Hej!

Håller på att leta hus och har hittat ett hus vi gillar. Problemet är att både ytterväggar och innerväggar är byggda i det vi tror är blåbetong. Bifogar bild. Är detta blåbetong???

Isf kanske det inte är helt bra att försöka köpa huset. Man har mätt upp 1600 Bq där tidigare och 1995 instalerades en mekanisk till från ventilation i huset + att de har en sug som suger luft från under plattan (man trodde tydligen att mycket av radonen kom från berget under huset). Tyvärr så gjordes inga radonmätningar efter att dessa grejer instalerats...

• blå.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blå2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att vara en expert tycker jag inte det ser ut som blåbetong, den blåbetongen jag sett har vart just blå, det finns dessutom olika mkt radon i blåbetong så även om det skulle vara blåbetong behöver det inte vara "kört"

Jag har varit på renoveringar med blåbetong i väggarna där dom gjort radonmätning före utan att det gett några utslag. Sen håller jag med pjkw, all blåbetong jag sett är just blå.

Blåbetongen varierar väldigt kraftigt i sin utsöndring av radon, från nästan noll till ca 6-800bq per kubik som mest. Vid värden som dina kommer nog radonet från något annat än byggmaterialet och det på bilden ser inte ut som blåbetong.

ser ut som god och glad Siporex från Gävle som jag har i hela mitt chateau. Årsmedelvärde 33 bq/kbm som förmodligen till stor del kommer från bergrunden(skiffer) eftersom värdet var högre på bv än på öv.
Det är lätt att tänka lättbetong = blåbetong. I varje fall i äldre hus...
/ LOB

Om det är både FTX och radonsug under plattan installerat så spelar det väl ingen roll vad huset är byggt av? Det är så man hanterar radon och med gott resultat i de flesta fall. Gör en korttidsmätning innan Ni skriver kontrakt så får Ni en indikation på vad Ni har att vänta Er.
Vårt hus är byggt av både blåbetong och Siporex, det på bilden ser mer ut som Siporex precis som lob skriver, blåbetongen i vårt hus är nästan lila.

Jag dristar mig till att inte vara lika säker som andra i tråden...Bilder kan vara förvirrande och ha olika vitbalans. Det kan vara blå lättbetong, det kan vara siporex.
Jag hävdar min gamla käpphäst: Man måste MÄTA för att veta, då får man också reda på graden av aktivitet (om det verkligen är någon form av lättbetong med uranskiffer, så kan graden av aktivitet variera kraftigt.
Min magkänsla säger att det finns skäl att kolla upp det hela. Varför har man installerat FTX om det inte finns radon från byggnadsmaterialet...?
Nej, mät med gammamätare och se också till att få färska siffror på radonhalten genom en korttidsmätning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.