideklaration. Det spelar ingen roll att det är ett dödsbo. Men som Fotografen påpekar, det är inte mycket mening med den. Så du kan ju använda det till att pruta i stället. Det kostar ju några tusen att få deklarationen gjord, så du kan ju acceptera att den inte finns mot en nedsättning av priset.
Fast mäklaren agerar felaktigt. Han får ju inte bara säga "den finns inte". Han måste ju tala om vad som gäller.
Fast mäklaren agerar felaktigt. Han får ju inte bara säga "den finns inte". Han måste ju tala om vad som gäller.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Energi deklaration ger ofta helt bild.
Det beror så mycket på livsstilen hos dom som bor där.
Min förbrukning ser ut så här
Jan 9%
Feb 8 %
Mars 6%
April 6%
Maj 8%
Juni 9%
Juli 10%
Aug 9%
Sep 7%
Okt 8%
Nov 10%
Dec 10%
Hur gör man en energi som blir rätt visande med såna siffror.
Det beror så mycket på livsstilen hos dom som bor där.
Min förbrukning ser ut så här
Jan 9%
Feb 8 %
Mars 6%
April 6%
Maj 8%
Juni 9%
Juli 10%
Aug 9%
Sep 7%
Okt 8%
Nov 10%
Dec 10%
Hur gör man en energi som blir rätt visande med såna siffror.
Energideklarationen är ju inte bara en beskrivning av hur mycket energi som förbrukas, den innehåller ju även förslag på åtgärder som kan sänka energiförbrukningen i huset och det är väl ffa det som är det intressanta att veta som köpare.Vår energideklaration byggde på besiktningen av huset och talade om vad som kunde förbättras, och det lär ju gälla oavsett livsstil.
Märkligt uttalande av mäklaren (tjänstefel?). Det är alltid säljarens skyldighet att tillhandahålla en energideklaration. Om den inte finns (och det gör den ju för det mesta inte på hus som inte är nyligen sålda) så får man ta fram en.ivar40 skrev:
Men sedan är det naturligtvis så att den inte är särskilt meningsfull, så du klarar dig förmodligen lika bra utan. Du kan ju använda det som argument för att pruta lite. Tänk dock på att om du säljer huset så får du bekosta en energideklaration.
Enligt lag måste man göra en energideklaration. Det är inget man kan avtala bort. Vill inte säljaren göra det har köparen laglig grund till att göra det själv i efterhand.
Vill man absolut ha lägsta pris så finns 14energideklarationer.se på nätet som både tillhandahåller enkla deklarationer och mer avancerade för de som vill.
Vill man absolut ha lägsta pris så finns 14energideklarationer.se på nätet som både tillhandahåller enkla deklarationer och mer avancerade för de som vill.
Energideklaration kan göras på säljarens bekostnad i efterhand inom 6(?) månader efter köpet. Men, det kan avtalas bort, alltså köparen kan göra det på egen bekostnad. Det finns inga sanktioner mot den säljare som inte gör det. Sa iaf juristen som vi hade när vi köpte hus och jag har inte hittat något som motsäger det heller.
Att tänka på....vi fick en energidek. när vi köpte ett dödsbo, men den var ju i stort sett värdelös då ingen bott i huset under ett år, det år som mätts, så förbrukningen av el var ju obefintlig, förutom uppvärmning och den hölls ju på cirka 10 grader för att inte huset skulle frysa sönder.
Om man gör detta på ett dödsbo så bör du vet hur länge det varit ett dödsbo, hur många som bott där osv. för att få ett mer hum om saken.
Om man gör detta på ett dödsbo så bör du vet hur länge det varit ett dödsbo, hur många som bott där osv. för att få ett mer hum om saken.
Klicka här för att svara