hej
Har planer på att bygga mig en egen radonsug, hade 300 i årsgenomsnitt inte så mycket över gränsen men vill endå få ned det lite. Hade en besiktningsman hos mig och dom ville ha 35´000 för att fixa en radonsug av 50 mm(centraldamsugar rör)rör. Nu har ja tittat runt och läst hel hel massa och är säker på att ja fixar detta själv. Jag kommer använda mig av 100mm spiro rör med isolering runt och dra ut det antingen över tak eller ut genom yttervägg.
Frågan är nu vad ska man ha för fläkt?
Har tittat på östbergs isolerade fläktar, har dock läst att detta är lite väl kraftiga och att man måste justera ned dem en del. Har läst att 50-100w bör man ligga imellan hur mycket sug och flöde har ja också läst mig till någonstans har dock inte dom siffrorna här och nu.
En fråga till jag har vid ytterväggen en luft luft pump ståendes på marknivå om ja sätter utblåset från radonsugen upp vid ungefär 3 m är ja då för nära luftpumpen? radongas är väll lättare än luft om ja minns rätt?
Här är siffrorna ja pratade om, 0.2 m3/h per kvadratmeter golv och vägg med direkt markkontakt vilket skulle bli i mitt fall 0.3*136 kmv =27.2 m3/h eller 7.5l/s vilket är bra mycket mindre än vad tex. denna drar
http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/299-ostberg-kanalflakt-ire-125-b.html som jag sett att många av er använder.