Hej!

Jag har en fråga och skulle verkligen uppskatta hjälp och råd. Jag har beläggning på brädor i taket i kallvindsutrymmet.

Huset är från 1957 och är tilläggsisolerat med tegelfasad. Taket är lagt 2009. Vid besiktingen 2010 påpekades att det fanns mikrobiell påväxt på underlagstaket och att det berodde på att fukt från inne i bostaden kom ut i vindsutrymmet. De tyckte att man skulle se över ventilation och täta det som går att täta mellan bostad och vind. Själv var jag inte upp coh synade ordentligt på vinden utan gick efter besiktingsmannens utlåtande så jag vet inte exakt hur det såg ut. Jag har bara en bild att gå efter som han tog.

Generellt känns det som att huset är tätat väl. Troligtvis för väl. Det är inte imma på fönster eller så men man vill gärna vädra lite när det varit stängt för länge. Jag tror förra ägaren var väldigt inställd på att hålla uppvärmningskostnaden nere. Bergvärme installerades 2008.

På övervåningen har jag två sovrum. Båda har varsin takventil där det på vinden går betongrör från. Vart betongröret mynnar ut kan jag inte se. Jag har försökt kolla det på vinden men det enda jag ser är att det tar slut vid taket. Det ser ut som om det mynnar ut under taket. Jag funderade på att skicka in nån rök eller nåt för att se vart det mynnar ut.
Betongrören är isolerade och vinden är i övrigt isolerat med träspån och ull. I wc+dusch taket sitter det en fläkt som jag brukar köra. Den leder till ett rör som går upp genom taket. På somrarna har jag i stort sett alltid takfönstret i duschrummet öppet och väldigt ofta även balkongdörr eller fönstret i sovrummen.

Jag var upp på vinden nu för en vecka sedan, en varm sommardag och man kände att luften stod väldigt stilla på vinden och jag tog kort på taket. Det är svårt att avgöra om beläggningen blivit värre men jag tror det. I alla fall lite. På bilderna V2 och v3 är det värst. På v4 är det bara den fläcken på bilden som det är svart (där är det å andra sidan väldigt svart).

Det jag har gjort nu är att jag har monterat en fläkt i båda sovrumsventilerna som blåser ut luft. Jag har monterat 3st fläktar i taket i ventilöppningarna som syns på v2, v3 och v4. De blåser ut luft. Det finns flera såna ventilhål i taket där jag inte satt någon fläkt. Jag har sprayat på en omgång med Caparol fasad och algtvätt. Jag ska också täta takluckan i sovrummet bättre. Jag funderar på att spraya mer sånt mögelmedel (som caparol fasad och algtvätt är enl flaskan) och även sedan skrubba brädorna med beläggning. Jag vet inte om man sedan kan behandla brädorna med något bra för att angeppet inte ska komma tillbaka...kanske tom lacka brädorna?
Det känns ganska uppenbart att luften står stilla och det bli kondens och fukt som leder till beläggningen. Jag skulle absolut kunna tänka mig att sätta dit någon slags avfuktare och luftrenare för att få bukt på problemet också. Det känns som det skulle vara värt en liten investering på några tusen för att få bukt på det hela. Jag får lov att dra upp el då också på vinden men det kan det vara värt och det fixar jag på egen hand. Jag är lite orolig över allt detta. delvis eftersom min hälsa varit sämre senaste åren. Jag har ingen aning om det har något alls med detta att göra men det känns som man bör göra vad man kan för att fixa detta.

Jag värdesätter och uppskattar alla goda råd jag kan få.
Tusen tack på förhand! Hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Vi hade samma problem som dig med vårat hus byggt 1926 som vi köpte för tre år sedan. Trots att vi förbättrade ventilationen kvarstod problemet. Vi lät då installera en Trygghetsvakten vind. Den har fungerat jättebra, nu är det torrt på vinden och ingen ytterligare påväxt. Dessutom är den billig i drift. Vi har inte märkt av den på elräkningen. Innan vi installerade den rengjorde vi brädorna. Hoppas det ordnar sig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.