7 563 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
stendamm hur bli av med det.
hej, har renoverat tvättstugan i källaren och det resulterade att det blev en hel del damm från betong osv. nu har vi dammtorkat och dammsugit samt torkat golv men dammet vill inte försvinna. skulle det fungera om jag sätter in en luftrenare och kör klinker plattorna med en terras tvätt? har rengjort flera gånger men det är fortfarande kvar
Sent from my GT-I5500 using Byggahus
Sent from my GT-I5500 using Byggahus
Menar du att det fortfarande finns damm i luften som lägger sig hela tiden på golvet?
Det borde ju lösa sig själv om rummet får stå en stund o ni våttorkar efter någon dag igen. Det år nog att snabba på processen genom att ställa några hinkar med varmt vatten för att höja luftfuktigheten.
Det borde ju lösa sig själv om rummet får stå en stund o ni våttorkar efter någon dag igen. Det år nog att snabba på processen genom att ställa några hinkar med varmt vatten för att höja luftfuktigheten.
Produkter som diskuteras: "Fogrengörare"
Paket för rena fogar
Fogrengöringsmedel + fogborste
399 kr inkl moms
461 kr
Läs mer
Om problemet är att det finns kvar en foghinna på plattorna är det som tidigare tipsat om fosforsyra som säljs och kallas typ klinkerrent i alla färgaffärer eller biltema och andra ställen.
Men vänta inte för länge!
Men vänta inte för länge!
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Ligger inte kvar en fog hinna utan dammet som sitter fast på klinker plattorna är i ett annat rum där vi inte renoverat men dammet har spridit sig i hela källaren. så det är alltså inte en foghinna som ska bort utan stendamm som av någon anledning har satt sig fast på klinker plattorna i ett rum bredvid det vi renoverat.
Kan kanske fungera men jag tror att Fogrent är ett alkaliskt medel för att ta bort organiska rester i bla klingerfogar medans klinkerrent är en syra för att ta bort rester av bruk på klinkers. Du kan se lite olika medel på bilden medan.

Ättika (24%) funkar fantastiskt bra för att ta bort fogrester på kakelplattor. Hur det fungerar mot damm har jag ingen aning om, men det kanske kan vara värt att testa?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden